Gå til innhold

Frivillig innleggelse og tvang

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvis en blir innlagt frivillig, kan en da overføres til tvang/bli nektet å skrive seg ut? Da tenker jeg hvis pasienten f.eks prøver å ta sitt eget liv på avdeling, og deretter forlanger utskrivelse til tross for at pasienten er akutt suicidal, og sannsynligvis kommer til å begå selvmord hvis vedkommende blir skrevet ut?

Anonymkode: 8518d...a04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da kan en i særlige tilfeller holdes igjen på tvang etter Psykisk helsevernloven. Et annet alternativ er på nødrett. 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan man. Det skjedde med meg en gang. Jeg hadde ikke prøvd å ta mitt eget liv på avdelingen da, men de anså sannsynligheten for at jeg kom til å ta selvmord når jeg ble skrevet ut som stor og overførte meg derfor til tvang. Det var grusomt da det sto på, men hadde det ikke vert for at de gjorde det så hadde jeg mest sannsynlig ikke vært i livet i dag.

Anonymkode: 28447...09b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var innlagt frivillig for mani og psykose, men ble tvangsinnlagt da jeg ville skrive meg ut. Nyttet ikke klage til kontrollkommisjonen heller. Var ikke suicidal, men de var redd jeg skulle dra til utlandet og bli utsatt for overgrep

Anonymkode: 10640...f3a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble tvangsinnlagt på nødrett da jeg var frivillig innlagt. Men det skal mye til.

Anonymkode: 8ff25...21c

Skrevet

Ble nesten tvangsinnlagt tidligere i år pga suicidalitet. Jeg nektet å legge meg inn frivillig så de "truet" med at om jeg ikke gjorde det frivillig så måtte de se på om jeg måtte inn med tvang.

Jeg kom litt til fornuft å gikk med på å legge meg inn frivillig.. Jeg truet med å hoppe fra ei bru.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...