Gå til innhold

Hvordan bli behandlet med flere lidelser

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilken terapi få en som harfor eks. Ptsd, Angst,traumaer og depression. Trenger man flere terapier?

Anonymkode: d5ec2...a01

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Traumer er ikke en lidelse. PTSD er en følge av traumer. PTSD er også en angstlidelse. Angstlidelser behandles best med psykoterapi, depresjoner vanligvis best med medisiner.

Skrevet
1 time siden, kupton skrev:

Traumer er ikke en lidelse. PTSD er en følge av traumer. PTSD er også en angstlidelse. Angstlidelser behandles best med psykoterapi, depresjoner vanligvis best med medisiner.

Ja nå forstår jeg. 

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen maler for terapi. 

Anonymkode: d9a5f...ab1

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingen maler for terapi. 

Anonymkode: d9a5f...ab1

Det er positivt feil.

Det finnes maler for mange typer psykoterapi.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kompleks ptsd og bipolar lidelse. Bipolar lidelse ble oppdaget under behandling av ptsd, har lært en del om bipolar lidelse, men vi konsentrerer oss mest om ptsd i terapien for at det er det jeg har mest problemer med i hverdagen. 

Anonymkode: 34a90...405

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har kompleks ptsd og bipolar lidelse. Bipolar lidelse ble oppdaget under behandling av ptsd, har lært en del om bipolar lidelse, men vi konsentrerer oss mest om ptsd i terapien for at det er det jeg har mest problemer med i hverdagen. 

Det er jo viktig å finne årsaken og arbeide med dem. Stemmer det?

Skrevet
26 minutter siden, Betti 11 skrev:

Årsaken til PTSD er så godt som alltid kjent. Traumene må bearbeides i psykoterapi.

Hovedårsaken til BP er genetisk og kan ikke bearbeides i terapi, men en kan i terapi lære hvordan en minimaliserer de negative faktorene ved BP og utnytter de positive.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Betti 11 skrev:

Jeg vet hva årsaken til min ptsd er, så den saken er grei. Har vært på stabiliseringskurs, noe jeg synes har vært veldig nyttig. Det er viktig at man er "stabil" før man starter med bearbeiding av traumene. Hadde en periode der min bipolare lidelse skapte trøbbel for meg, slik at jeg måtte vente litt med bearbeiding av traumene, men nå som den er under kontroll så kan jeg fortsette å arbeide med ptsd og traumene. Det går ikke alltid så fort som man skulle ønske.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet hva årsaken til min ptsd er, så den saken er grei. Har vært på stabiliseringskurs, noe jeg synes har vært veldig nyttig. Det er viktig at man er "stabil" før man starter med bearbeiding av traumene. Hadde en periode der min bipolare lidelse skapte trøbbel for meg, slik at jeg måtte vente litt med bearbeiding av traumene, men nå som den er under kontroll så kan jeg fortsette å arbeide med ptsd og traumene. Det går ikke alltid så fort som man skulle ønske.

Hvor har du behandling og hvor lenge tid tar det? 

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det er vanlig(?) , men i min terapi utført av spesialist kan det se ut for at jeg har fått en eklektisk tilnærming . Jeg forstår dette som at det i terapien er brukt ulike terapeutiske retninger ( metakognitiv, psykodymamisk oa) og at dette er rettet mot mine ulike og til dels sammensatte problem .

Anonymkode: 28b69...1f1

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, Betti 11 skrev:

Hvor har du behandling og hvor lenge tid tar det? 

Får behandling på dps og starter straks på mitt 4. år der. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får behandling på dps og starter straks på mitt 4. år der. 

Så lenge? Jeg håper at jeg trenger det ikke så lenge.

Skrevet

Vet ikke om det er vanlig(?) , men i min terapi utført av spesialist kan det se ut for at jeg har fått en eklektisk tilnærming . Jeg forstår dette som at det i terapien er brukt ulike terapeutiske retninger ( metakognitiv, psykodymamisk oa) og at dette er rettet mot mine ulike og til dels sammensatte problem .

Anonymkode: 28b69...1f1

Så mye forsjellige terapier. Det er bra. Jeg håper du ha godt nytte av det.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Betti 11 skrev:

Så lenge? Jeg håper at jeg trenger det ikke så lenge.

Ja det har tatt ganske lang tid, men har hatt god hjelp av det. For eksempel så gikk stabiliseringskurset over 6 måneder, i tillegg så har jeg hvert år hatt ferie fra behandlingen, 2 måneder på sommeren, 1 måned til jul og 1 måned til påske slik at jeg bare kan konsentrer med om familie og venner. Å prøve ut medisiner tar også ganske lang tid.

Selv om det har tatt lang tid, vært tøft og slitsom så har det absolutt vært verdt det. Hvis man tenker på det på en annen måte så er ikke 4,5 eller 6 år mye for å kanskje få en bra livskvalitet resten av livet. 

Skrevet

Ja det har tatt ganske lang tid, men har hatt god hjelp av det. For eksempel så gikk stabiliseringskurset over 6 måneder, i tillegg så har jeg hvert år hatt ferie fra behandlingen, 2 måneder på sommeren, 1 måned til jul og 1 måned til påske slik at jeg bare kan konsentrer med om familie og venner. Å prøve ut medisiner tar også ganske lang tid.

Selv om det har tatt lang tid, vært tøft og slitsom så har det absolutt vært verdt det. Hvis man tenker på det på en annen måte så er ikke 4,5 eller 6 år mye for å kanskje få en bra livskvalitet resten av livet. 

Ja da har du rett i. Jeg har fullstendig kaos fra alle kanter. Heldigvis få jeg god hjelp fra fastlegen og andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...