Gå til innhold

Jeg er et « monster» for tiden. Hjelp !!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er så fælt å være så umedgjørlig som jeg er nå. Er irritabel og hyperfølsom. Jeg har ikke kontroll på meg selv liksom. Nærtagende og helt utafor. Slik er jeg ikke til vanlig. Jeg var en veldig tålmodig og omgjengelig person. Så ble jeg diagnostisert med en depresjon og har gått på antidepressiva noen år. Da var jeg også en snill ( les apatisk) og omgjengelig person. Men nå har jeg sluttet med medisin og opplever meg selv som et « monster». Liker ikke meg selv og syns synd på de rundt meg. Opplever et følelsesmessig kaos og syns ikke livet er noe greit. Sånn har jeg aldri vært før. Hva skal jeg gjøre?. Plutselig er sinne og irritabelitet den mest dominerende følelsen. 

Anonymkode: fa463...01a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er så fælt å være så umedgjørlig som jeg er nå. Er irritabel og hyperfølsom. Jeg har ikke kontroll på meg selv liksom. Nærtagende og helt utafor. Slik er jeg ikke til vanlig. Jeg var en veldig tålmodig og omgjengelig person. Så ble jeg diagnostisert med en depresjon og har gått på antidepressiva noen år. Da var jeg også en snill ( les apatisk) og omgjengelig person. Men nå har jeg sluttet med medisin og opplever meg selv som et « monster». Liker ikke meg selv og syns synd på de rundt meg. Opplever et følelsesmessig kaos og syns ikke livet er noe greit. Sånn har jeg aldri vært før. Hva skal jeg gjøre?. Plutselig er sinne og irritabelitet den mest dominerende følelsen. 

Viser vel bare hvor ødelagt man blir av antidepressiva. Har opplevd det samme selv. Må nok gå rundt resten av livet neddopet på medisiner, for blir helt merkelig når jeg slutter. Var IKKE slik før jeg begynnte med AD.

Anonymkode: 02773...772

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Viser vel bare hvor ødelagt man blir av antidepressiva. Har opplevd det samme selv. Må nok gå rundt resten av livet neddopet på medisiner, for blir helt merkelig når jeg slutter. Var IKKE slik før jeg begynnte med AD.

Det høres jo ut som at det er sykdom som gjør deg syk, ikke medisinene..

Anonymkode: 3c2f2...d15

stjernestøv
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres jo ut som at det er sykdom som gjør deg syk, ikke medisinene..

Medisiner forandrer hjernen totalt. 

Skrevet

Hvis det ikke er år med iurritasjon og sinne som har hopet seg opp til en propp da? Jeg bklir suicudal uten medisiner og måtte ta de igjen.

Skrevet

1. Medisiner forandrer ingenting permanent. Hvis man slutter å ta medisinen, er alt tilbake som det var.

2. Hvis man blir dårlig når man slutter å ta en medisin, er det vel ikke medisinens skyld? 

3. Det du beskriver er mangel på serotonin etter du sluttet å ta medisinen (irritasjon og sinne). Da har du vel en tilstand som medisinen har hjulpet på? 

stjernestøv
Skrevet
3 minutter siden, issomethingwrong skrev:

1. Medisiner forandrer ingenting permanent. Hvis man slutter å ta medisinen, er alt tilbake som det var.

Det er delte meninger om det!

Skrevet
2 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det er delte meninger om det!

Ja, inndelt i vitenskapen og alternativmiljøet? 

Medisiner er som alkohol. Du blir full, du slutter å drikke og får en liten hangover og blir normal igjen utover ettermiddagen. Du er ikke forandret etterpå.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutes ago, issomethingwrong said:

Medisiner er som alkohol. Du blir full, du slutter å drikke og får en liten hangover og blir normal igjen utover ettermiddagen. Du er ikke forandret etterpå.

Det er det delte meninger om. På samme måte som enkelte kan få langtidsskader av hasj og LSD.

stjernestøv
Skrevet
46 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Vitenskapen mener medisiner forandrer hjernen for godt, det er leger som sier dette. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

2. Hvis man blir dårlig når man slutter å ta en medisin, er det vel ikke medisinens skyld? 

3. Det du beskriver er mangel på serotonin etter du sluttet å ta medisinen (irritasjon og sinne). Da har du vel en tilstand som medisinen har hjulpet på? 

1). Jeg har ikke trodd at medisiner forandrer noe permanent. Men  jeg opplevde heller ikke at alt var tilbake slik det var. Kanskje man må lære på nytt hvordan å takle følelser når følelsene har fått litt kunstig hjelp over noen år ? 

2) Har ikke skylt på medisinen. Tar vel heller skylden på meg selv som ikke klarer å ta meg sammen. 

3) jeg var ikke slik da jeg startet medisin pga angstlidelse og depresjon. Hadde et stort lidelsestrykk men var ganske grei med folk rundt meg. Vet at sinne og irritasjon kan være tegn på depresjon. Kanskje jeg hadde forventninger til bedring nå etter åresvis med medisin og terapi. Føler at terskelen for å tåle ting har blitt  lavere fordi det har tatt så lang tid. Er rett og slett lei. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1). Jeg har ikke trodd at medisiner forandrer noe permanent. Men  jeg opplevde heller ikke at alt var tilbake slik det var. Kanskje man må lære på nytt hvordan å takle følelser når følelsene har fått litt kunstig hjelp over noen år ? 

2) Har ikke skylt på medisinen. Tar vel heller skylden på meg selv som ikke klarer å ta meg sammen. 

3) jeg var ikke slik da jeg startet medisin pga angstlidelse og depresjon. Hadde et stort lidelsestrykk men var ganske grei med folk rundt meg. Vet at sinne og irritasjon kan være tegn på depresjon. Kanskje jeg hadde forventninger til bedring nå etter åresvis med medisin og terapi. Føler at terskelen for å tåle ting har blitt  lavere fordi det har tatt så lang tid. Er rett og slett lei. 

Høres ut som om du fortsatt trenger medisin, kanskje bare litt mindre dose enn før?

AnonymBruker
Skrevet

Den første tiden etter at jeg sluttet på AD så var følelsen litt ustabile, dette normaliserte seg etter noen uker.

Anonymkode: 64ec3...851

FjellOgDalar
Skrevet

Alkoholinntak sammenhengende over tid forandrer helt avgjort hjernen. Det tror jeg ikke der finnes særlig uenighet om. Medisiner som antidepressiva tar man og sammenhengende over tid. Hva som skjer med hjernen ift. antidepressiva er det mer tvil rundt.

Skrevet

Til TS: Jeg tror du kan ha trappet ned for raskt.

Skrevet

Ser dere diskuterer forandringer i hjernen. Det som er udiskutabelt er at alle psykofarmaka endrer funksjoner i hjernen så lenge de brukes. Det er hele hensikten med dem. Hensikten er at systemer som er kommet ut av balanse og gitt sykdom igjen skal komme i balanse og personen skal gjenvinne sin funksjon.

Når en har påvirket og forskjøvet denne balansen over lengre tid med medisiner, er det åpenbart for meg at systemet kommer ut av balanse om en brått fjerner alle medisiner. Derfor skal en trappe langsomt ned slik at hjernen klarer å omstille seg til fortsatt balanse, men nå uten medisiner. Hvis seponeringen skjer brått eller nedtrappingen går for raskt, kan en lett få symptomer slik TS beskriver.

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Jeg trappet ned over tre mnd. Tror ikke det er for raskt. Psykiateren mente at jeg kunne ha trappet ned mye raskere siden det var brintellix. Han foreslo i løpet av 14 dager og ble litt irritert da jeg ville bruke lenger tid. Mente at det var angsten og tvangstankene som snakket. Siden det nå er en mnd siden jeg sluttet helt tenker jeg det er mulig at jeg begynner å bli deprimert igjen. En annen ting er at PTSDsymptomene  blir sterkere uten medisin. Jeg har en  historie med humørsvingninger så det vil vel forsette enten jeg står på AD eller ikke. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...