Gå til innhold

Seroquel og QT-forlengelse

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har gått en stund på 200 mg Seroquel for søvn i tillegg til 75 mg Truxal. Jeg kjenner at pulsen banker hardt og raskt hele døgnet - selv når jeg sitter/ligger stille lenge.

Jeg har tidligere hatt utslag på QT-forlengelse og jeg er redd at dette kan være det. Til torsdag skal jeg til legen for EKG-undersøkelse. Da QT-forlengelsen ble oppdaget for 6 år siden, var under en sykehusinnleggelse og Efexor, Seroquel og Truxal ble seponert umiddelbart uten nedtrapping. For noen år siden skulle jeg forsøke å starte opp igjen på Efexor, men oppstarten måtte seponeres rimelig raskt pga. QT-forlengelsen.

Jeg håper noen kan svare meg på:

- Kan jeg selv registrere endringer i QT-intervallet på noen måte? Er det OK å gå på Seroquel frem mot EKG-undersøkelsen om 4-5 dager?

- OM det viser seg at jeg ikke kan gå på Seroquel, hva kan jeg da foreslå å prøve? Legen er dårlig med å komme med forslag, men gjør en vurdering etter mine forslag. Jeg har sett litt på Sinequan, men finner kun pakningsvedlegget og ikke teksten for Felleskatalogen. Har forsøkt å søke på virkestoffet også...

Endret av Eva Sofie
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

De fleste psykofarmaka kan påvirke QT-intervallet.

Det du skal være litt oppmerksom på, er at ved rask puls «overkorrigerer» formelen for beregning av korrigert QT-tid, slik at man kan framstå som man har lang korrigert QT-tid (QTc) uten at man har det. Det som er relevant for utviklingen av farlige arytmier er den reelle QT-tiden, og denne forlenges ved langsom puls. 

At Truxal og Seroquel øker pulsen skyldes helt andre mekanismer (alfareseptorblokkade) og har ingenting med QT-tid å gjøre.

Dine spørsmål:

a) Nei, du kan ikke kjenne QT-forlengelse på noen måte.

b) Ja du skal ikke endre medisiner på egen hånd. Hvis du får plutselige besvimelser må du dog til lege raskt (Torsades de pointes arytmi). Dette er dog lite sannsynlig.

c) Truxal er nok «verre» enn Seroquel. Doxylamin (Zonat) påvirker QT-tiden lite. Abilify har ingen påvirkning, men hjelper ikke for søvn. Både Atarax og Vallergan påvirker noe. Remeron påvirker svært lite.

d) Tricykliske AD er kontraindisert ved lang QT.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Siden 1950-tallet har en brukt ulike AP i varierende doser. De fleste med påvirkning på QT-tid. Så langt kjenner jeg ikke til et eneste tilfelle i Norge der en har konkludert med at dødsfall har hatt sin årsak i forlenget QT-tid.

Det blir for å sitere en kjent psykiater og farmakolog: "Det er som med Gud. Alle har hørt om henne, men ingen har sett henne".

Skrevet (endret)
1 time siden, issomethingwrong skrev:

De fleste psykofarmaka kan påvirke QT-intervallet.

Det du skal være litt oppmerksom på, er at ved rask puls «overkorrigerer» formelen for beregning av korrigert QT-tid, slik at man kan framstå som man har lang korrigert QT-tid (QTc) uten at man har det. Det som er relevant for utviklingen av farlige arytmier er den reelle QT-tiden, og denne forlenges ved langsom puls. 

At Truxal og Seroquel øker pulsen skyldes helt andre mekanismer (alfareseptorblokkade) og har ingenting med QT-tid å gjøre.

Dine spørsmål:

a) Nei, du kan ikke kjenne QT-forlengelse på noen måte.

b) Ja du skal ikke endre medisiner på egen hånd. Hvis du får plutselige besvimelser må du dog til lege raskt (Torsades de pointes arytmi). Dette er dog lite sannsynlig.

c) Truxal er nok «verre» enn Seroquel. Doxylamin (Zonat) påvirker QT-tiden lite. Abilify har ingen påvirkning, men hjelper ikke for søvn. Både Atarax og Vallergan påvirker noe. Remeron påvirker svært lite.

d) Tricykliske AD er kontraindisert ved lang QT.

Takk for svar, ISW.

Fra sist jeg gikk på Seroquel, husker jeg at pulsen ble påvirket litt etter at medisinene ble tatt, men den siste tiden har jeg kjent høy og tydelig puls også etter 20 timer når jeg ikke har grunn til å ha høy puls. Men siden du skriver at farlige arytmier oppstår ved langsom puls, senker jeg skuldrene.

Og når jeg først har deg i tale, benytter jeg anledningen å spørre en kunnskapsrik person: Jeg er nokså tung/sliten i kroppen om morgenen. Kan dette bedre seg etter litt lenger fartstid på medisinen? (Husker ikke dette fra sist jeg gikk på Seroquel...)

Jeg har noen netter delt opp Seroquel-dosen slik at jeg tar 100 mg litt før leggetid. Når jeg våkner etter 4 timer, tar jeg ny dose med 100 mg og sover 3 timer til. De gangene jeg har tatt 200 mg samlet, har jeg våknet etter 4 timer og får ikke sove mer. Ja, jeg har vært en ulydig pasient og ikke snakket med legen om dette, men skal ta det opp i neste time ;)

PS: Slitenheten blir verken svakere eller sterkere når dosen deles i to.

Endret av Eva Sofie
Skrevet
32 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Takk for svar, ISW.

Fra sist jeg gikk på Seroquel, husker jeg at pulsen ble påvirket litt etter at medisinene ble tatt, men den siste tiden har jeg kjent høy og tydelig puls også etter 20 timer når jeg ikke har grunn til å ha høy puls. Men siden du skriver at farlige arytmier oppstår ved langsom puls, senker jeg skuldrene.

Og når jeg først har deg i tale, benytter jeg anledningen å spørre en kunnskapsrik person: Jeg er nokså tung/sliten i kroppen om morgenen. Kan dette bedre seg etter litt lenger fartstid på medisinen? (Husker ikke dette fra sist jeg gikk på Seroquel...)

Jeg har noen netter delt opp Seroquel-dosen slik at jeg tar 100 mg litt før leggetid. Når jeg våkner etter 4 timer, tar jeg ny dose med 100 mg og sover 3 timer til. De gangene jeg har tatt 200 mg samlet, har jeg våknet etter 4 timer og får ikke sove mer. Ja, jeg har vært en ulydig pasient og ikke snakket med legen om dette, men skal ta det opp i neste time ;)

PS: Slitenheten blir verken svakere eller sterkere når dosen deles i to.

Hei :) 

Hvis du tar en medisin for søvn, så kan du jo ta den akkurat på den måten som oppleves best for deg, altså gir kombinasjonen av best søvn og minst hangover/slitenhet. Et alternativ er jo å ta depottabletter, men jeg synes måten du gjør det på er helt grei så lenge det ikke er plagsomt å stå opp om natten og ta tabletter. 

Ja, når det gjelder forlenget QT-tid så gir ikke dette «vanlige» hjerterytmeplager som rask puls, harde hjerteslag eller litt uregelmessig puls/ekstraslag. Det eneste er at når QT-tiden er svært forlenget, kan det disponere for en spesifikk arytmi som heter Torsades de pointes. Som regel er dette ikke farlig, men en sjelden gang kan det føre til hjertestans og det er derfor å betrakte som en malign arytmi. Det er derfor det settes en generell grense på 500 millisekunder QT-tid, da risikoen begynner å øke rundt dette nivået. Torsades merkes som regel med plutselige besvimelser og er av denne grunn ganske merkbart og ekstremt ubehagelig. 

Jeg kan ikke uttale meg om Kuptons uttalelse om at «ingen som har brukt AP har omkommet som følge av forlenget QT-tid» men det er klart at alvorlige konsekvenser er sjeldne. Min ytterst personlige og uvitenskapelige mening, uten at jeg på noen måte skal ha sagt at dette gjelder Kupton spesifikt, er at noen behandlere i psykiatrien tar litt lett på somatiske bivirkninger av psykofarmaka (f.eks vektoppgang, organskader, utmattelse, hjertebivirkninger). Men med det sagt er det jo ikke akkurat gunstig å ha en ubehandlet psykisk lidelse heller.

Skrevet

Min ytterst personlige og uvitenskapelige mening, uten at jeg på noen måte skal ha sagt at dette gjelder Kupton spesifikt, er at noen behandlere i psykiatrien tar litt lett på somatiske bivirkninger av psykofarmaka (f.eks vektoppgang, organskader, utmattelse, hjertebivirkninger). Men med det sagt er det jo ikke akkurat gunstig å ha en ubehandlet psykisk lidelse heller.

Det er jeg enig i. Jeg gikk i 6 uker på Abilify, som feildiagnostisert, og jeg hadde kronisk diaré, så ille at jeg i perioder måtte gå med bleie. Da sa terapeuten min at "noen bivirkninger må du lære deg å leve med". H*n var psykiatrisk sykepleier og jeg mener h*n burde vite bedre.

Og, ikke for å mase mer enn litt, kan jeg regne med at slitenheten i kroppen om morgenen vil gi seg noe etter hvert som jeg har gått på Seroquel over litt lenger tid?

stjernestøv
Skrevet
5 minutter siden, Eva Sofie skrev:

Og når jeg tisset på meg om nettene da jeg gikk på xeplion sa sykepleieren "Du kan få bleier på blå resept". 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...