Gå til innhold

Skal bp2 ut av diagnosesystemet?

Anbefalte innlegg

FjellOgDalar
Skrevet

Lenger nede er det en tråd om at asperger forsvinner som diagnose når ICD-II kommer i funksjon.. Noen nevner der at bp2 og (kanskje) er på vei ut. Stemmer dette? Og hva vil man få for slags diagnose da? Jeg vil ikke miste en diagnose som stemmer med hvordan jeg har det, responderer på medisiner tenkt for den - som jeg ble foreskrevet etter jeg fikk diagnosen på glassklare  kriterier.  Skal de lage  en kjempesekk og kalle det stemningslidelse  eller noe slikt? Eller vil bipolardiagnosene få være i fred?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

ICD-11 vil først bli tatt i bruk i 2022, så det er forsåvidt ingenting å bekymre seg for enda.

Anonymkode: 5d750...a3a

AnonymBruker
Skrevet

Men ICD-11 har komt ut og jeg leste nettopp at bp2 fremdeles er en egen diagnose.

Gjest elina777
Skrevet
56 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Lenger nede er det en tråd om at asperger forsvinner som diagnose når ICD-II kommer i funksjon.. Noen nevner der at bp2 og (kanskje) er på vei ut. Stemmer dette? Og hva vil man få for slags diagnose da? Jeg vil ikke miste en diagnose som stemmer med hvordan jeg har det, responderer på medisiner tenkt for den - som jeg ble foreskrevet etter jeg fikk diagnosen på glassklare  kriterier.  Skal de lage  en kjempesekk og kalle det stemningslidelse  eller noe slikt? Eller vil bipolardiagnosene få være i fred?

Personen som hevdet dette til meg jobber i psykiatrien, men har ikke utdannelse, er miljøarbeider. Han sa bipolar 2 skal bli ansett som en personlighetsforstyrrelse. Jeg tror ikke noe på han. Bp2 er en helt reell stemningslidelse. Og forblir nok ansett som det. Det er jeg sikker på. 

FjellOgDalar
Skrevet

Det der synes jeg var ganske uoversiktlig... Jeg hadde en psykolog for en del år siden som sa at pf-diganosene - i alle fall ordet pf skulle ut. Antakelig fordi mange opplever det stigmatiserende å få ordet personlighetsforstyrrelse under diagnosepunktet. Hva  angår bp..... Man får vvel ta det når den tid kommer. Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor event ønske om å fjerne underdiagnosene her.. De er da godt dokumenterte, og  i regelen har den en viss arverekke. I alle fall i min familie. Det hoppet over en generasjon, så fikk jeg det.

Skrevet

Revisjonen av DSM ligger alltid noen år foran ICD. ICD retter seg i stor grad etter DSM, men er ofte litt mer "diffus".

DSM-5 har bipolar 2 som en egen diagnose, og det er særdeles lite trolig at det blir annerledes i ICD-11.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Det der synes jeg var ganske uoversiktlig... Jeg hadde en psykolog for en del år siden som sa at pf-diganosene - i alle fall ordet pf skulle ut. Antakelig fordi mange opplever det stigmatiserende å få ordet personlighetsforstyrrelse under diagnosepunktet. Hva  angår bp..... Man får vvel ta det når den tid kommer. Jeg kan ikke helt skjønne hvorfor event ønske om å fjerne underdiagnosene her.. De er da godt dokumenterte, og  i regelen har den en viss arverekke. I alle fall i min familie. Det hoppet over en generasjon, så fikk jeg det.

Det heter dog enda personlighetsforstyrrelse, men det er utrolig lite oversiktlig og diagnosene er jo "mild personality disorder" "moderate personality disorder" og "severe personality disorder". Dette sier jo nesten ingenting om hvilke trekk disse inneholder og underkategoriene er anderledes enn i icd-10. Noe som gjør at mange personlighetsforstyrrelser "faller ut". Helt elendig synes jeg. Bipolar 2 har heldigvis blitt en egen diagnose i scid-11. Som nå har kommet ut, men jeg foretrekker icd-10, men det positive med icd-11 er at kompleks ptsd er en egen diagnose, samt bipolar2

FjellOgDalar
Skrevet

Fordeler og ulemper... Jeg har liten tro på å lage store sekker for diagnosekategorier. Kanskje gjør det hverdagen mer praktisk for de som skal skrive diagnoser, mens det igjen kan virke forvirrende på oss pasienter. Ikke vet jeg. Finnes jo nok av behandlere der ute som heller ikke liker "sekker."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...