Gå til innhold

Medisiner som demper apetitten i tillegg til bipolar-meds

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Noen som får det, eller har fått det?
Er de strenge med det? Og er det vanlig å gi slike medisiner til bipolare? 

Jeg sliter med å ta medisinene mine over tid. Sikkert mange som vil si at jeg må skjerpe meg, og ramse opp alt som er negativt med å droppe medisinene. Det hjelper ikke. Jeg har bulimi, og ALLE bipolar-medisinene jeg har brukt, fører til at jeg går opp i vekt etter en stund, fordi jeg blir slapp og sulten av de. 

På denne måten blir jeg aldri stabil. Som bulimiker vil vekta alltid komme før stabilitet. Samtidig går jo livet til helvete 3-4 ganger i året på grunn av det, og jeg skulle gjerne prøvd apetittreduserende medisiner i tillegg til litium eller AP. Saken er den at jeg er redd for å spørre legen om det, og jeg er redd for å ikke bli tatt seriøst. Det er fordi: 1: jeg er ikke overvektig. BMI = 21. 2: Jeg har jo bulimi, og et forstyrret forhold til kropp, mat og vekt, og slike pasienter vil man kanskje ikke gi apetittdempende medikamenter til. Det forstår jeg jo. Samtidig ville det, om det hadde hjulpet, kunnet gjøre min bipolare lidelse (type 1) mer stabil, og hjelpe meg til å tørre å ta medisiner fast.

Sånn som det har vært de tre siste årene, så har jeg gått på medisiner frem til jeg har gått opp tre kilo. Da får jeg panikk, slutter, og gjør "drastiske" tiltak for å gå ned til vekten jeg hadde i utgangspunktet. Drastiske tiltak = slutte på medisiner, trene oftere og jeg blir veldig streng med maten. Går alltid ned igjen på den måten. Men psyken skranter omtrent alltid, og jeg er stabil i svært korte perioder av gangen. 

Tror dere jeg kan få hjelp med dette, eller er det eneste alternativet "take it or leave it"?

Anonymkode: 1be5e...a51

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen som får det, eller har fått det?
Er de strenge med det? Og er det vanlig å gi slike medisiner til bipolare?