Gå til innhold

Beroligende medisin og terapi

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Lege og psykiater har gjerne skrevet ut både antidepressiva og beroligende til meg. Samtidig opplever jeg at ulike psykologer har vært ganske streng med meg når de hører jeg bruker medisin. Som om jeg skulle være en alkoholiker med svak karakter. En som boikotter behandlingen ved  å rømme fra smerten. Noen som har lignende erfaringer? 

Anonymkode: 83618...6ef

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/442869-beroligende-medisin-og-terapi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lege og psykiater har gjerne skrevet ut både antidepressiva og beroligende til meg. Samtidig opplever jeg at ulike psykologer har vært ganske streng med meg når de hører jeg bruker medisin. Som om jeg skulle være en alkoholiker med svak karakter. En som boikotter behandlingen ved  å rømme fra smerten. Noen som har lignende erfaringer? 

Skal du ha utbytte av terapien er det helt nødevndig at du ikke går på benzo. Antidepressiva er greit, men ikke benzo. da vil du ikke ha noe særlig fremgang i terapien, og veldig mange psykologer, inkludert dps,  vil ikke ha deg i behandling omdu går på benzo, min inkludert. jeg har gått i terapi både med og uten, og kan skrive under på at det er uten benzo fremgangen kommer, det er ingen vei utenom. Man kan ikke være bedøvd og samtidig jobbe seg gjennom angsten og smerten, de vet hva de snakker om psykologene. Så enten benzo, eller psykolog, fremgang og en mulighet for en vei fremover og ut av angsten. Hva velger du?

Anonymkode: 532e4...d70

12 minutter siden, stjernestøv skrev:

Har aldri blitt nektet å ta benzo av psykologer, men en naturterapeut ville ikke jobbe med meg fordi jeg tok benzo. Da var ikke følelsene med og det var bortkastet, men hun ville ha meg helt medisinfri skulle jeg gå der. 

Er det mulig å ta benzo for en kort tid? Til du har hentet litt styrke tilbake?

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, Betti 11 skrev:

Er det mulig å ta benzo for en kort tid? Til du har hentet litt styrke tilbake?

Man får ikke styrke av benzo, det er bare en falsk illusjon. Man blir ikke sterkere av beroligende, det bare kjennes slik ut i øyeblikket mens en tar pillen, men det er bare en krykke som gjør en mer og mer ubehjelpelig i eget liv, slik at det motsatte skjer. En mister egen styrke. En lærer ikke å takle tingene på egen hånd, bare ved hjelp av pillen. Hver gang en tar pillen forteller en seg selv at dette klarer jeg ikke selv, det blir en form for lært hjelpeløshet, og etterhvert blir en derfor mer og mer hjelpeløs, ikke sterk. 

En kan godt briuke benzo i opptrappingsfaser når en begynner på et AD og har mye angst pga bivirkninger, og i korte krisesituasjoner i livet hvor en står i traumer, men ellers må en heller jobbe seg gjennom angsten. Mener jeg. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man får ikke styrke av benzo, det er bare en falsk illusjon. Man blir ikke sterkere av beroligende, det bare kjennes slik ut i øyeblikket mens en tar pillen, men det er bare en krykke som gjør en mer og mer ubehjelpelig i eget liv, slik at det motsatte skjer. En mister egen styrke. En lærer ikke å takle tingene på egen hånd, bare ved hjelp av pillen. Hver gang en tar pillen forteller en seg selv at dette klarer jeg ikke selv, det blir en form for lært hjelpeløshet, og etterhvert blir en derfor mer og mer hjelpeløs, ikke sterk. 

En kan godt briuke benzo i opptrappingsfaser når en begynner på et AD og har mye angst pga bivirkninger, og i korte krisesituasjoner i livet hvor en står i traumer, men ellers må en heller jobbe seg gjennom angsten. Mener jeg. 

Det var min tankegang. Jeg hvet ikke så mye om benzo. Håper je trenger det ikke.

AnonymBruker

Personlig opplevde jeg antidepressiva som et større hinder i terapi. Ble likegyldig og litt sløv av de. Følte liksom ingenting , kunne ikke gråte eller noe. Benzo tar jeg ved panikkanfall, ikke fordi jeg er avhengig eller liker « følelsen» de gir. Så rart at psykologene lager et nummer av at man tar en sobril i ny og ne. Men antidepressiva er greit. 

AnonymBruker

Jeg fikk benzo på DPS, men muligens fordi de ikke synes det er så galt å gi det til folk med schizofreni, selv om det varierer litt fra lege til lege der og....

Jeg vet benzo egentlig ikke har noen annen effekt enn der og da. Men det er jo kjekt der og da....

Anonymkode: e4acf...a3c

Annonse

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personlig opplevde jeg antidepressiva som et større hinder i terapi. Ble likegyldig og litt sløv av de. Følte liksom ingenting , kunne ikke gråte eller noe. Benzo tar jeg ved panikkanfall, ikke fordi jeg er avhengig eller liker « følelsen» de gir. Så rart at psykologene lager et nummer av at man tar en sobril i ny og ne. Men antidepressiva er greit. 

Har hatt samme erfaring med AD. I terapien skulle jeg jobbe med følelser, men måtte spørre terapeuten om hvordan hun hadde tenkt at jeg skulle klare det siden AD gjorde det slik at jeg var følelsesmessig flat. Hun var enig i at det kunne bli litt vanskelig.

Anonymkode: e4f8f...f76

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Det blir meningsløst å diskutere dette uten å ta med diagnose. Hvis diagnosen er en eller annen angstlidelse, kan en ikke bruke benzo om psykoterapien skal ha noen effekt slik AB ..d70 skriver.

Skal jeg være helt ærlig Kupton blir jeg både lei meg og sint . Mest fordi psykologen behandlet meg som en liten unge og var belærende og nedlatende fordi jeg hadde tatt sobril. Men jeg er ikke tankeleser. Kunne ikke han ha fortalt meg dette på en hyggelig måte i starten av behandlingen at man ikke kan bruke sobril. Og hvorfor skriver psykiateren min gladelig ut sobril ? Kunne ikke han ha sagt fra om at dette ikke er så lurt når man går i terapi pga PTSD. Jeg fikk de fordi jeg fikk økt angst etter å ha sluttet med antidepressiva. Bruker de av og til og ikke før en time. Er på vei inn i en ny depresjon men forstår nå at det er normalt å føle seg elendig ved traumebehandling. 

FjellOgDalar

Å ha noe benzo liggende til nå og da bruk er greit. Men det er ikke laget for å mestre angst man møter hver dag. F.eks. gå i butikken, kjøre bil eller reise kollektivt, spise på kafe o.l. Det må man eksponere seg gradvis for, og tørre å kjenne på litt angst hver gang, till den gir seg og man har nådd målet man ønsker Så kan man sette seg et nytt mål som virker mer angstprovoserende enn det man akkurat fikset. Og slik kan en jobbe seg ut av det. Her vil ikke benzo hjelpe, for det vil bare gjøre deg nummen og ødelegge for eksponeringsterapiens mål. Men har man f.eks. tannlege- eller flyskrekk tenker jeg at det ikke gjør noe å bruke benzo - med mindre man må fly mye eller trenger hyppige tannlegebesøk.

Det var iallefall godt å kunne delta på barnas forestillinger uten å kave med den sinnsyke angsten. Det var for meg enten eller. Enten en sobril og stille opp eller la vær og være hjemme med påfølgende følelse av enda mere misslykkethet fordi jeg ikke var tilstede. Som om ikke jeg var mislykket nok fra før. 

Ikke la denne tråden spore av til for/mot benzo eller når er det ok/ikke ok med benzo.

Denne tråden handler om beroligende medisin og psykoterapi. I psykoterapi for angst kan en ikke bruke benzo. Dersom det handler om kognitiv terapi, er det i de aller fleste tilfeller ok med AD.

Det finnes terapiformer der en i hovedsak arbeider med følelser. Da kan også AD være problematisk dersom medisinen gjør en "flat".

AnonymBruker
1 time siden, kupton skrev:

Ikke la denne tråden spore av til for/mot benzo eller når er det ok/ikke ok med benzo.

Denne tråden handler om beroligende medisin og psykoterapi. I psykoterapi for angst kan en ikke bruke benzo. Dersom det handler om kognitiv terapi, er det i de aller fleste tilfeller ok med AD.

Det finnes terapiformer der en i hovedsak arbeider med følelser. Da kan også AD være problematisk dersom medisinen gjør en "flat".

Det handler også om manglende informasjon fra terapeutens side . At de kan forklare på en saklig måte ved oppstart av behandling hva som er hensiktsmessig og hva som kan være et hinder. Jeg har heller aldri blitt fortalt hva psykologen ønsker å oppnå eller hvilke metode han bruker. Når jeg da ikke forstår får jeg strenge kommentarer og jeg føler meg veldig liten og dum. Etter mange år vet jeg faktisk ikke hvilken metode som blir brukt. Jobber bla med skam pga overgrep og hvordan takle flashbacks. 

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal jeg være helt ærlig Kupton blir jeg både lei meg og sint . Mest fordi psykologen behandlet meg som en liten unge og var belærende og nedlatende fordi jeg hadde tatt sobril. Men jeg er ikke tankeleser. Kunne ikke han ha fortalt meg dette på en hyggelig måte i starten av behandlingen at man ikke kan bruke sobril. Og hvorfor skriver psykiateren min gladelig ut sobril ? Kunne ikke han ha sagt fra om at dette ikke er så lurt når man går i terapi pga PTSD. Jeg fikk de fordi jeg fikk økt angst etter å ha sluttet med antidepressiva. Bruker de av og til og ikke før en time. Er på vei inn i en ny depresjon men forstår nå at det er normalt å føle seg elendig ved traumebehandling. 

Har ikke noe å si om det er før time eller ikke. terapi skjer mellom timene likeså mye, ikke bare i selve timene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...