Gå til innhold

Noen rullestolbrukere her (manuell) Hvordan få med bagasje??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er ikke voldsomt sprek i beina, og kan ikke gå lengre distanser. Om en stund skal jeg etter planen ut å reise med tog for første gang etter at jeg kom til skade for halvannet år siden. Selve det å kjøre en rullestol er ikke noe jeg opplever spesielt vanskelig, men i forhold til å reise begynner jeg å få nerver. Tenkte å ta nattog, så jeg kan ligge utstrakt hele veien for jeg får sterke smerter i beina av å sitte med de ned for lenge. Toget jeg evt. reiser med kommer fram rett i sentrum. Siden jeg har fått rullestolbehov for å komme lengre distanser, må jeg jo få den med meg, og jeg ser ingen annen måte enn å faktisk sitte i den. Skal tå greit med togreise mtp å få den med, for den er sammenleggbarr. Dessuten forventer jeg å få skikkelig assistanse om jeg informerer NSB. Antakelig bestiller jeg billetter over telefon.

MEN: Hvordan i all videste skal man få med seg bagasjen sin?? Jeg vil måtte trille et lite stykke for å komme til videre kollektivtransport.  Den vil bestå av en good size trlillekoffert, samt en ryggsekk. Har også to krykker jeg absolutt trenger. I etterpåklokskap ser jeg at dette er noe jeg burde tatt med meg en assistent for, men jeg har ingen jeg kjenner som kan gjøre det. Jeg har søkt brukerstyrt personlig assistent, men grunnet dobbeltavslag fra kommunen er den søknaden hos Fylkesmannen nå. Hadde jeg bare vært der at jeg kunne spart opp timer for hjelp til reise.... arrrgh.

Jeg vet jo imidlertid at rullestolbrukere  reiser, så hvordan kan man være litt smart her? Er det egentlig bedre å tafly, om man får bedre hjelp der? Da vil jeg jo trenge assistanse fram til flybuss, men tilgjengjeld stopper den rett i nærheten av videre kollektivtransport... Også er det å komme seg til flyplassen. Der trenger jeg hjelp jeg ikke vet om jeg klarer å skaffe. At jeg ikke har tenkt så mye over disse problemstillingene. Faen... Jeg er vanvittig oppgitt over meg selv. Er ikke lett å pådra seg en funksjonshemming uten å få "opplæring" i hvordan man skal fungere.

Anonymkode: f8af4...3b4

Fortsetter under...

Du får bagasjebærer til å feste foran på stolen, men de synes ikke jeg er veldig effektive.  Det normale er å dytte kofferten foran seg mens man holder i håndtaket og bytter på med hvilken hånd man triller med.  Ellers så finnes det rullestolkofferter som man kan feste på bøylen bak stolen.
https://www.phoenixinstinct.com/

Endret av Dorthe
AnonymBruker

Jeg synes fly er MYE bedre enn tog. Når du er ute og flyr får du assistanse fra innsjekk, følge gjennom sikkerhetskontroll, inn og ut av fly, finne bagasje og til annet transportmiddel. Det finnes lesdagerordninger på de fleste togstasjoner, men dette er litt ulikt organisert.

Anonymkode: 11305...8ac

AnonymBruker

Takk for svar folkens. Den kofferten der så jo smart ut den. I alle fall om den er stødig og ikke slingrer :)

Kan godt hende jeg ender opp med å fly; jeg må ta det litt som det kommer...

Anonymkode: f8af4...3b4

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...