Gå til innhold

Umodent å ta selvmord?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I en bipolar blandet episode med psykose, gjorde jeg et alvorlig selvmordsforsøk. Etter en tid på somatisk sykehus, ble jeg innlagt på psykiatrisk sykehus, og en av de som jobber der sa til meg at selvmord er et tegn på umodenhet. 

Er det det? Og i såfall, er det alltid det?

Jeg husker knapt nok hva jeg tenkte. Var helt borte i psykosesurr. Synes det er litt fornærmende å bli kalt umoden for å ha gjort noe dumt mens jeg var alvorlig syk. 

Anonymkode: db27c...486

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

i all verden... hva er det for en ting å si? Skjønner veldig godt at du synes det er fornærmende, da det akkurat er det det er. Var det en psykiater som sa dette? 

Anonymkode: f6370...ca8

Gjest elina777
Skrevet

Kusina Mi tok selvmord og hun var ikke umoden. Jeg har papir på at jeg er umoden, men har aldri prøvd å ta selvmord. 

FjellOgDalar
Skrevet (endret)

Jeg har prøvd å ta livet av meg tre ganger ila 15 år ca - alle er å anse som alvorlige, men ingen har kalt meg umoden for det. Ingen har gitt meg moralprekner for skadene jeg pådro meg i det styggeste forsøket. Om de tenker det var umodent, skjuler de det godt. De har vel heller kalt det psykelig, og ytret ønske om at jeg må tørre å si i fra. Det er nok mitt problem - at jeg er så vanvittig redd for å virke dramatiserende eller overdrive ting. Generelt er det i mine øyne ganske uproft å kalle saker man gjør i endeløs desperasjon umodent. Kan skjønne det om man kommer inn etter å ha tatt overdose på Paraceet for femtende gang, men det er alltid bra å være litt musikalsk når man uttaler seg. Det går an å være direkte uten å være nedlatende.

Endret av FjellOgDalar
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde masse selvmordstanker og full dyp depresjon i midten og slutten av tenårene. Jeg vil ikke kalle meg umoden verken da eller nå. Men det er vondt å ha det slik. 

Siden ble jeg tvangsinnlagt grunnet schizofreni, og havnet på ett sykehjem. Der tok jeg overdose bare for å komme meg vekk fra det sykehjemmet. Gjøre meg så vanskelig att jeg ikke kunne være der. Det funket, og jeg ble pumpet. Da var det en veldig spydig  sykepleier som pumpet meg. Jasså, så du ville ha litt oppmerksomhet i dag du da, på den mest spydige måten han kunne. Han var generelt uhøflig og spydig. Ikke akuratt det man ønsker i en sånn situasjon. Men det var jo ett manipulative forsøk da, og ikke ett reellt, men det kunne jo ikke han vite.

Anonymkode: 2d447...1a4

Skrevet

De har ingen peiling hvor vanskelig det er å kjempe hverdag for selvmordtanker og avvende farlige situasjoner. De kjenner ikke den dype smerten inni seg.

motorPrøysen
Skrevet

Det var en dum og uriktig kommentar. Jeg håper det var en ufaglært som sa det.

Skrevet

En kan ikke generalisere over selvmord (heller). Til det er historiene som ligger bak alt for ulike. Det kanskje eneste vi kan generalisere, er at de som velger det har hatt det svært tungt over lang tid, og at de oftest har mistet troen og håpet på at det noen gang kan bli bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke en lege eller psykiater som sa det. Om/hva slags utdanning vedkommende hadde, vet jeg ikke. 

Anonymkode: db27c...486

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...