Gå til innhold

Står jeg fullt ansvarlig for det bildet psykologen danner seg ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er opptatt av sannhet. Vil ikke lage et feilt bilde av mitt liv og min familie. Når psykologen skal oppsummere mine erfaringer og mine foreldre beskriver han et bilde som ikke blir helt riktig. Feks ble jeg utsatt for overgrep. Psykologen gjentar ofte det jeg opplevde men legger alltid litt til det jeg har sagt. Slik at jeg stadig må si:» nei det var ikke slik». Han beskriver feks grovere seksuelle overgrep enn det jeg har beskrevet. Drar det stadig lengre liksom. Dette oppleves veldig ubehagelig og jeg lurer på om det er en del av metodene en psykolog bruker?. Et annet eksempel er at jeg vokste opp i en kristen familie. Psykologen sier derfor mye negativt om familien min og tilegner mye av mine plager dette uten at jeg har sagt det. Står jeg ansvarlig for det bildet psykologen danner seg?. Hvis han sier noe feil og jeg ikke retter på det så har jeg jo på en måte bekreftet at han har rett?. Opplever dette som litt vanskelig. 

Anonymkode: b45f2...9dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er opptatt av sannhet. Vil ikke lage et feilt bilde av mitt liv og min familie. Når psykologen skal oppsummere mine erfaringer og mine foreldre beskriver han et bilde som ikke blir helt riktig. Feks ble jeg utsatt for overgrep. Psykologen gjentar ofte det jeg opplevde men legger alltid litt til det jeg har sagt. Slik at jeg stadig må si:» nei det var ikke slik». Han beskriver feks grovere seksuelle overgrep enn det jeg har beskrevet. Drar det stadig lengre liksom. Dette oppleves veldig ubehagelig og jeg lurer på om det er en del av metodene en psykolog bruker?. Et annet eksempel er at jeg vokste opp i en kristen familie. Psykologen sier derfor mye negativt om familien min og tilegner mye av mine plager dette uten at jeg har sagt det. Står jeg ansvarlig for det bildet psykologen danner seg?. Hvis han sier noe feil og jeg ikke retter på det så har jeg jo på en måte bekreftet at han har rett?. Opplever dette som litt vanskelig. 

Dreier det om feil som er viktig for videre behandling?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, Villanda skrev:

Dreier det om feil som er viktig for videre behandling?

Nei. Sikkert ikke. Det dreier seg vel mer om at det oppleves ubehagelig for meg og tar mye av mitt fokus etter timene. 

stjernestøv
Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min erfaring er at enkelte psykologer og psykiatere setter ting på spissen, hvorfor vet jeg ikke men det blir jo feil. Det står jo feil i journalen. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har opplevd lignende selv og syntes det var ekstremt ubehagelig. Det jeg gjorde var at jeg systematisk gjennomgikk alt som ble skrevet avsnitt for avsnitt. Jeg bemerket skriftlig alt som var feil, delvis feil, tatt ut av kontekst eller feiltolket. Jeg skriftlig gjorde også hvor ubehagelig jeg syntes det var. Jeg bad også om at mine kommentarer skulle scannes og journalføres. Føler jeg ble tatt mer på alvor etter dette. Bare pass deg for å bli sint, beskyldende eller usaklig i det du skriver, da virker det mot sin hensikt.

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det skal mye til for at alt som skrives i din journal blir nøyaktig slik du selv ville ønsket at det ble skrevet. Jeg synes det kan være viktig å huske på hvem som skal lese journalen, hva som er hensikten med den. Familien din skal ikke lese den, naboene skal ikke lese den, vennene dine skal ikke lese den osv. Den skal primært brukes til å dokumentere den behandlingen du mottar. Kanskje er du overfølsom i forhold til at det blir skrevet ned at du har blitt utsatt for ting du ikke skulle ha blitt utsatt for. Kanskje er det en del av problematikken din, at du har vanskelig for fullt ut å se at det du har blitt utsatt for er svært kritikkverdig?

Når det gjelder korreksjon av journalnotater, så mener jeg man skal begrense det til forhold som man kan anta har betydning for videre behandling - eller faktafeil som potensielt kan virke stigmatiserende i fremtiden dersom nye personer skal overta behandlingen av deg. 

Anonymkode: e3ee6...594

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skal mye til for at alt som skrives i din journal blir nøyaktig slik du selv ville ønsket at det ble skrevet. Jeg synes det kan være viktig å huske på hvem som skal lese journalen, hva som er hensikten med den. Familien din skal ikke lese den, naboene skal ikke lese den, vennene dine skal ikke lese den osv. Den skal primært brukes til å dokumentere den behandlingen du mottar. Kanskje er du overfølsom i forhold til at det blir skrevet ned at du har blitt utsatt for ting du ikke skulle ha blitt utsatt for. Kanskje er det en del av problematikken din, at du har vanskelig for fullt ut å se at det du har blitt utsatt for er svært kritikkverdig?

Når det gjelder korreksjon av journalnotater, så mener jeg man skal begrense det til forhold som man kan anta har betydning for videre behandling - eller faktafeil som potensielt kan virke stigmatiserende i fremtiden dersom nye personer skal overta behandlingen av deg. 

Nå aner jeg ikke hva denne psykologen skriver i journalen. Jeg ville ikke klare å lese det. Det går mer på det psykologen sier i samtalene og mine reaksjoner. Min overgriper har høy status i lokalsamfunnet og det er en ganske skremmende for meg å snakke om det. Derfor vil jeg at ting skal være rett, hvis man begynner å rote med sannheten blir jeg plutselig en som lyger om noe alvorlig. Jeg vil være troverdig og ting skal være ryddig. Det forundrer meg virkelig at man tar så lett på om det som står i journaler er riktig. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå aner jeg ikke hva denne psykologen skriver i journalen. Jeg ville ikke klare å lese det. Det går mer på det psykologen sier i samtalene og mine reaksjoner. Min overgriper har høy status i lokalsamfunnet og det er en ganske skremmende for meg å snakke om det. Derfor vil jeg at ting skal være rett, hvis man begynner å rote med sannheten blir jeg plutselig en som lyger om noe alvorlig. Jeg vil være troverdig og ting skal være ryddig. Det forundrer meg virkelig at man tar så lett på om det som står i journaler er riktig. 

Ta opp dette temaet med psykologen din neste time. Si at du blir bekymret for hvordan han gjengir det du sier. 

Tror allikevel det er viktig også å huske at du snakker med psykologen i en terapisammenheng, det er ikke et politiavhør. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...