Gå til innhold

Kupton. kan jeg...?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skrev inn her tidligere i dag om jeg kunne ta 45 mg sobril ved søvn pga hypomani. Nå fant jeg en 7,5 mg imovane. Kan jeg ta det sammen med 30 mg sobril?

Anonymkode: 2ac2d...79e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her spør du om et konkret medisinråd inkl dose. Det har vi ikke lov til å svare på. Beklager. 

Skrevet (endret)

Jeg synes det er helt feil, helsepersonell eller ikke, å skulle få legitimitet for misbruk og feilbruk av vanedannende medisiner. 

Kombinasjoner av Imovane med andre beroligende medisiner og dosering er en gjenganger her på forumet, og jeg mistenker at det er samme person som stiller de fleste spørsmålene. Er det ikke lurt med en fast doseringsplan fra behandlende lege enn å sette Kupton og andre i en skvis med disse spørsmålene?

Endret av issomethingwrong
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, issomethingwrong skrev:

Jeg synes det er helt feil, helsepersonell eller ikke, å skulle få legitimitet for misbruk og feilbruk av vanedannende medisiner. 

Kombinasjoner av Imovane med andre beroligende medisiner og dosering er en gjenganger her på forumet, og jeg mistenker at det er samme person som stiller de fleste spørsmålene. Er det ikke lurt med en fast doseringsplan fra behandlende lege enn å sette Kupton og andre i en skvis med disse spørsmålene?

Akkurat i dette tilfellet kan det vel være at du tar feil? Dersom det handler å få noe søvn ved hypomani, så må det være greit å bruke de muligheter man har en søndags kveld. 

Anonymkode: e91b3...2a6

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat i dette tilfellet kan det vel være at du tar feil? Dersom det handler å få noe søvn ved hypomani, så må det være greit å bruke de muligheter man har en søndags kveld. 

I et slikt tilfelle ville jeg ha ringt legevakta

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, emilie321 skrev:

I et slikt tilfelle ville jeg ha ringt legevakta

Det kan også være en god løsning, men her hvor jeg bor vil man ikke få svar på telefonen i en slik situasjon. Når det da ikke går offentlig kommunikasjon til nærmeste legevakt, så hjelper legevakten ikke så mye i en slik situasjon. 

Skrevet

Jeg kan skrive noe generelt om hvordan slike saker bør håndteres. Alle med BP (både 1 og 2) bør ha medisiner liggende hjemme for 3-4 dagers "manistopp"-behandling. Dette er medisiner en har avtalt med legen at en kan ta når en er sikker på at en (hypo)mani er på gang, og som en tar inntil en kommer i kontakt med lege og får skaffet seg medisin på apoteket. Her må en slå kraftig til slik at en oppnår søvn på minimum 5 timer per natt. Det anbefales en eller annen antipsykotika.

Skulle en ikke ha ordnet seg slik, vil benzo være et nest beste alternativ inntil en får kontakt med legen sin og får nødvendige medisiner. I disse tilfellene kan en bruke doser ut over det en vanligvis anbefaler for benzo, men som sagt: Da snakker en om maks 3-4 dager.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...