Gå til innhold

Gammeldagse familiegravsted eller framtidas minnelunder??For og imot???

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Et gammeldags familiegravsted betyr mye i sorgarbeidet synes jeg. Også mulighet til å gjøre ting mere personlig. Allikevel kan det bli en utgift som er nærmest uverdig stor for mange i de mest sårbare stunder i livet. 

Minnelunder er kanskje noe som bare vil gå over skatteseddelen for alle?

Anonymkode: ae480...5b5

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et gammeldags familiegravsted betyr mye i sorgarbeidet synes jeg. Også mulighet til å gjøre ting mere personlig. Allikevel kan det bli en utgift som er nærmest uverdig stor for mange i de mest sårbare stunder i livet. 

Er det så dyrt?

Anonymkode: 0cb1a...fdf

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du venter med å bestille gravstein og bare velger den billigste navnemerket som begravelsesbyrået tilbyr (et enkelt kors eller noe sånt, med navn og årstall), blir det ikke så dyrt. Blomster kan du sette på selv, og navnemerket holder seg i årevis hvis det ikke blir veldig mye tele og snø om vinteren. 

Er du medlem av OBOS, får du flere tusen i rabatt på stein hos Fonus.

Endret av laban
AnonymBruker

Du har selvsagt helt rett og uttrykker det så fint og så bra. Så lenge denne gravsteinen får stå i fred da før det gjøres plass til minnelunder og bensinstasjoner og jernbanelinjer osv.

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Når du sier familiegravsted tenker du da på et vanlig gravsted med en stein, der det er vanlig at ektepar etterhvert legges sammen? Jeg ser for meg noe ganske annet når du bruker begrepet "familiegravsted", var ikke det vanlig i finere familier før i tiden - da de hadde et eget lite område på kirkegården, med en stor stein hvor navnene ble inngravert etterhvert som de falt fra?

Jeg har ikke noe stort forhold til gravsteder uansett - vedkommende bor i hjertet mitt, ikke i en stein, men det er min oppfatning. Selv om jeg veksler noen ord med min mor når jeg er på gravstedet hennes, men føler ikke noe stort behov for å dra dit så det er ikke ofte. Selv vil jeg heller bli kremert og strødd ute i naturen, pleier å erte ungene mine med "stakkars dere som må bære meg helt opp på Svarttjønna for å strø asken min utover der når jeg dør!" ;) 

Jeg har nesten hele familien min på minnelund og synes det er helt greit.  Ellers så har vi en familiegrav på Vår Frelsers gravlund og der har jeg vært et par ganger bare for å kikke, men har egentlig ikke noe forhold til den graven.

Annonse

AnonymBruker

En begravelse koster ganske mye penger 20000-30000, så kommer i tillegg gravstein som koster fra 15000 og oppover. 

Jeg synes det er fint å ha en grav å gå til, på våren planter jeg blomster på grava til mor og far, og i jule tenner jeg lys.

Anonymkode: e07e4...403

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

En begravelse koster ganske mye penger 20000-30000, så kommer i tillegg gravstein som koster fra 15000 og oppover. 

Jeg synes det er fint å ha en grav å gå til, på våren planter jeg blomster på grava til mor og far, og i jule tenner jeg lys.

En bisettelse/begravelse koster akkurat det samme enten avdøde skal ligge på minnelunden eller ha gravsted.  De tre siste jeg har vært med på å betale har kostet 40 000 - 85 000.

AnonymBruker

Der vi er blir snart alle de gamle gravene tatt bort og det blir laget bare store minnelunder med navnene skrevet på store plater som krisgravmonomuenter vi har noen steder.Men de som vil beholde de gamle får visst det om de betaler men det virker som det er det i praksis ingen som gjør.  Kirkegårder har med kommunale budsjetter å gjøre tror jeg. Det er også spørsmål om hvordan de forskjellige tjenestene skal utføres. Kirken har til nå stått bak mye på utmerket måte  på vegne av kommunen, men også andre trossamfunn ønsker del av " kaka" ettersom jeg forstår. Veldig synd da dette var siste skanse. En fredet plett omkranset av store trær som hadde sett mye men alt koster og det er sparekniven på alt i dag. Kommunen klarer ikke mer tror jeg. Vi som har greid å betale privat har også færre og færre muligheter til det. Det er sparekniven på alle budsjetter i dag. En begravelse uten aventering og kun urnenedsettelse koster ca 14 000 og da dekker kommunen båttransport som kommer utenom.

En gravpute med innskrift koster ca 4500 kr.

Men man kan gjøre mye selv som jeg ser mange som har bil gjør. Drosjene kjører ikke inn på havområdet på kirkegården.

Slik er det.

AnonymBruker

Den nye trenden er at alt overflødig skal vekk virker det som. Så lenge det varer. Vi har satt av et lite gravfond men det svinger jo med all annen pengepolitikk. Enda dette er lavstatuskirkegården. Stedet man må til selv om man bor andre steder i byen men ens far var ikke lege prest eller tannlege eller kolonialhandler. Vi snakker 2018 ja.

Mange av disse ombudene er bare overflødige synes jeg og mye rettshjelp og helserønner med innhold.

AnonymBruker

Men som en venn av de gamle fra Canada sa da han ringte "Ingen fare så lenge de er hos sine egne" Så sant. 

Skal på kirkegården iallefall til min mors fødselsdag i september. Min far har i desember og da er det oftest bare masse is og snø og veldig glatt.

AnonymBruker

Man bør ofte ha minst mulig er også min erfaring. Det blir sikkert mere om dette der vi er. Stedet ligger nå inneklemt av trafikkmaskiner og veikryss. Men en vakker dag vil man kanskje satse mer kollektivt og det blir bedre.

Annonse

AnonymBruker

Så på TV i Dagsrevyen for noen år siden at i enkelte land bør hele familier som er " eiendomsløse"  i hulrom i gamle graver. Vist nok norske hjelpearbeidere som var der og hjalp barna. Dette var i slumbyer.Man gjør seg så mange tanker. Det er ofte så veldig mange  særinteresser ute og går blant oss mennesker. Den sterkestes rett. Noen steinkast unna var det flotte forretningsbygg og en helt annen verden.

AnonymBruker
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så på TV i Dagsrevyen for noen år siden at i enkelte land bør hele familier som er " eiendomsløse"  i hulrom i gamle graver. Vist nok norske hjelpearbeidere som var der og hjalp barna. Dette var i slumbyer.Man gjør seg så mange tanker. Det er ofte så veldig mange  særinteresser ute og går blant oss mennesker. Den sterkestes rett. Noen steinkast unna var det flotte forretningsbygg og en helt annen verden.

Heldigvis er det ikke slik her i landet.

Anonymkode: 0cb1a...fdf

AnonymBruker
På ‎01‎.‎07‎.‎2018 den 21.03, laban skrev:

Normale gravsteiner er ikke  dyre?

Vet ikke helt hva du mener med normale gravsteiner. Kjøpte for 2 år siden en helt enkel gravstein 50x60 den kostet 18000. 

På ‎01‎.‎07‎.‎2018 den 21.14, Dorthe skrev:

En bisettelse/begravelse koster akkurat det samme enten avdøde skal ligge på minnelunden eller ha gravsted.  De tre siste jeg har vært med på å betale har kostet 40 000 - 85 000.

Prisen varierer litt avhengig av hva man ønsker å ha med. 

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke helt hva du mener med normale gravsteiner. Kjøpte for 2 år siden en helt enkel gravstein 50x60 den kostet 18000.

Det kan sikkert diskuteres hva som menes med "normale", men jeg stusset over at du skrev "fra 15 000 og oppover".  For fire år siden betalte vi 13 500 for en 60 x 70 med gravering av ett navn og et ornament, og da valgte vi slett ikke den billigste steinen på markedet. Men jeg tror nok det fort blir femsifret, så mye penger er det uansett. 

AnonymBruker
På ‎05‎.‎07‎.‎2018 den 14.59, laban skrev:

Det kan sikkert diskuteres hva som menes med "normale", men jeg stusset over at du skrev "fra 15 000 og oppover".  For fire år siden betalte vi 13 500 for en 60 x 70 med gravering av ett navn og et ornament, og da valgte vi slett ikke den billigste steinen på markedet. Men jeg tror nok det fort blir femsifret, så mye penger er det uansett. 

Hvor i landet du bor har nok også noe å si på prisen.

På 3.7.2018 den 15.47, AnonymBruker skrev:

En begravelse uten aventering og kun urnenedsettelse koster ca 14 000 og da dekker kommunen båttransport som kommer utenom..

Men man kan gjøre mye selv som jeg ser mange som har bil gjør. Drosjene kjører ikke inn på havområdet på kirkegården.

Båttransport? Havområder på kirkegården? Hva er det du snakker om? Jeg ramlet i alle fall av lasset her...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...