Gå til innhold

Slutter jeg å puste i søvne, eller ikke? Benzo

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen av gangene jeg har tatt benzo kjennes det ut som om jeg blir kvalt i søvne. Jeg sover, men blir bevisst på at jeg ikke får puste. Får panikk. Og våkner med et gisp, hjertebank og angst, men så er alt ok etter det. Dette skjer kun om jeg tar benzo før leggetid. Pusten er fin om dagen. Denne kvelningsfornemmelser kommer kanskje halvparten av gangene jeg tar benzo for søvn. 

Hvordan vet jeg om jeg faktisk slutter å puste, og evt kan dø i løpet av natta, eller om dette er en eller annen form for light horror - at jeg blir lurt av hjernen til å tro at jeg ikke puster. 

Anonymkode: affb0...509

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om jeg ikke husker feil så er det slik at benzo gir økt CNS-depresjon, altså det fører til at pusterefleksen din blir svekket. Dette gjør at du kan slutte å puste, men jeg har bare hørt om at det skjer med en person dersom man tar en stor overdose og ikke når man bare tar forskrevet dose noe som jeg antar at det er det du har gjort? Mitt råd til deg er å ikke ta noe mer benzo før at du har fått snakket med fastlegen eller annen lege i morgen, helst den personen som skrev ut resepten til deg. Dersom det er slik at du allerede har tatt benzo i dag ville jeg ringt til legevakt og forhørt meg med legevaktslegen for å få et sikkert svar og for å være på den sikre siden.

Anonymkode: 8e588...5b4

AnonymBruker
Skrevet

Ja, har alltid tatt forskrevet dose. 

Det rare er: hvis det er CNS-depresjon som svekker pusten, hvorfor gjør den ikke det i våken tilstand, men kun i søvne?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, har alltid tatt forskrevet dose. 

Det rare er: hvis det er CNS-depresjon som svekker pusten, hvorfor gjør den ikke det i våken tilstand, men kun i søvne?

Det har jeg dessverre ingen kunnskap om, kanskje fordi du slapper av? Bare ren gjetning altså.

Anonymkode: 8e588...5b4

AnonymBruker
Skrevet

Lurer liksom på om kvelningsfølelsen er en del av det som kalles søvnparalyse. Kjemper alltid for å våkne når jeg kjenner at jeg ikke får puste i søvne, men pusten er helt normal når jeg omsider våkner etter kanskje et halvt minutt, eller noe. 

Eller om det faktisk er respirasjonssystemet som kollapser under søvnen. I såfall hadde kanskje ikke pusten normalisert seg når jeg har våknet. 

Noen som vet? Tør inne ringe legevakta. Har sosial angst.

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan føler du deg når du våkner da? Uthvilt eller ikke? Har man søvnapne så skal man ikke ta benzo. 

Men har man det blir man dårlig uthvilt.

Jeg hadde lignende erfaringer og dro til lege, fikk sånn sett til å ta med hjem. Det viste seg jeg ikke hadde søvnapne, selv om jeg trodde det.

Uansett så bør du vel da ikke ta benzo på kveldstid før du har snakket med legen din?

Anonymkode: 4d609...7fd

Skrevet

Alle mennesker har en pustestopp når vi sovner. Dette skyldes at ved søvn har vi lavere oksygenmetning i blodet, og kroppen tilpasser seg ved å ha et opphold i pustingen.

Hvis vi er stresset, kan vi merke dette når vi holder på å sovne og bråvåkne i panikk. Jeg opplevde dette ganske hyppig før i tiden. 

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, issomethingwrong skrev:

Alle mennesker har en pustestopp når vi sovner. Dette skyldes at ved søvn har vi lavere oksygenmetning i blodet, og kroppen tilpasser seg ved å ha et opphold i pustingen.

Hvis vi er stresset, kan vi merke dette når vi holder på å sovne og bråvåkne i panikk. Jeg opplevde dette ganske hyppig før i tiden. 

Alle har EN pustestopp hver natt? 
Det har jeg aldri hørt om. 

Mener du et eller flere pustestopp per natt? Akkurat når vi sovner, eller ellers under søvnen? Hvor lenge varer disse? Har dette fenomenet noe fagbegrep?

Forresten. Når man har tatt benzo, er man kanskje ikke så stresset, i alle fall ikke under påvirkning av medikamentet. Tror du at bento ikke er årsaken, men at det er et naturlig fenomen? I såfall, hvorfor opplever jeg det KUN når jeg har tatt benzo?

Ikke meninga å høres så kritisk ut, bare fikk en del spørsmål :)

FjellOgDalar
Skrevet

Det kan jo hende den dempende effekten fra benzo gjør deg litt oversensitiv, men egentlig har jeg ikke noe godt svar. Det jeg imidlertid føler meg fullt ut komfortabel med å si, er at man skal ha i seg voldsome mengder med benzo før det blir dødelig. I alle fall om man er frisk ellers, og ikke har i seg reale mengder med alkohol eller andre CNS dmpende midler (som f.eks. opioder). Ville likevel kontaktet fastlegen / den som har foreskrevet deg benzo. Det kan jo hende det finnes andre løsninger du sover bedre på. Så er det jo ikke noe godt å gå rundt og kjenne på den angsten heller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...