Gå til innhold

mer enn pupp


Gjest Ssmil

Anbefalte innlegg

Gjest Ssmil

Hei

Gutten min er snart 7 mnd nå. Jeg har prøvd å snakke med helsesøster på helsestasjonen om mat, men hun virker som om hun ikke har noe svar.

Sånn jeg føler selv, er: Jeg ammer han når jeg er tilstede. Siden jeg er i 50% stilling, er jeg ute en del, og gutten er "alene" i opptil 5-6 timer. Da har han brukt å få pumpet melk. Nå orker jeg ikke pumpinga lenger. Det jeg gjerne vil erstatte melka med når jeg ikke er tilstede, er barnesaft. For han bør vel få litt drikke før han spiser grøt? Han nekter å drikke vann.

Jeg ammer fortsatt på natta. Og det altfor mye nå! Opptil 5 ganger pr natt. Begynner å bli veldig trøtt av det. Men orker ikke kampen imot. Det er nok dumt, men sånn har det blitt. Pappaen er heller ikke lysten på å ofre nattesøvnen, og selv har jeg ikke kapasitet. Vurderer å tilby vann om natten, men det blir liksom bare med tanken. Om dagen spiser han 4-5 ganger, og 2 av de er grøt.

Hvordan synes du jeg skal gjøre dette? Har mye melk til han ennå, og vil gjerne fortsette å gi morsmelk istede for erstatning. Velger forøvrig grøt som er tilsatt melk. Er det greit?

Vekten hans ligger meget høyt over gjennomsnittet, så han er ikke akkurat underernært. Han fikk bare morsmelk til han var 5,5 mnd. Er nå redd at han skal fortsette å bli tjukk.

Håper på gode råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest momma

Ikke gi saft!! Gi vann en stund, selv om du sier han ikke liker det. Han drikker ikke så mye i starten, men det kommer. Hvis han tilvennes vann så drikker han det. Er jo helt etter hva du venner ham på. Synes du det er bedre å gi ham saft enn erstatning?? Har erfart flere barn som tennene regelrett har råtnet bort, en i min nærmeste familie måtte operer vekk fire fortenner da han var 3år fordi bare stubbene sto igjen som råtne krater. ja, han fikk barne/nanysaft på flaske og ikke erstatnig, om natten og om dagen. Ikke nøy deg med bare tanken, men gjør det. La ham drikke vann. Tenk deg selv når du må være med lillegutten på sykehuset, full narkose og trekke tenner pga at du mener han LIKER saft bedre. Blodet renner ut av munnen etter at tennene er trekt, å så er det bare å vente på at han skal våkne å være forferdelig dårlig av narkosen og vondt i munnen etter tanntrekking.

Satt litt på spissen er dette hva saft helt fra "fødselen" av kan gjøre!

Det er som med nattesøvnen, nattamming m.m, det er du som venner barnet til vaner/uvaner. Tilby vann så skal du se at etter en stund blir det greit. Her holdt jeg på i 3mnd å introduserte vann. Enda drikker barnet langt fra like mye som puppemelken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest krikri

Synes absolutt du bør forsøke å avslutte nattammingen. Dersom mannen/kjæresten din går med på å samarbeide vil det trolig bare ta noen få (3-4) netter. Det må det vel være verd, dere vil jo begge/alle tre sove mye bedre etterpå? Vi tok "kuren" da sønnen vår var 5-6 måneder, og det gikk overraskende greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har helt fra jeg begynte med grøt, gitt guttene vann fra tåteflaske. Det har tatt lang tid før de har begynt å like det, men så lenge du ikke gir opp, begynner de å like det til slutt.

Jeg har gått hjemme i denne perioden, så jeg har alltid gitt pupp etter måltidet, selv om de faktisk har drukket vann til maten.

Grøten som blandes med vann har vi også brukt, for pumping har ikke vært helt enkelt her i huset.

Jeg tror ikke jeg hadde giddet å begynne med morsmelkerstatning, men så har jeg aldri åpnet en slik pakke heller, fordi jeg har gått hjemme til barna har vært eldre.

Når det gjelder nattpuppen er vel alle enige om at barn over 6 måneder ikke trenger mat om natta. Særlig ikke hvis de også får annen mat enn morsmelk.

Avvenning med nattpupp må gjøres hardt og brutalt. Bestem deg for når det er slutt, og bestem deg for når morgenen starter. Så er det bare å bruke den mye omtalte skrikemetoden (som jeg er tilhenger av).

Hvis dette skal fungere må enten gubben være enig, for han våkner sikkert av skrikingen, eller han må ut av huset noen netter.

Lykke til med å ta puppen tilbake:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...