Gå til innhold

Arbeidsevnevurdering og uføre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei,

Psykolog, fastlege og veilederen min i NAV har kommet fram til at jeg ikke kommer tilbake i arbeidslivet etter snart 4 år på AAP, og at neste skritt blir uføre.

Veilederen min på mitt lokale NAV kontor har skrevet ferdig arbeidsevnevurderingen mot uføre. Den ble godkjent på kontoret dagen etter, og er nå sendt til godkjenning sentralt. Fikk beskjed om at det kunne ta lang tid før den ble godkjent sentralt.

Problemet mitt er at mine arbeidsavklaringspenger går ut pga maksdato nå den 1 august. Jeg spurte veilederen min om hva skjer med arbeidsavklaringspengene mine om alt ikke er klar før maksdato og fikk da beskjed om at da stoppes pengene mine og jeg får ingenting.

Arbeidsavklaringspengene blir automatisk forlenget når jeg får sendt inn uføresøknaden min, men får ikke gjort dette før arbeidsevnevurderingen blir godkjent sentralt. Var veilederen min som sa jeg ikke kunne sende inn uføresøknaden før arbeidsevnevurderingen er godkjent, gjorde jeg det fikk jeg bare søknaden i retur.

Har noen andre vært i samme situasjon som meg? Syns det er frustrerende at jeg kanskje mister inntekten min 1 august om ikke arbeidsevnevurderingen er godkjent til da. 

Anonymkode: 555ed...48d

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/443238-arbeidsevnevurdering-og-uf%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Psykolog, fastlege og veilederen min i NAV har kommet fram til at jeg ikke kommer tilbake i arbeidslivet etter snart 4 år på AAP, og at neste skritt blir uføre.

Veilederen min på mitt lokale NAV kontor har skrevet ferdig arbeidsevnevurderingen mot uføre. Den ble godkjent på kontoret dagen etter, og er nå sendt til godkjenning sentralt. Fikk beskjed om at det kunne ta lang tid før den ble godkjent sentralt.

Problemet mitt er at mine arbeidsavklaringspenger går ut pga maksdato nå den 1 august. Jeg spurte veilederen min om hva skjer med arbeidsavklaringspengene mine om alt ikke er klar før maksdato og fikk da beskjed om at da stoppes pengene mine og jeg får ingenting.

Arbeidsavklaringspengene blir automatisk forlenget når jeg får sendt inn uføresøknaden min, men får ikke gjort dette før arbeidsevnevurderingen blir godkjent sentralt. Var veilederen min som sa jeg ikke kunne sende inn uføresøknaden før arbeidsevnevurderingen er godkjent, gjorde jeg det fikk jeg bare søknaden i retur.

Har noen andre vært i samme situasjon som meg?

Høres veldig rart ut. Skal folk stå uten inntekt fordi NAV somler?

AnonymBruker

Det er veldig lenge siden jeg ble satt fra attføring til uføretrygd. Men da var det en periode på ett år jeg måtte gå på sosialbidrag før jeg fikk ufør. 

Det virker som flere har vært igjennom det samme. JFR tråden om utøyaofferet.

Anonymkode: 00edc...730

AnonymBruker

Ja jeg og syns det er rart. Jeg startet mars i år og purret på veilederen min om at det er ikke så lenge til august samt at det er mye fridager i mai og så skal jo folk ha sommerferie. Fikk bare til svar da at alt skal ordne seg til rett tid.

I mai hadde de fagteammøte og diskuterte saken min og kom fram til at de skulle innhente ny legeerklæring fra fastlegen og spesialisterklæring fra psykolog. Etter møte ble veilederen min sykemeldt i 2 uker så hun fikk ikke sendt brev før slutten av mai til fastlege og psykolog. Fastlegen min hadde heldigvis tid å skrive erklæringen raskt, men psykologen min hadde mye å gjøre med andre pasienter og hadde ikke tid å skrive noe før midten av juni.

Så gikk det noe tid for de måtte ha nytt fagteammøte og diskutere erklæringene og hva som skulle skje videre. Der kom de fram til at veileder skulle skrive arbeidsevnevurdering mot uføre. Så ei uke etter fagteammøtet skrev hun vurderingen og sendte den til godkjenning på kontoret der hun er. Den ble godkjent 29 juni og ble sendt til godkjenning sentralt (hvor det er vet jeg ikke). Etter hun fikk den godkjent på kontoret hennes sendte hun meg ei melding om at den var sendt til godkjenning sentralt og at dette kom til å ta lang tid. Nå er det jo snart fellesferie og jeg vet jo ikke når den blir godkjent. Er frustrert og lei for vet ikke hva som skjer etter 1 august når jeg når maksdato og mister AAP mine om ikke alt er klart

Annonse

AnonymBruker

Virker som du får god hjelp til tross for store inntektstap ,men det er ikke alltid slik for alle. Alt har ikke med helsehjelp å gjøre av hva man kanskje uten å ha bedt om hjelp får smake. Alt har heller ikke med saksbehandling å gjøre. Tidligere arbeidsgiver for eksempel har ingenting med den arbeidssøkendes trygderetter å gjøre. En arbeidsgiver forholder seg til lovverket og sin oppdragsgiver. Ikke en for mange år siden tidligere ansatt. Da ville jo den tidligere ansatte bare kunne gjenoppta jobben nårsomhelst. Noe vedkommende ikke kan.

Værst er det med helsehjelp som ingenting har med helsehjelp å gjøre og saksbendlingstider på tre år så langt. Men mange av disse jobbene er vi jobber til fjøstell og selskapeligheter med kommunens tetsskjikt. Den sterkeste rett hele veien til mål spør du meg.

Synes høres ut som du er av de utvalgte heldige faktisk.

Anonymkode: 347aa...93e

AnonymBruker
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Har noen andre vært i samme situasjon som meg? Syns det er frustrerende at jeg kanskje mister inntekten min 1 august om ikke arbeidsevnevurderingen er godkjent til da. 

Se bokstav c : https://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/11-13-arbeidsavklaringspenger

Anonymkode: dbab3...8b0

AnonymBruker

Folk har det ikke likt. Jeg har bare hørt så mange vonde historier om disse prosessene og står oppi en selv og har også mistet mye penger uten å ha fått annet enn problemer og avslag på uføre. Jeg er en mellomting mellom syk og frisk etter systemets mening men føler meg bare utgått på dato selv.

Man må bare stå på og bruke klageskjema hvis det finnes som alltid og prøve å tenke positivt.

AnonymBruker

Etter de erfaringer med systemet jeg har då langt så er det skjedd noe rart med utdanningssystemet og stillungsbeskrivelser som gjør at det er vanskeligere nesten umulig for mange å " finne sin plass" i systemet. Noe virkelig rart er skjedd med utdanningssystemet. Selv profesjonsutdanningene synes å ha et helt annet innhold i dag. Hva som er profesjonsutdanninger vet vel ingen? Man spør seg selv hva som ikke er på gli og til  vilken kostnad???

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter de erfaringer med systemet jeg har då langt så er det skjedd noe rart med utdanningssystemet og stillungsbeskrivelser som gjør at det er vanskeligere nesten umulig for mange å " finne sin plass" i systemet. Noe virkelig rart er skjedd med utdanningssystemet. Selv profesjonsutdanningene synes å ha et helt annet innhold i dag. Hva som er profesjonsutdanninger vet vel ingen? Man spør seg selv hva som ikke er på gli og til  vilken kostnad???

Hva `?

Anonymkode: f0d95...e16

AnonymBruker

Kan ikke det å innordne seg i systemet ha for høye kostnader? Jeg bare spør? Det var galt at jeg hadde sendt inn søknader selv og fikk ikke innsyn i avslagsgrunner fullt ut. Men ansvaret spesielt om noe går feil. Ja det har man. Selvsagt.

Et fastlegekontor opplyste at de hadde sendt legejournalen videre men det var ikke mottatt. Måtte gi det opp men i kassovarsel for at journal var sendt. Ja det fikk jeg uten forutgående faktura.

Disse datasystemer. Gjør de at vi " adopterer" styresett fra lå den de er laget i??

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...