Gå til innhold

Depresjonsbehandling

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Tror jeg er på vei i depresjon igjen. Nettopp blitt bra frå forrige runde. Akkurat kommet i full jobb igjen.

Har TMS på planen som behandling ved nye episoder, men i de første tre ukene nå går ikke det. Effekten i sist runde begynte vel å komme etter et par ukers behandling, men det var likevel en lang vei for å bli meg selv igjen.

Annet å gjøre, noe medikamentelt som kan få effekt raskere enn fem uker (som det trolig vil ta før effekt av evt. Tms) fra nå, eller like greit å vente?

Hvis det har noe å si, er nok utmattelse og konsentrasjonsproblem mest framtredende symptom akkurat nå.

Ellers mer usikker, føler meg klossete, gråter lettere, sover dårligere noen netter, de nettene jeg har sovet godt kjennes det likevel som jeg ikke har sovet. Utsetter å gå i butikken (gjør det jo til slutt), slurver litt med egen hygiene. Har lagt meg i sengen på dagen, det gjør jeg aldri til vanlig, i sånt vær som nå ville jeg normalt heller slappet av i solen. Håper jeg ikke treffer kjente på butikken når jeg endelig kommer meg dit, for "fjern" til å føre normale samtaler tror jeg. Vet ikke om greier smile eller bare ville se helt apatisk ut. Og greier ikke glede meg til ting jeg for noen dager siden gledet meg til. 

Ikke vært ille så lenge, men erfaringsmessig går det ganske raskt ned når ballen begynner å tulle. 

Jeg har grunn til å være sliten. Men er redd dette er mer enn vanlig slitenhet. 

Bp 2

Med.: Efexor 225 mg

Lamictal 200 mg x 2 (ikke så høyt i speil, men får nok ikke øke)

Tolvon (ble satt på pause. Vet Kupton var uenig, fikk endret det til at jeg likevel kunne ta inntil 20 mg. Nå sier kardiolog at det ikke er farlig, så regner med jeg får ta intil 60 mg. som før)

Kan jo lure på om Lamictal har god nok effekt hvis jeg blir dårlig igjen nå,  men hvis en tar den sammenligningen med veigrep,  har veien vært ekstra glatt og svingete siste året. 

Endret av Villanda
Videoannonse
Annonse
FjellOgDalar
Skrevet

Ikk meningen å kapre tråden din, men hvordan har du gått fram for å få TMS? Jeg trodde knapt nok man hadde noe slikt tilbud i dette landet.

Skrevet (endret)
15 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Ikk meningen å kapre tråden din, men hvordan har du gått fram for å få TMS? Jeg trodde knapt nok man hadde noe slikt tilbud i dette landet.

Det går fint ned litt digresjoner 😀

1. Jeg har bosatt meg på rett sted

2. Jeg har en psykiater som ikke har medisiner som sin aller sterkeste side OG henviser videre når hun er usikker.

Ble for vel et år siden henvist stemningspoliklinikk for å vurdere alternativ til stemningsstabiliserende da det så ut som jeg ikke hadde effekt av Lamictal. Legen der kom med forslag til dette som var bestillingen, og i tillegg anbefalte hun TMS ved nye depresjoner av moderat el. alvorlig grad forstod jeg.

3. Jeg har allerede gått på og går på flere medisiner. Det heter seg at man skal ha forsøkt så og så mye medisiner før man får tilbud.

4. Mine depresjoner er ledd k bipolar lidelse, som spesialisten sier responderer dårlig på med. Men ofte har god effekt av TMS.

5. Da jeg sist ble dårlig tok jeg kontakt med og forklarte situasjonen for min psykiater, og hun tok en telefon til stemningspoliklinikken. Der ble det en kort samtale med psykiater og det ble avtalt tid for oppstart. 

LITT TILFELDIGHETER ALTSÅ.

https://helse-bergen.no/avdelinger/psykisk-helsevern/psykiatrisk-klinikk/stemningslidingar/psykiatrisk-poliklinikk-for-stemningslidingar#behandlingstilbod

Forøvrig har jeg det bedre. Skal lite til før jeg blir utmatta, men den fortvilelsen er borte. Jeg blir lett redd for å bli dårlig, og den redselen forsterker nok fortvilelsen. Jeg tror det blir ok med ferie nå.

Endret av Villanda
FjellOgDalar
Skrevet
5 timer siden, Villanda skrev:

Det går fint ned litt digresjoner 😀

1. Jeg har bosatt meg på rett sted

2. Jeg har en psykiater som ikke har medisiner som sin aller sterkeste side OG henviser videre når hun er usikker.

Ble for vel et år siden henvist stemningspoliklinikk for å vurdere alternativ til stemningsstabiliserende da det så ut som jeg ikke hadde effekt av Lamictal. Legen der kom med forslag til dette som var bestillingen, og i tillegg anbefalte hun TMS ved nye depresjoner av moderat el. alvorlig grad forstod jeg.

3. Jeg har allerede gått på og går på flere medisiner. Det heter seg at man skal ha forsøkt så og så mye medisiner før man får tilbud.

4. Mine depresjoner er ledd k bipolar lidelse, som spesialisten sier responderer dårlig på med. Men ofte har god effekt av TMS.

5. Da jeg sist ble dårlig tok jeg kontakt med og forklarte situasjonen for min psykiater, og hun tok en telefon til stemningspoliklinikken. Der ble det en kort samtale med psykiater og det ble avtalt tid for oppstart. 

LITT TILFELDIGHETER ALTSÅ.

https://helse-bergen.no/avdelinger/psykisk-helsevern/psykiatrisk-klinikk/stemningslidingar/psykiatrisk-poliklinikk-for-stemningslidingar#behandlingstilbod

Forøvrig har jeg det bedre. Skal lite til før jeg blir utmatta, men den fortvilelsen er borte. Jeg blir lett redd for å bli dårlig, og den redselen forsterker nok fortvilelsen. Jeg tror det blir ok med ferie nå.

Takk for utfyllende info :). Her jeg  bor er det kon ECT som er tilgjengelig. Synes TMS fremstår mindre "brutalt"

Skrevet
1 time siden, FjellOgDalar skrev:

Takk for utfyllende info :). Her jeg  bor er det kon ECT som er tilgjengelig. Synes TMS fremstår mindre "brutalt"

Har du prøvd det,  ECT?

TMS er ikke brutalt i alle fall. Man bare sitter der med "badehette" og en tikkende greie på hodet. Så kan man sitte tilbakelent med lukkede øyer om man ikke orker annet, og når man er bedre kan man mase med sykepleierne. 

Vet jo ikke sikkert at.det var selve magnetstimuleringen som virket, men der var svak bedring etter 1-2 uker (av typen kunne slappe av med musikk i stedet for å måtte ta helt stille timeouts under dyna.) Så gikk det gradvis oppover uke for uke.

ECT har jeg bare sett. Det ser mer brutalt ut. 

FjellOgDalar
Skrevet

Nix, jeg har ikke prøvd ECT. Var en lege som luftet det sist jeg var innlagt, men jeg takket nei. Stort sett fungerer jeg jo på medisinene jeg tar, men så er det de periodene jeg absolutt ikke er bra.   Virker bare så styrete med at man må i narkose osv. Også er det skrekkhistoriene om de sm har hatt skikkelig uflaks og blitt kjempedårlige av bivirkninger. Det at man kan være våken under behandlingen og ikke tilstreber krampe apellerer til meg. Skulle gjerne prøvd TMS. Jeg får flytte til Bergen ;)

Fint at du føler det hjelper!

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Nix, jeg har ikke prøvd ECT. Var en lege som luftet det sist jeg var innlagt, men jeg takket nei. Stort sett fungerer jeg jo på medisinene jeg tar, men så er det de periodene jeg absolutt ikke er bra.   Virker bare så styrete med at man må i narkose osv. Også er det skrekkhistoriene om de sm har hatt skikkelig uflaks og blitt kjempedårlige av bivirkninger. Det at man kan være våken under behandlingen og ikke tilstreber krampe apellerer til meg. Skulle gjerne prøvd TMS. Jeg får flytte til Bergen ;)

Fint at du føler det hjelper!

Er ikke sikkert det er nødvendig å flytte til Bergen, - kanskje kan du søke denne behandlingsformen gjennom fritt sykehusvalg så fremt du ikke trenger akutt innleggelse?

Anonymkode: 84b5f...a19

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke sikkert det er nødvendig å flytte til Bergen, - kanskje kan du søke denne behandlingsformen gjennom fritt sykehusvalg så fremt du ikke trenger akutt innleggelse?

Anonymkode: 84b5f...a19

Det er sant, om man synest det er ok å reise bort. Ellers kommer det kanskje andre steder etterhvert. De sa de hadde vært rundt om og undervist.

FjellOgDalar
Skrevet

Ja, om det hadde vært kjempenødvendig, men Oslo-Bergen tror jeg er litt langt for å få gjennomført en  slik behandling uten å blakke seg helt på utgifter til opphold, siden jeg ikke trenger noen akutt innleggelse slik situasjonen min er nå. Men den som  venter osv. Kommer sikkert her og etter hvert, så da kan det bli aktuelt å sjekke det ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...