Gå til innhold

Avvist DPS søknad - langtidsdeprimert og fortvilet

Anbefalte innlegg

fortviletdeprimert
Skrevet

Hei

Jeg har i dag fått beskjed om at jeg ikke får behandling hos DPS. Har vært deprimert i 6 år, med mange vonde tanker. Har alltid unngått å søke behandling, fordi jeg har tenkt jeg aldri får hjelp uansett. Nå etter alle disse årene, søker jeg behandling og ønsker å bli frisk, og får avslag. Jeg er dypt fortvilet og sint, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre av meg nå. Har nylig begynt på Cipralex, så får noe hjelp der... Men nå føler jeg meg sviktet av systemet. Er det noe jeg kan gjøre? 

Videoannonse
Annonse
fortviletdeprimert
Skrevet
6 minutes ago, Trine said:

Hva var begrunnelsen for avslaget?

"I henvisningen beskrives ikke psykiatriske symptomer eller funksjonsfall som følge av disse som tilsier rett til utredning/behandling i spesialisthelsetjenesten"

Legen ba meg skrive en halv A4 side om tilstanden min, som han brukte i henvisningen. Der nevnte jeg bl.a. at jeg har hatt 100 dager fravær på vgs., flere måneder med fravær på universitetet, søvnvansker, konsentrasjonsproblemer, selvmordstanker, redusert apetitt og mye mer. Hva i huleste har jeg gjort galt her?

AnonymBruker
Skrevet

Få legen til å anke. Evt henvis et annet sted

Anonymkode: 8e906...f57

Skrevet (endret)
9 minutter siden, fortviletdeprimert skrev:

"I henvisningen beskrives ikke psykiatriske symptomer eller funksjonsfall som følge av disse som tilsier rett til utredning/behandling i spesialisthelsetjenesten"

Legen ba meg skrive en halv A4 side om tilstanden min, som han brukte i henvisningen. Der nevnte jeg bl.a. at jeg har hatt 100 dager fravær på vgs., flere måneder med fravær på universitetet, søvnvansker, konsentrasjonsproblemer, selvmordstanker, redusert apetitt og mye mer. Hva i huleste har jeg gjort galt her?

Er du i jobb nå? Med de symptomene du lister opp her nå, anbefaler jeg deg å sende en klage. Skriv mer utfyllende hvordan plagene påvirker hverdagen din. Søvnvansker, konsentrasjonsproblemer og redusert apetitt tror jeg de ikke bryr seg så mye om. Men selvmordstanker og fravær fra jobb/skole bør de ta seriøst. Jeg ville ikke gått via legen, men skrevet selv. Gjerne få en venn eller familiemedlem til å skrive litt om hvordan de oppfatter deg.

Nettopp vært igjennom dette med ei venninne som trengte å utredes for adhd. Nå skal det sies at fastlegen hennes gjorde en elendig jobb med henvisningen, så er ikke uforståelig at hun fikk avslag. Jeg ba henne liste opp absolutt alle problemer hun hadde, og i tillegg skrev jeg hvordan jeg oppfatter henne. Da fikk hun time ganske fort.

Endret av Trine
Skrevet

Søvnvansker, konsentrasjonsproblemer og redusert apetitt tror jeg de ikke bryr seg så mye om.

Siden dette er sentrale symptomer på depresjon (jfr MADRS), bryr de seg nok om dette.

Dersom en har gått deprimert lenge for så å søke hjelp og starte med AD samtidig som søknad sendes, vil en lett få avslag fordi en vil se an effekten av AD.

fortviletdeprimert
Skrevet
9 minutes ago, Trine said:

Er du i jobb nå? Med de symptomene du lister opp her nå, anbefaler jeg deg å sende en klage. Skriv mer utfyllende hvordan plagene påvirker hverdagen din. Søvnvansker, konsentrasjonsproblemer og redusert apetitt tror jeg de ikke bryr seg så mye om. Men selvmordstanker og fravær fra jobb/skole bør de ta seriøst. Jeg ville ikke gått via legen, men skrevet selv. Gjerne få en venn eller familiemedlem til å skrive litt om hvordan de oppfatter deg.

Nettopp vært igjennom dette med ei venninne som trengte å utredes for adhd. Nå skal det sies at fastlegen hennes gjorde en elendig jobb med henvisningen, så er ikke uforståelig at hun fikk avslag. Jeg ba henne liste opp absolutt alle problemer hun hadde, og i tillegg skrev jeg hvordan jeg oppfatter henne. Da fikk hun time ganske fort.

Hei. Er fortsatt student, men har ikke møtt opp de siste 4-5 ukene, fordi jeg ikke har vært i stand til det.

Tusen takk for gode tips. Dette skal jeg ta med meg videre. Håper det ordner seg.

Skrevet
10 minutter siden, fortviletdeprimert skrev:

Hei. Er fortsatt student, men har ikke møtt opp de siste 4-5 ukene, fordi jeg ikke har vært i stand til det.

Tusen takk for gode tips. Dette skal jeg ta med meg videre. Håper det ordner seg.

Da er det jo ingen tvil om at du har nedsatt funksjon. Bare sørg for å få det veldig tydelig fram. Lykke til :)

Skrevet
12 minutter siden, kupton skrev:

Søvnvansker, konsentrasjonsproblemer og redusert apetitt tror jeg de ikke bryr seg så mye om.

Siden dette er sentrale symptomer på depresjon (jfr MADRS), bryr de seg nok om dette.

De brøy seg ihvertfall ikke om opplagte symptomer på adhd. Jeg mener ikke at man ikke skal ta det med, men at de ikke anser problemene som store nok til å få behandling hos dps.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...