Gå til innhold

Kan Sobril være årsaken til at jeg har blitt crazy-aggressiv?

Anbefalte innlegg

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Jeg har brukt Sobril i perioder, mot hypomani/mani, og som brannslukking i krisesituasjoner. De siste tre ukene har jeg vært nedstemt etter et par måneder med hypomani, og den siste uka har jeg vært veldig deprimert, utmatta og suicidal, pluss at jeg har fått intens angst. Derfor har jeg brukt Sobril i tre dager. 25 mg X 3 pr. dag. Har vanligvis tålt Sobril fint, men nå tror jeg kanskje at Sobrilen gjør meg veldig aggressiv. 

Småtteri gjør at jeg får hysteriske anfall, der jeg vræææler av full hals, ødelegger ting, og skader meg selv i prosessen. I dag har jeg tatt 25 mg X 2 Sobril, og nå, da jeg skulle lage middag, ble jeg så sint at jeg raserte hele kjøkkenet. Mat oppetter skap, tak og vegger. Smasha kjøkkenmaskiner i gulvet, slik at både maskinene (til flere tusen, dyre merker som Smeg og Kitchn Aid, Vitamix) og gulvet ble ødelagt. Alt i min nærhet blir kastet, slengt og dyttet rundt. Jeg blir full at blåmerker og sår. Ser helt mishandla ut.

Var ikke sånn før jeg begynte å ta Sobril. Er det "vanlig" av Sobril gjør en slik? -Men hvorfor har jeg i såfall begynt å reagere på denne måten nå, når jeg tidligere ikke har hatt andre bivirkninger av Sobril enn trøtthet?

Kan andre, liknende medisiner funke bedre? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sobril skal ikke brukes alene ved stemningslidelser. Sobril gir mer utagerende og hemningsløs adferd. Du må bruke hhv. AP eller AD avhengig av hvilken vei du svinger. Dette må du ta opp med behandler ASAP. Du kan ikke fortsette sånn. 

Gjest franklyscarlet
Skrevet

Takk for svar.

Når du sier at Sobril ikke kan brukes alene, mener du alene uten AP eller AD, eller er litium også inkludert? Jeg tar nemlig litium. Ellers ingenting annet. 

Rart psykiateren ikke har nevnt dette for meg 😕 

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Jeg har brukt Sobril i perioder, mot hypomani/mani, og som brannslukking i krisesituasjoner. De siste tre ukene har jeg vært nedstemt etter et par måneder med hypomani, og den siste uka har jeg vært veldig deprimert, utmatta og suicidal, pluss at jeg har fått intens angst. Derfor har jeg brukt Sobril i tre dager. 25 mg X 3 pr. dag. Har vanligvis tålt Sobril fint, men nå tror jeg kanskje at Sobrilen gjør meg veldig aggressiv. 

Småtteri gjør at jeg får hysteriske anfall, der jeg vræææler av full hals, ødelegger ting, og skader meg selv i prosessen. I dag har jeg tatt 25 mg X 2 Sobril, og nå, da jeg skulle lage middag, ble jeg så sint at jeg raserte hele kjøkkenet. Mat oppetter skap, tak og vegger. Smasha kjøkkenmaskiner i gulvet, slik at både maskinene (til flere tusen, dyre merker som Smeg og Kitchn Aid, Vitamix) og gulvet ble ødelagt. Alt i min nærhet blir kastet, slengt og dyttet rundt. Jeg blir full at blåmerker og sår. Ser helt mishandla ut.

Var ikke sånn før jeg begynte å ta Sobril. Er det "vanlig" av Sobril gjør en slik? -Men hvorfor har jeg i såfall begynt å reagere på denne måten nå, når jeg tidligere ikke har hatt andre bivirkninger av Sobril enn trøtthet?

Kan andre, liknende medisiner funke bedre? 

Ville det ha hjulpet med en kortvarig innleggelse nå? Det høres ut som om du trenger noe mer hjelp enn du får akkurat nå. 

Anonymkode: f4013...cd0

Gjest franklyscarlet
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ville det ha hjulpet med en kortvarig innleggelse nå? Det høres ut som om du trenger noe mer hjelp enn du får akkurat nå. 

Anonymkode: f4013...cd0

Jeg vet ikke. Liker ikke å være innlagt. Det hjelper kanskje å bare kutte ut Sobril, hvis det faktisk er det som gjør meg verre.

Skrevet
3 minutter siden, franklyscarlet skrev:

Takk for svar.

Når du sier at Sobril ikke kan brukes alene, mener du alene uten AP eller AD, eller er litium også inkludert? Jeg tar nemlig litium. Ellers ingenting annet. 

Rart psykiateren ikke har nevnt dette for meg 😕 

Kan brukes alene ved angst, men ikke ved depresjon. Det står i Felleskatalogen. 

Om det gjelder Litium vet jeg dessverre ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...