AnonymBruker Skrevet 25. juni 2018 Skrevet 25. juni 2018 Vil man som fast bruker av dette preperater få problemer med lappen nå som reglene er endret? Anonymkode: 834be...9c0 0 Siter
kupton Skrevet 25. juni 2018 Skrevet 25. juni 2018 Meg bekjent er C, B eller A knyttet til misbruks-/avhengighetsfare. Vurdering opp mot førerkort går på preparatets påvirkning på våkenhet, oppmerksomhet, konsentrasjon og reaksjonsevne. At Lyrica har gått fra C til B, trenger derfor ikke ha noe å si for vurdering opp mot førerkort. 0 Siter
ISW Skrevet 25. juni 2018 Skrevet 25. juni 2018 Jeg antar at det kan komme en endring på dette, men inntil videre er det ikke faste grenser på antiepileptika (foruten Rivotril). Dog er jeg litt nysgjerrig. Medisiner som barbiturater (f.eks Fenemal) og Heminevrin er jo ikke i denne listen, men klart ikke forenelige med bilkjøring. Hvordan er reglene for disse @kupton? 0 Siter
kupton Skrevet 25. juni 2018 Skrevet 25. juni 2018 Det finnes stoffer som virker sterkt sedativt i starten, men hvor en etter en tid utvikler en toleranse for denne bivirkningen. Dette gjelder blant annet opioider som kodein, morfin, dolcontin, og det gjelder også for barbiturater som Fenemal. Da jeg var på en "norgesturne" og underviste leger om medisiner og førerkort, fikk jeg i Oslo høre om et tilfelle der en smertepasient fikk kjøre på Dolcontin 300 mg etter å ha brukt denne dosen i en måned. Dette viser nok at det ikke er nok kun med regelverk og tabeller, men at den kompetente leges kliniske skjønn må være med i vurderingen i en del saker. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.