Gå til innhold

Lyrica bilkjøring

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil man som fast bruker av dette preperater få problemer med lappen nå som reglene er endret?

Anonymkode: 834be...9c0

Skrevet

Meg bekjent er C, B eller A knyttet til misbruks-/avhengighetsfare.

Vurdering opp mot førerkort går på preparatets påvirkning på våkenhet, oppmerksomhet, konsentrasjon og reaksjonsevne.

At Lyrica har gått fra C til B, trenger derfor ikke ha noe å si for vurdering opp mot førerkort.

Skrevet

Jeg antar at det kan komme en endring på dette, men inntil videre er det ikke faste grenser på antiepileptika (foruten Rivotril). 

Dog er jeg litt nysgjerrig. Medisiner som barbiturater (f.eks Fenemal) og Heminevrin er jo ikke i denne listen, men klart ikke forenelige med bilkjøring. Hvordan er reglene for disse @kupton

Skrevet

Det finnes stoffer som virker sterkt sedativt i starten, men hvor en etter en tid utvikler en toleranse for denne bivirkningen. Dette gjelder blant annet opioider som kodein, morfin, dolcontin, og det gjelder også for barbiturater som Fenemal. Da jeg var på en "norgesturne" og underviste leger om medisiner og førerkort, fikk jeg i Oslo høre om et tilfelle der en smertepasient fikk kjøre på Dolcontin 300 mg etter å ha brukt denne dosen i en måned.

Dette viser nok at det ikke er nok kun med regelverk og tabeller, men at den kompetente leges kliniske skjønn må være med i vurderingen i en del saker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...