Gå til innhold

Dosering Sobril kupton og andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk sobril 10mg fra fastlegen min. Jeg sliter med angst og panikkanfall.Sistnevende flere ganger om natta. Så sa legen jeg skal ta 10mg før sovn bare etter behov. Tok det to dager på tredje dag ikke og var dårlig igjen. Hva skal jeg gjøre? Det er ikke nok med etter behov. Angsten bli verre, holder det ikke lenger ut. Jeg er nå redd å gå ut også, må tvinge meg. Mannen min sa jeg skal tenke positivt. Hvordan skal jeg tenke positivt med store smerter, angsten og vedvarende sekvmordtanker? 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tar bare sobril til natta, men tar betraktelig mer enn 10 mg.. 10 mg er ikke mye er man skikkelig dårlig..

Anonymkode: e4893...864

AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Betti 11 skrev:

Jeg fikk sobril 10mg fra fastlegen min. Jeg sliter med angst og panikkanfall.Sistnevende flere ganger om natta. Så sa legen jeg skal ta 10mg før sovn bare etter behov. Tok det to dager på tredje dag ikke og var dårlig igjen. Hva skal jeg gjøre? Det er ikke nok med etter behov. Angsten bli verre, holder det ikke lenger ut. Jeg er nå redd å gå ut også, må tvinge meg. Mannen min sa jeg skal tenke positivt. Hvordan skal jeg tenke positivt med store smerter, angsten og vedvarende sekvmordtanker? 

SSRI er vel bedre mot panikkangst?

Anonymkode: e4f5a...88d

Skrevet

Kanskje du kan spørre legen din hva som er fornuftig for deg, «etter behov»?

Spør legen din hva han mener er ditt behov, så kan dere drøfte hva du trenger. Dersom 10 mg Sobril ikke hjelper deg, kan legen la deg prøve en annen medisin, el en annen dose. 

Men hør med legen din, kanskje han også kan henvise deg til en psykiater? 

Skrevet
3 minutter siden, usikker skrev:

Kanskje du kan spørre legen din hva som er fornuftig for deg, «etter behov»?

Spør legen din hva han mener er ditt behov, så kan dere drøfte hva du trenger. Dersom 10 mg Sobril ikke hjelper deg, kan legen la deg prøve en annen medisin, el en annen dose. 

Men hør med legen din, kanskje han også kan henvise deg til en psykiater? 

Jeg skal til psyk. sykepleier denne uka. Hun kan støtte meg kanskje å komme videre i systemet.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

SSRI er vel bedre mot panikkangst?

Anonymkode: e4f5a...88d

Tusen takk! Det hjelper meg mye.

Skrevet

Det er umulig å si noe om fornuftig dosering uten å kjenne diagnose, hva som tidligere er prøvd. pasientens alder og livssituasjon, om pasienten har en tidligere avhengighetshistorie osv osv

Skrevet
4 timer siden, kupton skrev:

Det er umulig å si noe om fornuftig dosering uten å kjenne diagnose, hva som tidligere er prøvd. pasientens alder og livssituasjon, om pasienten har en tidligere avhengighetshistorie osv osv

Fastlegen min prøver å hjelpe meg men er litt forsiktig å gi meg en høgere dose. Jeg var ærlig og fortalte ham at jeg har momenter, hvor jeg vurdere å ta en overdose og jeg ikke vil ha så mye medisin. Han vet hele historien.          Jeg fikk avslag fra dps to ganger. De anbefaler at jeg skal gå til psykiatrisk sykepleier. Det blir ikke bedre med meg. Så skal jeg på torsdag til psykiatrisk sykepleier og forteller min historie.          Jeg tror det er ikke nok. Fastlegen har ingen kjennskap om psyk og psyk.sykepleier kan ikke skrive ut medisiner. Vet du hva jeg kan gjøre?

FjellOgDalar
Skrevet

Sjekk muligheten for privat avtalespesialist (vanlig henvisning fra fastlegen), vurder å bytte fastlege om dere ikke kommuniserer godt.

Skrevet

@Betti 11: Panikk er vanskelig fordi det har to betydninger.

1. Det betyr særdeles sterk angst. Slik brukes det både av profesjonelle og legfolk.

2. Panikkanfall brukes om et angstanfall som kommer brått og uventet (som lyn fra klar himmel) i situasjoner hvor en vanligvis får angst. Gjentatte panikkanfall - minst et ukentlig den siste måneden kvalifiserer for diagnosen Panikklidelse. Denne panikklidelsen er det som skal behandles med SSRI.

Så får du selv vurdere om det er 1 eller 2 du skriver om.

Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

@Betti 11: Panikk er vanskelig fordi det har to betydninger.

1. Det betyr særdeles sterk angst. Slik brukes det både av profesjonelle og legfolk.

2. Panikkanfall brukes om et angstanfall som kommer brått og uventet (som lyn fra klar himmel) i situasjoner hvor en vanligvis får angst. Gjentatte panikkanfall - minst et ukentlig den siste måneden kvalifiserer for diagnosen Panikklidelse. Denne panikklidelsen er det som skal behandles med SSRI.

Så får du selv vurdere om det er 1 eller 2 du skriver om.

Jeg har nr.1 og nr 2. Jeg har angst pga. misbruk og ovrgrep. Panikkangst kanskje fra stress, kronisk smerte og flere traumatiske opplevelser.

Skrevet
2 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Sjekk muligheten for privat avtalespesialist (vanlig henvisning fra fastlegen), vurder å bytte fastlege om dere ikke kommuniserer godt.

Jeg tenker om det. Når det ikke blir ordnet.

Skrevet

Jeg var aldri i behandling med angsten min og jeg lukket alt inn. I tre år skjedde mye ting som skudd meg ut av banen. Nå merker jeg at alt vil ut og det er så mye. Jeg har ingen krefter mer og jeg har ingen lyst å leve sånn. Barna mi holder meg i live og mannen min. Jeg kan ikke sove, fordi jeg kan ikke slappe av pga. sterk uro og våkner flere ganger og få sterk panikk. Jeg er redd på mye folk og når en fremmed kommer for nær få jeg angst. Gjemmte meg mange ganger på do om kommer ned. Jeg har også store smerter i ryggen og neurontin virker ikke helt. Trenger i tilleg tramadol og da blir jeg så trøtt at jeg må legge meg. Jeg er en type som kan handle impulsiv i vanskelige situasjoner. Jeg er redd på meg selv.

FjellOgDalar
Skrevet

Den angsten du sliter med høres veldig vond og slitsom ut. Tror nok den i tillegg til medisiner vil kreve psykoterapi. Og du burde jo få seriøs hjelp med smertene du strever med. Der finnes alternativer til Neurontin, som Lyrica. Nevrologer kan dette, og noen anestesileger. Men det der er ikke lett, snakker av egen erfaring. Er prøving og feiling, og det er en tålmodighetsprøve.

Har du prøvd noe AP mot søvnproblemet ditt? Seroquel (Quetiapin) f.eks. Den har jeg bedre effekt av enn benzo. Ikke vanedannende heller.

Skrevet
3 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Den angsten du sliter med høres veldig vond og slitsom ut. Tror nok den i tillegg til medisiner vil kreve psykoterapi. Og du burde jo få seriøs hjelp med smertene du strever med. Der finnes alternativer til Neurontin, som Lyrica. Nevrologer kan dette, og noen anestesileger. Men det der er ikke lett, snakker av egen erfaring. Er prøving og feiling, og det er en tålmodighetsprøve.

Har du prøvd noe AP mot søvnproblemet ditt? Seroquel (Quetiapin) f.eks. Den har jeg bedre effekt av enn benzo. Ikke vanedannende heller.

Jeg har aldri hatt AP fordi jeg klarte meg alltid uten og hadde dårlige tider, men var redd å be om hjelp. Trodde når jeg fortrenger alt negative blir det bedre.Jeg kom til Norge 2013 og hadde ikke nok språk og landskjennskap.Ett år senere begynnte det å bli verre gradvis. Siden i fjor ble jeg også fysisk syk med nervesmerter og andre smerter. Så begynnte alt bli verre en opplevelse med barnevern, ekteskapet og ting fra fortiden. Mye triggere i etterkant selvmordfare og depresjonen min. Kanskje du forstår saken nå bedre. Jeg spør snart om lyrica.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...