Gå til innhold

Kupton.. Medisineringsråd

Anbefalte innlegg

Gjest Håpeful
Skrevet

Hei, jeg har bipolar 2 og adhd og sosial angst samt en svak paranoid tendens. Jeg har prøvd masse medisiner, noen få av de har god effekt og jeg har i det siste redusert kraftig og er nå nede på de medisinene som det er hensiktsmessig å gå på sånn sett ut ifra effekt. 

Oppsummering:

Jeg har brukt abilify, zyprexa og seroquel. Alle tre har gitt initiell effekt før poop-out og null effekt. Her er det snakk om 2 uker før effekt blir borte og etter det blir jeg bare tjukk og trøtt. 

Jeg har brukt valproat og lithium uten resultat i adekvate doser. 

Jeg har prøvd ssri(i kombo med stemningstabilisastor). Disse blir jeg ekstremt agitert av, nervene blir helt i hundre og jeg får problemer med både å gå og snakke. 

Over til noe mer positivt. Jeg har svært god effekt av Lamictal og bruker 600 MG med en serumverdi på 30 mmol/l. I tilleg bruker jeg 150 mg Wellbutrin, som gir en tydelig effekt på den sosiale angsten og den generelle angsten min, men ikke nok. Serum her er 2500 nmol/l, ser på furst at referanseområdet går til 5000 nmol/liter. 600 MG Lamictal ser ut til å være det absolutt maksimale dose jeg tolerer, etter det får jeg sterke nevrologiske bivirkninger. I fjor høst forsøkte jeg 300 mg wellbutrin og i et par uker også 450 mg wellbutrin, men da ble jeg kastet ut i angst, agitasjon, depresjon. På den tiden brukte jeg bare 400 mg lamictal. Det sies jo at antidepressiva kan brukes hvis MS er gitt i adekvate doser,  hadde forøvrig 20 mmol i serum på 400 mg lamictal. Jeg har nå lyst til å forsøke kombinasjonen 600 mg Lamictal, og alternere 150 mg og 300 mg Wellbutrin annenhver dag, det vil jo da bli det samme som 225 wellbutrin. Dette er jo helt klart doseavhengig ettersom 150 mg gir positiv effekt. 

Jeg føler at jeg har prøvd absolutt ALLE behandlingsvalg og at det er dette jeg har igjen. Latuda er foreslått, men det er ikke bipolar depresjon som er igjen å behandle, men angst. Lamictal behandler den bipolare lidelsen, og i motsetning til det som er vanlig så er Wellbutrin for meg veldig angstdempende(hvis dosen ikke er for høy)

Kan noen, helst erfarne med medikasjon gi meg noen tips uten at dere nødvendig sier akkurat hva jeg skal gjøre, da dette ikke er lov lenger. Det jeg er redd for er at 300 og 150 wellbutrin annenhver dag vil spinne meg ut i en ny cycling periode fordi dosen blir for høy, men denne gangen er lamictal dosen mye høyere enn forrige gang jeg eksperimenterte og da eksperimenterte jeg med 300 og 450 mg doser. 

Min teori er at med nok beskyttelse fra lamictal så vil jeg tolerere welllbutrin, men man vet jo aldri. 

Regimet jeg ser for meg er

Morgen:

300 mg Lamictal + (150 og 300 mg wellbutrin annenhver dag for å etterlikne en dose som ville vært 225 mg hver dag)

Kveld:

300 mg Lamictal

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke ta 150 og 300 mg Wellbutrin annenhver dag. Dette er en depottablett med et preparat som i utgangspunktet har kort halveringstid. Når tabletten er absorbert faller konsentrasjonen raskt. Derfor får du svingende konsentrasjon av Wellbutrin, det blir annerledes enn om du tar en slik dose av en medisin som har 24 timers halveringstid.

Skrevet

Tanken er meget god, med realiteten er slik ISW skriver. Kanskje du tolererer 300 mg hver dag nå som dosen Lamictal er 50% høyere?

Gjest Håpeful
Skrevet
1 time siden, issomethingwrong skrev:

Du kan ikke ta 150 og 300 mg Wellbutrin annenhver dag. Dette er en depottablett med et preparat som i utgangspunktet har kort halveringstid. Når tabletten er absorbert faller konsentrasjonen raskt. Derfor får du svingende konsentrasjon av Wellbutrin, det blir annerledes enn om du tar en slik dose av en medisin som har 24 timers halveringstid.

Takk for svar. Jeg ser at Wellbutrin har halveringstid 20 timer, er ikke dette oppunder det du nevnte med medisiner som har 24 timer halveringstid hvor det er greit å alternere?:/

Gjest Håpeful
Skrevet
1 time siden, kupton skrev:

Tanken er meget god, med realiteten er slik ISW skriver. Kanskje du tolererer 300 mg hver dag nå som dosen Lamictal er 50% høyere?

Takk for svar. Ja, det er det jeg har tenkt på også. Jeg kunne også prøvd meget sakte og øke Lamictal(25 mg hver gang) for å se om jeg klarer Litt mer og deretter 300 mg Wellbutrin, når jeg snakket om enda høyere doser så var det 700-800 mg. Veldig fristende å starte på 300 mg, men det er svært uheldig å skulle bli sendt ut på Berg og dalbanen igjen. Til syvende og sist så må man vel bare prøve.

hvis noen av dere som har svart er psykiatere. Har dere opplevd at pasienter som har reagert negativt på antidepressiva har reagert positivt så fort de var på høyere doser Lamictal?

Skrevet
28 minutter siden, Håpeful skrev:

Takk for svar. Jeg ser at Wellbutrin har halveringstid 20 timer, er ikke dette oppunder det du nevnte med medisiner som har 24 timer halveringstid hvor det er greit å alternere?:/

Nei, dette er ikke riktig. Bupropion (virkestoffet) har halveringstid på 5-8 timer. Det står 20 timer siden det er en depottablett og etter 20 timer er konsentrasjonen det halve av toppkonsentrasjonen. Men så faller den brått når tabletten er oppløst. 

Gjest Håpeful
Skrevet
7 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Nei, dette er ikke riktig. Bupropion (virkestoffet) har halveringstid på 5-8 timer. Det står 20 timer siden det er en depottablett og etter 20 timer er konsentrasjonen det halve av toppkonsentrasjonen. Men så faller den brått når tabletten er oppløst. 

Synes du jeg bør prøve Wellbutrin 300 mg nå som jeg har økt Lamictal og blitt mer stabil av den dosen enn jeg var på 400 mg Lamictal?

Skrevet
33 minutter siden, Håpeful skrev:

Synes du jeg bør prøve Wellbutrin 300 mg nå som jeg har økt Lamictal og blitt mer stabil av den dosen enn jeg var på 400 mg Lamictal?

Det tør jeg dessverre ikke mene noe om :) 

Gjest Håpeful
Skrevet

Kupton. Synes du jeg bør prøve Wellbutrin 300 etter all info gitt? Tror det kan være nøkkelen til synptomfrihet, hvis den ikke bikker meg over i mani/mixed tendenser

Skrevet

Jeg har ikke lov til å synes noe om doser for deg. Men du kan jo lese litt mellom linjene i mitt forrige svar.

Gjest Håpeful
Skrevet
14 minutter siden, kupton skrev:

Jeg har ikke lov til å synes noe om doser for deg. Men du kan jo lese litt mellom linjene i mitt forrige svar.

Takk for svar!😊

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...