Gå til innhold

Stemmer det at man kan bli psykotisk av å bruke antipsykotika?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Psykiateren som er behandleren min ville at jeg skulle begynne på solian da det visstnok skal ha god effekt mot negative symptomer ved schizofreni. Han sa at vi måtte passe på at jeg fikk rett dosering fordi at det kunne faktisk skje at jeg kunne bli psykotisk av medisinen. Tror han sa det var noe med at serotonin nivået i hjernen ble for høyt eller overstimulert eller noe slikt, husker ikke helt. Stemmer dette? Og gjelder dette bare ved bruk av solian eller kan det skje ved bruk av andre antipsykotika også?

Anonymkode: f8ad5...38b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg tror på det....etter en viss mengde bruk som 1-2-3-4-5 mnd vil hjernen begynne å kompensere.

Jeg har kun tro på det som medisin i akutte faser og perioder. 

For lav serotonin også vil ødelegge humøret. Merker det nå nå jeg slanker meg. Humøret er berg og dalbane.

Anonymkode: 4ea80...d50

stjernestøv
Skrevet

Ja man kan faktisk få det man tar medisiner mot. 

Skrevet

Alle spørsmål som inneholder "kan" må besvares med ja. Bare spør folk i Lockerbie.

I teorien er det sannsynligvis en mulighet for det, men i praksis er svaret nei.

Skrevet (endret)

Meget små doser antipsykotika kan stimulere dopaminerg aktivitet. Det er av denne grunn små doser kan virke aktiviserende og antidepressivt. Men for en som er disponert for psykose kan sikkert slike doser virke mot sin hensikt. For antipsykotisk effekt trengs større doser. 

Solian har ingen serotonerg/antiserotonerg effekt.

Endret av issomethingwrong

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...