Gå til innhold

Hvor kan jeg søke hjelp?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er 19 år og har tidligere gått til diverse psykiatere/psykologer i spesialisthelsetjenesten, både bup og dps. Jeg også vært innlagt et par ganger, to av disse innleggelsene har vært i etterkant av overdoser. Jeg avsluttet behandlingen hos min psykiater i juni. Dette fordi han jobbet på en sengepost og ikke poliklinikk, så han hadde ikke lenger mulighet for å ha polikliniske timer med meg. Jeg har heller ingen behandler på dps av ulike grunner, og det er dessverre helt uaktuelt å få. 

Psykiateten på sengeposten henviste meg til en privat psykiater, men ventetiden er lang, noe som betyr at jeg ikke får time der før desember/januar. Problemet er at det går utrolig dårlig for tiden. Jeg har fått et kraftig tilbakefall og føler meg rett og slett helt forjævlig, pardon my french. Jeg takler det rett og slett ikke, denne forverringen altså. Jeg skal ikke fortelle så mye utover det, da man tydeligvis ikke kan skrive om slikt her. Jeg er derfor ganske rådvill. Jeg vet at jeg trenger hjelp kjapt, men jeg vet ikke hvem/hva jeg skal henvende meg til. Skal jeg bare vente å håpe at jeg overlever/kommer meg gjennom dette? 

Anonymkode: a8135...a64

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg er 19 år og har tidligere gått til diverse psykiatere/psykologer i spesialisthelsetjenesten, både bup og dps. Jeg også vært innlagt et par ganger, to av disse innleggelsene har vært i etterkant av overdoser. Jeg avsluttet behandlingen hos min psykiater i juni. Dette fordi han jobbet på en sengepost og ikke poliklinikk, så han hadde ikke lenger mulighet for å ha polikliniske timer med meg. Jeg har heller ingen behandler på dps av ulike grunner, og det er dessverre helt uaktuelt å få. 

Psykiateten på sengeposten henviste meg til en privat psykiater, men ventetiden er lang, noe som betyr at jeg ikke får time der før desember/januar. Problemet er at det går utrolig dårlig for tiden. Jeg har fått et kraftig tilbakefall og føler meg rett og slett helt forjævlig, pardon my french. Jeg takler det rett og slett ikke, denne forverringen altså. Jeg skal ikke fortelle så mye utover det, da man tydeligvis ikke kan skrive om slikt her. Jeg er derfor ganske rådvill. Jeg vet at jeg trenger hjelp kjapt, men jeg vet ikke hvem/hva jeg skal henvende meg til. Skal jeg bare vente å håpe at jeg overlever/kommer meg gjennom dette? 

Finnes det et akutt-team du kan henvende deg til der du bor? Noen steder vil et slikt akutt-team kunne følge deg opp noen uker, slik at du kommer deg gjennom en vanskelig fase. 

Anonymkode: a623b...612

AnonymBruker
Skrevet

I tillegg til akutt team som blir nevnt over så kan du dra på legevakten eller bestille en time hos fastlegen dersom det er på dagtid. En av disse legene vil da kunne legge deg inn dersom du ønsker dette. Lykke til.

Anonymkode: 9af6d...ce8

Skrevet

Fastlegen er den riktige å kontakte. Fastlegen kan hjelpe deg videre.

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I tillegg til akutt team som blir nevnt over så kan du dra på legevakten eller bestille en time hos fastlegen dersom det er på dagtid. En av disse legene vil da kunne legge deg inn dersom du ønsker dette. Lykke til.

Anonymkode: 9af6d...ce8

12 minutter siden, kupton skrev:

Fastlegen er den riktige å kontakte. Fastlegen kan hjelpe deg videre.

Jeg har tenkt på fastlegen, men han er på ferie. Han kommer nok snart tilbake, men han er dessverre svært lite kunnskapsrik når det kommer til psykiske lidelser. Mannen har rett og slett null peiling på hva han skal gjøre. Han er likevel empatisk og hyggelig, og har for så vidt litt kunnskap om depresjon og helseangst, men det er det. Så hvis jeg oppsøker han i en dårlig periode så ender det opp med at han sier:  "jeg skal ikke få deg innlagt da?", eller "du kan jo komme tilbake neste uke?". Sistnevnte er jo i grunn et godt forslag, men når han absolutt ikke aner hva han snakker om, slik at jeg føler meg fullstendig misforstått så hjelper det lite. Har ved en tidligere anledning gått en tid uten behandler, og da jeg følte meg slik som jeg gjør nå så gikk jeg til fastlegen. Han hadde absolutt ingenting å komme med, annet enn "jeg skal ikke få deg innlagt da?". Noe som jeg tenker at for min del bør være siste utvei, da jeg ikke er særlig glad i å være innlagt, og går kun med på det hvis jeg selv mener at det er nødvendig. Det endte jo selvfølgelig med at ingenting ble gjort, og jeg ble bare dårligere og dårligere. Til slutt dro jeg til fastlegen og fortalte hvor dårlig jeg hadde det, samt ba om diverse medikamenter mot søvnproblemer. Han gjorde ingenting annet enn å skrive ut store (dødelig store ifølge felleskatalogen) mengder sovepiller. Det gikk fremdeles bare nedover med meg på dette tidspunktet og long story short, jeg lå bevisstløs på sykehuset i nesten to døgn. Ikke at det var hans feil i det hele tatt, men poenget mitt er at det er nokså poengløst å ta kontakt med fastlegen min, da det ikke er noe hjelp å få der, med mindre jeg trenger en innleggelse. 

Skrevet

Jeg tenker at fastlegen er den som best kan hjelpe deg til å finne en kompetent behandler. Det trenger ikke være innleggelse.

AnonymBruker
Skrevet

Fastlegen skal ha vikar i ferien. Ettersom du ikke føler du er på nett med fastlegen, gjør det kanskje ikke noe at du går til en vikar og ber om hjelp? Ellers kan du bruke legevakt også, når du ikke har tilgjengelig fastlege. Mange av legevaktene har psykiatere selv, som kan hjelpe deg videre, det kan også legevaktsleger. Du burde kunne få hjelp til akuttime ved en dps, få kontakt med et akutt-team eller eventuelt en kontakt med kommune-helsetjenesten, så du får litt hjelp frem til du har behandler igjen. Men start med å kontakte en lege.

Anonymkode: e6e00...531

FjellOgDalar
Skrevet

Kommunen din har sikkert en psykisk helsetjeneste. Det vanlige er at man får to kontakter - en primær og en sekundær som dekker opp når primærkontakten av en eller annen grunn ikke er tilgjengelig. De kan hjelpe deg med støttesamtaler inntil du kommer til hos psykiateren du venter på. Man kan selv søke kommunen; det skal være et lavterskeltilbud. Anbefaler å sjekke kommunens hjemmesider.

Virker jo som det ikke funker så bra med fastlegen du har. Kan det være et alternativ å bytte? Det er jo viktig å ha en lege man føler man kommuniserer godt med.

Legevakta er vel mer for akutte saker. De kan ikke hjelpe med langvarige plager, men de kan legge inn hvis de vurderer at det er indikasjon for det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...