Gå til innhold

Hjelp, vi har en voksen "DRITTUNGE"!!


toja

Anbefalte innlegg

Hva skal vi gjøre. Nå har vi forsøkt og forsøkt i årevis. Men vi har fremdeles ikke kommet et hakk nærmer målet.

Vi har en datter på 20 år med ADHD. Hun fikk ikke diagnosen for hun var 17, så vi mistet mye oppfølging i barneårene.

Vi har nå hjelp av et oppfølgingsteam gjennom Barnevernet, men det er ikke nok. Vi sliter døgnet rundt med ei jente som gir fullstendig blaffen i oss og alle andre. Hun gjør bare akkurat det som faller henne inn i øyeblikket. Det som er morsomt. festing, ute hele natten, røyker hasj og sikkert andre ting også. Vi holder på hele døgnet, men vi er utslitte. Vi tør ikke reise på ferie. Vi er våkne hele døgnet.

Vi kjører henne til skolen (som vi endelig har fått henne inn på), men hun stikker av og skulker, og lyver til oss hele tiden.

Hun får Ritalin, men det vil hun ikke ha, så hun tar det ikke.

Vi kan jo ikke gi opp, for hun er jo vår egen litte pike. Men hvor lenge skal vi holde ut????

Vi har 2 flotte sønner, heldigvis, men det er jo ikke tid til å glede som over dem, så lenge vi sliter så veldig med vår datter.

Er det noen andre som har voksne døtre med ADHD, og som kan vi oss noen råd?

Hvordan vil fremtiden bli, eller har vi ingen fremtid ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tristoglei

jeg kan egentlig ikke hjelpe deg, men en ting kan jeg si ut fra egen erfaring : ikke gå i den fellen at dere tar de to andre barna( selv om de er voksne) for gitt, de lider sannsynligvis også VELDIG under at hun er den hun er og i tillegg tar deres fulle oppmerksomhet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan egentlig ikke hjelpe deg, men en ting kan jeg si ut fra egen erfaring : ikke gå i den fellen at dere tar de to andre barna( selv om de er voksne) for gitt, de lider sannsynligvis også VELDIG under at hun er den hun er og i tillegg tar deres fulle oppmerksomhet....

Ikke veldig mye erfaring med voksene adhd, men har en sønn på 7 som jeg regner med at får diagnosen i løpet av noen mnd.

Datteren deres er voksen nok til å kunne ta konsekvensene av det hun gjør. Dere må slutte og sy puter under armene på henne. Slutt med kjøring til skolen hvis hun bare stikker av, vil hun ikke ta ritalinen si OK men da får du ikke "ukepenger" denne uken. Skal hun få hjelp/penger må hun oppfylle kravene/reglene dere setter. Prøv og få "barnevakt" en uke ta med guttene deres på ferie og kos dere. Ikke glem dem.

Greit datteren deres er syk men dum er hun sikkert ikke. Noe vil etterhvert trenge igjennom, la henne ikke tvile på kjærligheten dere har for henne men si at nok er nok. Dere vil ha et godt liv og ikke bare slite for å "passe" på henne.

Lykke til.

PS: noen trenger faktisk sjokk for å forstå at foreldrene ikke er deres slaver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Du sier det selv: "voksen". Det innebærer at ansvaret faller på henne selv.

Det er tøft, men dere er nødt for å la henne stå på egne ben. Hun er ikke et barn lenger!

Hvor lenge skal dere "pleie" en voksen datter? Her må det hard skyts til. Hun må ut av huset!

Dersom hun skulker skolen, er det kun henne selv som har ansvaret. Om hun slutter skolen, er det ingenting dere kan gjøre. Hun er ikke deres lille pike lenger. Hun er voksen!

ADHD er ingen unnskyldning for å ikke ta ansvar selv. Hun kan tenke og vet godt forskjell på rett og galt selv om hun har ADHD.

La henne slutte skolen og begynne å jobbe, dersom det er det hun vil. Det er opp til henne nå. Hun bør flytte ut. Lukk øynene hardt og pust ut! Dersom det går galt, er det fullt ut hennes ansvar. Dere kan ikke være småbarnsforeldre for en tyve-åring!

Jeg vet det høres brutalt ut, men ærlig talt. Hun har styrt alt i familien i 20 (?) år. Er det ikke på tide at dere slipper taket?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...