Gå til innhold

Medisiner som demper apetitten i tillegg til bipolar-meds

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som får det, eller har fått det?
Er de strenge med det? Og er det vanlig å gi slike medisiner til bipolare? 

Jeg sliter med å ta medisinene mine over tid. Sikkert mange som vil si at jeg må skjerpe meg, og ramse opp alt som er negativt med å droppe medisinene. Det hjelper ikke. Jeg har bulimi, og ALLE bipolar-medisinene jeg har brukt, fører til at jeg går opp i vekt etter en stund, fordi jeg blir slapp og sulten av de. 

På denne måten blir jeg aldri stabil. Som bulimiker vil vekta alltid komme før stabilitet. Samtidig går jo livet til helvete 3-4 ganger i året på grunn av det, og jeg skulle gjerne prøvd apetittreduserende medisiner i tillegg til litium eller AP. Saken er den at jeg er redd for å spørre legen om det, og jeg er redd for å ikke bli tatt seriøst. Det er fordi: 1: jeg er ikke overvektig. BMI = 21. 2: Jeg har jo bulimi, og et forstyrret forhold til kropp, mat og vekt, og slike pasienter vil man kanskje ikke gi apetittdempende medikamenter til. Det forstår jeg jo. Samtidig ville det, om det hadde hjulpet, kunnet gjøre min bipolare lidelse (type 1) mer stabil, og hjelpe meg til å tørre å ta medisiner fast.

Sånn som det har vært de tre siste årene, så har jeg gått på medisiner frem til jeg har gått opp tre kilo. Da får jeg panikk, slutter, og gjør "drastiske" tiltak for å gå ned til vekten jeg hadde i utgangspunktet. Drastiske tiltak = slutte på medisiner, trene oftere og jeg blir veldig streng med maten. Går alltid ned igjen på den måten. Men psyken skranter omtrent alltid, og jeg er stabil i svært korte perioder av gangen. 

Tror dere jeg kan få hjelp med dette, eller er det eneste alternativet "take it or leave it"?

Anonymkode: 1be5e...a51

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som får det, eller har fått det?
Er de strenge med det? Og er det vanlig å gi slike medisiner til bipolare? 

Jeg sliter med å ta medisinene mine over tid. Sikkert mange som vil si at jeg må skjerpe meg, og ramse opp alt som er negativt med å droppe medisinene. Det hjelper ikke. Jeg har bulimi, og ALLE bipolar-medisinene jeg har brukt, fører til at jeg går opp i vekt etter en stund, fordi jeg blir slapp og sulten av de. 

På denne måten blir jeg aldri stabil. Som bulimiker vil vekta alltid komme før stabilitet. Samtidig går jo livet til helvete 3-4 ganger i året på grunn av det, og jeg skulle gjerne prøvd apetittreduserende medisiner i tillegg til litium eller AP. Saken er den at jeg er redd for å spørre legen om det, og jeg er redd for å ikke bli tatt seriøst. Det er fordi: 1: jeg er ikke overvektig. BMI = 21. 2: Jeg har jo bulimi, og et forstyrret forhold til kropp, mat og vekt, og slike pasienter vil man kanskje ikke gi apetittdempende medikamenter til. Det forstår jeg jo. Samtidig ville det, om det hadde hjulpet, kunnet gjøre min bipolare lidelse (type 1) mer stabil, og hjelpe meg til å tørre å ta medisiner fast.

Sånn som det har vært de tre siste årene, så har jeg gått på medisiner frem til jeg har gått opp tre kilo. Da får jeg panikk, slutter, og gjør "drastiske" tiltak for å gå ned til vekten jeg hadde i utgangspunktet. Drastiske tiltak = slutte på medisiner, trene oftere og jeg blir veldig streng med maten. Går alltid ned igjen på den måten. Men psyken skranter omtrent alltid, og jeg er stabil i svært korte perioder av gangen. 

Tror dere jeg kan få hjelp med dette, eller er det eneste alternativet "take it or leave it"?

Hva slags behandling har du fått til nå annet enn bipolare medisiner?

Anonymkode: 22d84...ff4

Annonse

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags behandling har du fått til nå annet enn bipolare medisiner?

Går til samtaler hos psykolog, ukentlig. Hvordan det?

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går til samtaler hos psykolog, ukentlig. Hvordan det?

Prøver bare å finne andre tiltak som kan hjelpe deg. 

Jeg skjønner ikke hvordan du tenker at apetittreduserende meds kan hjelpe deg ved bulimi egentlig, ikke når matorgiene kommer episodevis og ikke hver dag

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøver bare å finne andre tiltak som kan hjelpe deg. 

Jeg skjønner ikke hvordan du tenker at apetittreduserende meds kan hjelpe deg ved bulimi egentlig, ikke når matorgiene kommer episodevis og ikke hver dag

Emm.. Hvorfor sier du at matorgiene ikke kommer hver dag? Det har jeg ikke sagt noe om. Bulimi er ikke likt for hver person. Jeg overspiser og spyr daglig. 1-3 ganger pr dag. Det må ikke være en "orgie" med 5000 kalorier på en gang, liksom. Spiser ofte 1000-2000 kalorier for mye, og prøver å kaste opp mest mulig av det. Spiser 3000-4000 kalorier på medisiner, noe som er litt mye. Uten spiser jeg rundt 1500-2500, hvilket er normalt.

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Emm.. Hvorfor sier du at matorgiene ikke kommer hver dag? Det har jeg ikke sagt noe om. Bulimi er ikke likt for hver person. Jeg overspiser og spyr daglig. 1-3 ganger pr dag. Det må ikke være en "orgie" med 5000 kalorier på en gang, liksom. Spiser ofte 1000-2000 kalorier for mye, og prøver å kaste opp mest mulig av det. Spiser 3000-4000 kalorier på medisiner, noe som er litt mye. Uten spiser jeg rundt 1500-2500, hvilket er normalt.

overspisingen skjer jo uansett om man er mett eller ikke, da hjelper det jo ikke med meds som er apetittreduserende? 

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

overspisingen skjer jo uansett om man er mett eller ikke, da hjelper det jo ikke med meds som er apetittreduserende? 

Det er jeg ikke enig i. Det er ringvirkninger her. 

Jeg overspiser ikke hvis jeg er mett og tilfredsstilt. 
- Med unntak av at jeg kan stappe i meg resten av det jeg har begynt på, selv om jeg er mett, under et anfall av overspising. Feks. spiser opp hele 2-literen med is, selv om jeg var mett etter 1.5 l - bare fordi det er mer igjen. -Men jeg begynner ikke å overspise hvis jeg er mett fra før. Begynner ofte å overspise fordi jeg er sulten. Tror mange har det sånn. Er streng og sunn, og holder ut en stund, men så kommer behovet for å binge.

Medisiner som feks AP, som gjør meg konstant sulten, bidrar til mye mer overspising, og dermed oftere oppkast. Bipolarmeds som gjør at jeg spiser mer enn vanlig, fører til at vekten min øker, og også til oftere fremprovosert oppkast, fordi vektøkningen gir meg panikk.

Vet ikke om du forstår hva jeg mener. 

Annonse

AnonymBruker

Men er det noen apetitthemmende medisiner? Annet en Metformin som gies til de med diabetes 2 og høy BMI?

Reductil er avregistrert, og da har man bare Xenical og slike ting som ikke har noe med apetitt og gjøre, bare at man skiller ut en tredel av fettet. Og da må man ha BMI over 27.

Anonymkode: 2d211...1c6

AnonymBruker

Det kan være medisiner som er ment for annet bruk, sånn i utgangspunktet. Feks Topimax, som ble nevnt her. Har hørt om flere som har fått Topimax. Meeen man får det kanskje ikke før man har blitt tjukk, da, ikke for å forebygge fedme. - Eller. Jeg vet om EI som fikk Topimax selv om hun var slank, nettopp fordi hun hadde spiseforstyrrelser og nektet å ta AP. Tror imidlertid at det er sjeldent at man får det. 

AnonymBruker
6 minutter siden, elina777 skrev:

Apetittreduserende meds hjelper som bare faen, jeg overspiser aldri og spyr aldri mer

Enig. Hadde jeg ikke vært sulten, hadde jeg ikke spist. 
Fikk i en periode en type bento som gjorde at sultfølelsen forsvant helt. Overspiste ikke EN gang. Spiste jo faktisk for lite, og gikk ned seks kilo. Så sultfølelse er SELVFØLGELIG en sentral faktor her, selv om man ikke kan skylde utelukkende på den.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...