Gå til innhold

Utrolig redd for å bli gravid

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg poster dette under psykiatri da jeg tenker at det har en del med psyken å gjøre, håper det blir rett?

Jeg er utrolig redd for å bli gravid. Dette har ført til at jeg har lest veldig mye om det å bli gravid og det å gå gravid. Jeg har til og med tenkt på prevensjon og planlegger å sette inn både spiral og p-stav, og det selv om jeg ikke en gang er seksuelt aktiv. Det er hvor ille det har blitt. I tillegg til dette tenker jeg også å be mannen bruke kondom og ta en graviditetstest hver måned. Bare for å være helt sikker.

Dere lurer sikkert på hvorfor jeg er så redd for graviditet og det er fordi det hadde vært totalt katastrofe for meg. Jeg kan ikke bli mor. Jeg er ikke egnet som mor og kunne aldri fått et barn, abort er dermed det eneste alternativet jeg har dersom jeg skulle bli gravid. Jeg mener på å ha lest at man ikke får ta abort med en gang man finner ut at man er gravid dersom man finner det ut når man venter mensen og er i svangerskaps uke 4. Man må vente til uke 6 fordi at hjertet skal slå og de skal kunne stadfeste at fosteret ligger i livmoren før de gjennomfører aborten. Det betyr at jeg må gå i 2 uker med fosteret i magen og jeg tror jeg hadde taklet dette veldig dårlig. I tillegg til dette så vet jeg ikke om jeg hadde klart å gjenomført en medisinsk abort, jeg har også hørt om mange som har store smerter, ender opp med rester osv. Jeg ønsker derfor kirurgisk abort, men jeg har hørt at dette er vanskelig å få innvilget da medisinsk blir sett på som den beste metoden.

Noen som har noen gode råd?

Anonymkode: f9ee9...9ef

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å sterilisere seg siden graviditet er helt utelukket?

Anonymkode: a0375...fae

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hva med å sterilisere seg siden graviditet er helt utelukket?

Tenker å gjøre det når jeg er gammel nok.

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg poster dette under psykiatri da jeg tenker at det har en del med psyken å gjøre, håper det blir rett?

Jeg er utrolig redd for å bli gravid. Dette har ført til at jeg har lest veldig mye om det å bli gravid og det å gå gravid. Jeg har til og med tenkt på prevensjon og planlegger å sette inn både spiral og p-stav, og det selv om jeg ikke en gang er seksuelt aktiv. Det er hvor ille det har blitt. I tillegg til dette tenker jeg også å be mannen bruke kondom og ta en graviditetstest hver måned. Bare for å være helt sikker.

Dere lurer sikkert på hvorfor jeg er så redd for graviditet og det er fordi det hadde vært totalt katastrofe for meg. Jeg kan ikke bli mor. Jeg er ikke egnet som mor og kunne aldri fått et barn, abort er dermed det eneste alternativet jeg har dersom jeg skulle bli gravid. Jeg mener på å ha lest at man ikke får ta abort med en gang man finner ut at man er gravid dersom man finner det ut når man venter mensen og er i svangerskaps uke 4. Man må vente til uke 6 fordi at hjertet skal slå og de skal kunne stadfeste at fosteret ligger i livmoren før de gjennomfører aborten. Det betyr at jeg må gå i 2 uker med fosteret i magen og jeg tror jeg hadde taklet dette veldig dårlig. I tillegg til dette så vet jeg ikke om jeg hadde klart å gjenomført en medisinsk abort, jeg har også hørt om mange som har store smerter, ender opp med rester osv. Jeg ønsker derfor kirurgisk abort, men jeg har hørt at dette er vanskelig å få innvilget da medisinsk blir sett på som den beste metoden.

Synes du ikke selv at noe skurrer her? Du er ikke engang seksuelt aktiv men virker besatt av å ikke bli gravid. Synes du skal diskutere dette i ro og fred med behandler/lege, over tid.

Anonymkode: a9c9f...965

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Synes du ikke selv at noe skurrer her? Du er ikke engang seksuelt aktiv men virker besatt av å ikke bli gravid. Synes du skal diskutere dette i ro og fred med behandler/lege, over tid.

Jo, det er jo ikke bra. Men usikker på om jeg tør ta det opp med noen.

AnonymBruker
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er jo ikke bra. Men usikker på om jeg tør ta det opp med noen.

Selvfølgelig gjør du det 🙂 Behandlere har hørt dte meste før, verdt å diskutere det med dem i det minste 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig gjør du det 🙂 Behandlere har hørt dte meste før, verdt å diskutere det med dem i det minste 

Ja, det er vel sant. Takk for at du svarer forresten.

Skrevet (endret)
På ‎16‎.‎06‎.‎2018 den 8.05, AnonymBruker skrev:

Det beste  er å la mannen din sterilisere seg . Det er enkelt og greit. Men grunnen må være at du føler deg ikke skikket til å bli mor, og angsten for å bli gravid. Mannen din må jo også se det slik, og at han ikke ønsker barn,   hvis han velger sterilisering. Fordelen er også, hvis  en er kommet opp i en viss alder.  

Endret av FGT
Skrevet

Her var det en del rart.

Det beste er ikke sterilisering eller andre tiltak for å unngå graviditet. Det er som å si til en med flyskrekk at det beste er å unngå og fly. 

Det beste er psykologisk behandling for å bli kvitt denne litt irrasjonelle angsten.

Skrevet

Jeg forstår ikke dette. Dere har ikke sex, men du vil at mannen din skal bruke kondom?

Ellers enig med ISW.

AnonymBruker
Skrevet

Dette gjelder en kvinne på 24 år som pga psykisk lidelse har panikk for å bli gravid. Hun har også tatt opp dette temaet under gynekologi og graviditet og fått svar av gynekolog. Man kan søke om sterilisering før 25 år hvis en lege eller psykiater går god for det. 

Anonymkode: c5b1d...08d

AnonymBruker
Skrevet

Hvis man ikke har sex så er det umulig å bli gravid, tror det er viktigere å søke om hjelp for å få orden på tankene dine enn å tenke på prevensjon og i hvertfall når det er snakk om sterilisering.

Anonymkode: 60e7f...dcb

Skrevet
3 timer siden, FGT skrev:

Det beste  er å la mannen din sterilisere seg . Det er enkelt og greit. Men grunnen må være at du føler deg ikke skikket til å bli mor, og angsten for å bli gravid. Mannen din må jo også se det slik, og at han ikke ønsker barn,   hvis han velger sterilisering. Fordelen er også, hvis  en er kommet opp i en viss alder.  

Helt uenig med deg. Her er det HUN som er hysterisk redd for å bli gravid, da er det også HUN som bør ta byrden det er å sterilisere seg. Hva om de skiller lag og han treffer en kvinne han vil ha barn med? Nei - det er den som ikke vil, kan eller bør få flere barn som bør sterilisere seg. Kunne aldri falt meg inn å forlange / forvente at partneren skulle sterilisere seg når det var jeg som ikke fikk lov av legene til å bli gravid igjen!

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, Lillemus skrev:

Helt uenig med deg. Her er det HUN som er hysterisk redd for å bli gravid, da er det også HUN som bør ta byrden det er å sterilisere seg. Hva om de skiller lag og han treffer en kvinne han vil ha barn med? Nei - det er den som ikke vil, kan eller bør få flere barn som bør sterilisere seg. Kunne aldri falt meg inn å forlange / forvente at partneren skulle sterilisere seg når det var jeg som ikke fikk lov av legene til å bli gravid igjen!

SÅÅÅÅ ENIG!!!

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, FGT skrev:

Jeg er ikke i et fast forhold, så å få mannen til å sterilisere seg er ikke et alternativ.

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, issomethingwrong skrev:

Her var det en del rart.

Det beste er ikke sterilisering eller andre tiltak for å unngå graviditet. Det er som å si til en med flyskrekk at det beste er å unngå og fly. 

Det beste er psykologisk behandling for å bli kvitt denne litt irrasjonelle angsten.

Ja, jeg burde vel ta det opp med psykolog eller psykiater.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, kupton skrev:

Jeg forstår ikke dette. Dere har ikke sex, men du vil at mannen din skal bruke kondom?

Ellers enig med ISW.

Ja, jeg vil at mannen bruker kondom når vi har sex?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Lillemus skrev:

Jeg er også enig i dette, jeg hadde ikke forventet av en potensiell partner at han skulle sterilisere seg. Jeg ser uansett på det som sannsynlig at jeg kommer til å ha en del forskjellige partnere og da er det jo veldig greit at jeg er den som er sterilisert. 

Skrevet
På ‎16‎.‎06‎.‎2018 den 14.47, AnonymBruker skrev:

Tenker å gjøre det når jeg er gammel nok.

Gammel nok, hva mener du med det ?

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, FGT skrev:

Gammel nok, hva mener du med det ?

Man må være 25 år for å kunne sterilisere seg, er man under det må man søke til en nemd. Vurderer å gjøre det dog.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...