Gå til innhold

Må man være enig med psykologen for å ha nytte av behandlingen ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en godt voksen dame som har opplevd og erfart mye. Har gjort meg opp noen meninger om livet og hva jeg vil stå for. Går nå til psykolog og opplever stadig at hans råd og meninger ikke alltid samsvarer med mine meninger og holdninger. Jeg prøver virkelig å være åpen og nytenkende men merker at det er noe som stritter litt i mot på innsiden. Tror det er sunt å bli utfordret på denne måten men samtidig blir jeg usikker. Kan dette gjøre at jeg ikke har nytte av behandlingen ?. Må jeg være helt enig med psykologen ?

Anonymkode: 08adb...d93

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du må ikke være enig med psykologen i alt - særlig ikke i spørsmål om holdninger og verdier du vil orientere dine handlinger i forhold til. Men dersom uenigheten handler om hvordan håndtere dine psykiske vansker, så bør du være villig til å prøve ut strategier som du ikke uten videre har tro på. 

Anonymkode: a61fb...69c

AnonymBruker
Skrevet

Du må ikke være enig i alt, men samtidig være åpen for å endre perspektiv på deg selv, andre og livet generelt. Er jo mye det terapi handler om. Det kan være truende, for ofte finnes det en trygghet i det kjente og vante «verdensbildet», selv om det ikke tjener deg. 

Anonymkode: 87339...e57

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en godt voksen dame som har opplevd og erfart mye. Har gjort meg opp noen meninger om livet og hva jeg vil stå for. Går nå til psykolog og opplever stadig at hans råd og meninger ikke alltid samsvarer med mine meninger og holdninger. Jeg prøver virkelig å være åpen og nytenkende men merker at det er noe som stritter litt i mot på innsiden. Tror det er sunt å bli utfordret på denne måten men samtidig blir jeg usikker. Kan dette gjøre at jeg ikke har nytte av behandlingen ?. Må jeg være helt enig med psykologen ?

Du har fått 2 flotte svar, jeg vil bare legge til at det er et sunnhetstrekk at det "stritter litt i mot på innsiden".

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du må ikke være enig med psykologen i alt - særlig ikke i spørsmål om holdninger og verdier du vil orientere dine handlinger i forhold til. Men dersom uenigheten handler om hvordan håndtere dine psykiske vansker, så bør du være villig til å prøve ut strategier som du ikke uten videre har tro på. 

Vi er feks litt uenig i hvordan forholde seg til en overgriper. Psykologen står for å konfrontere og stenge ute mens jeg er mer for tilgivelse og slutte fred.( siden det gjelder nær familie). Hva tenker du det er i forhold til det du skriver? 

AnonymBruker
Skrevet
25 minutter siden, XbellaX skrev:

Du har fått 2 flotte svar, jeg vil bare legge til at det er et sunnhetstrekk at det "stritter litt i mot på innsiden".

Takk. Har fått gode og nyttige svar. 😊

AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi er feks litt uenig i hvordan forholde seg til en overgriper. Psykologen står for å konfrontere og stenge ute mens jeg er mer for tilgivelse og slutte fred.( siden det gjelder nær familie). Hva tenker du det er i forhold til det du skriver? 

Jeg synes det kommer an på hva som motiverer valget ditt og hvilke konsekvenser det får for hverdagslivet ditt. 

Hva jeg selv ville ha valgt i en slik situasjon, ville også ha sammenheng med overgrepets karakter, tror jeg.

AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke meg du spør, men jeg håper det er greit jeg svarer likevel. 

For å bearbeide skaden din overgriper har påført deg, må du erkjenne sviket og råskapen som ligger i de utførte handlingene og hva dette har gjort med deg. Få kontakt med følelsene knyttet til dette. Virkelig tro, fra ditt innerste, at du ikke fortjente dette. At du har rett og lov til å være sint. Å ville tilgi og slutte fred er fine tanker, men det kan først skje etter at sviket er skikkelig bearbeidet, og det krever også at overgriperen evner å vise ansvar, anger og skyld. Er han det? 

Å ønske å tilgi på nåværende stadie virker mer som en unnamanøver for å virkelig gå inn i de vanskelige følelsene knyttet til dette. Du fortjener bedre enn som så. 

Jeg har selv hatt virkelig høyverdige holdninger knyttet til å forstå og tilgi de som har påført meg traumer. Det funket - på den måten at jeg rettet sinnet innover i stedet og begravde det under et tykt lag av skam. 

Det er ikke sikkert det rette er å konfrontere og bryte alle bånd, men det vil du først vite når du er villig til å vurdere det som en mulig løsning. Da basert på følelsene og selvbildet du har etter å ha bearbeidet det. 

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke meg du spør, men jeg håper det er greit jeg svarer likevel. 

For å bearbeide skaden din overgriper har påført deg, må du erkjenne sviket og råskapen som ligger i de utførte handlingene og hva dette har gjort med deg. Få kontakt med følelsene knyttet til dette. Virkelig tro, fra ditt innerste, at du ikke fortjente dette. At du har rett og lov til å være sint. Å ville tilgi og slutte fred er fine tanker, men det kan først skje etter at sviket er skikkelig bearbeidet, og det krever også at overgriperen evner å vise ansvar, anger og skyld. Er han det? 

Å ønske å tilgi på nåværende stadie virker mer som en unnamanøver for å virkelig gå inn i de vanskelige følelsene knyttet til dette. Du fortjener bedre enn som så. 

Jeg har selv hatt virkelig høyverdige holdninger knyttet til å forstå og tilgi de som har påført meg traumer. Det funket - på den måten at jeg rettet sinnet innover i stedet og begravde det under et tykt lag av skam. 

Det er ikke sikkert det rette er å konfrontere og bryte alle bånd, men det vil du først vite når du er villig til å vurdere det som en mulig løsning. Da basert på følelsene og selvbildet du har etter å ha bearbeidet det. 

Takk. Det gir mening. Får mest lyst til å gråte nå jeg leser dette. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Det gir mening. Får mest lyst til å gråte nå jeg leser dette. 

Så bra det ga mening. Var litt redd for det motsatte. Står oppi mye av den samme prosessen selv. Tøffe tak, men verdt det!❤️

Skrevet

Du trenger ikke det. Jeg har vært mye uenig med min behandler, behandlere er ikke noen Gud som sitter med fasiten og kan og vet alt. Men det er snart å lytte til dem som prøver å hjelpe, for det er mye vi ikke «ser» selv som dem ser, selv om det kan svi og gjøre vondt. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...