Gå til innhold

Ritalin

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Må Ritalin tas til faste tider? Eller kan det trygt tas 8 timer etter. 

Anonymkode: 86bcf...cc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Må Ritalin tas til faste tider? Eller kan det trygt tas 8 timer etter. 

Anonymkode: 86bcf...cc8

Du opplyser ikke om du bruker depot eller hurtigvirkende tablett. Det er greit å vite for å kunne svare på spørsmålet ditt. 

Det er generelt en stor fordel å ta faste medisiner til faste tider, enten det er depot eller hurtigvirkende. 

For å få best mulig og jevn effekt av den hurtigvirkende varianten, må du følge et fast tidsintervall mellom hver tablett. Ny tablett må i dette tilfellet tas før den du allerede har i systemet, slutter helt å virke. Ved Ritalin kan det være snakk om 2,5-3,5 timer, avhengig av styrke. Dette kan behandleren din svare på. 

Når det gjelder depot, er det vanlig å ta kapselen på morgenen før skole/jobb. Noen tar en ekstra hurtigvirkende tablett på ettermiddagen for å ha "noe igjen" til lekser og/eller andre oppgaver som krever mental ytelse og fokus. 

yellow ledbetter
Skrevet

Det viktigste er intervallet mellom tablettene, som Janus sier. Jeg bruker depot, men tar flere om dagen av det også, siden effekten forsvinner såpass fort på meg. Hvis jeg av en eller annen grunn står opp tidligere eller seinere enn normalt, må jeg tilpasse neste dose etter dette. Med hurtigvirkende tabletter er det enda viktigere. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...