Gå til innhold

Er det egoistisk og begå selvmord?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Anhedoni, og masse mentale plager, jeg har en familie, er det egoistisk om jeg begår selvmord? jeg har autisme, og jeg lurer på om det er egoistisk, det og leve for meg er bare et helvete for meg og gå igjennom, har hørt folk si at man er egoistisk, jeg lurer på mer om dette, det er jo også et helvete for meg og leve, det er jo samtidig vont for meg og leve, jeg har tenkt litt over hva som skjer med familien min vist de mister meg, men jeg har bare blitt helt nummen inni meg, og har masse fysiske plager som kraftig hjernetåket og føler meg følelsesmessig flat, og derfor er livet mitt bare trist og leve ;( for meg er døden det eneste jeg ser på som en utvei, hvor egoistisk er dette? Jeg ønsker ingen døde, så vist noen andre som vil ta livet sitt, oppfordrer jeg ingen til og begå selvmord.

Anonymkode: 24957...31e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det å ta sitt eget liv er ikke egoistisk, ikke slik jeg ser det i alle fall. Men du burde ta kontakt med legevakt, fastlege eller behandleren din så fort som mulig og få hjelp med tankene dine. Det blir bedre, jeg lover. Det føles kanskje ikke slik ut for deg akkurat nå, men jeg lover at om en stund så kan du se tilbake på hvor vondt du hadde det nå og være glad for at du valgte å leve.

Anonymkode: 6b63e...53c

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg vil vel heller kalle det et resultat av en så stor indre smerte at man etter hvert mister antenner for hva de rundt tenker. De som bare sier at selvmord er en egotrip aner ikke hva de snakker om; de har oftest ikke vært så langt nede at de har følt på det. Man går ikke hen og tar livet av seg bare fordi man har lyst til å finne ut hvordan det er å stryke med.

Jeg leser mye depresjon i det du skriver, håper du får hjelp. Hvis ikke, så bør du søke hjelp igjennom fastlegen din. Og husk at det er stor forskjell på å ha selvmordstanker og på å faktisk handle på det.

yellow ledbetter
Skrevet

De fleste som faktisk gjennomfører det er enten så fortvilet at det framstår som eneste utvei, og da kan du ikke bebreide noen for å være egoistiske. Eller det er et resultat av en impulshandling, og det er bare trist og tragisk å tenke på at de sannsynligvis ville fått et helt fint liv om de hadde latt være akkurat den dagen alt gikk i svart.

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, yellow ledbetter skrev:

De fleste som faktisk gjennomfører det er enten så fortvilet at det framstår som eneste utvei, og da kan du ikke bebreide noen for å være egoistiske. Eller det er et resultat av en impulshandling, og det er bare trist og tragisk å tenke på at de sannsynligvis ville fått et helt fint liv om de hadde latt være akkurat den dagen alt gikk i svart.

Enig i det som du sier.

Anonymkode: 6b63e...53c

Skrevet

Jeg vil ta livet av meg p.g.a. kronisk plage. Jeg kan ikke lenger være i arbeidslivet, og føler meg som en belastning for samfunn og familie. Hvor egoistisk dette er vet jeg egentlig ikke. Man kommer vel til et punkt der man gir opp kampen. Noen mennesker kan leve videre med store problemer, mens andre føler det annerledes. Det blir et personlig valg man tar.åi

Anonymkode: 494e7...ea7

Skrevet

Jeg synes det ikke er egoistisk når man tenker på smerten vedkommende åpenbart lever med. Jeg håper imidlertid vedkommende har prøvd all mulig hjelp osv. 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ta livet av meg p.g.a. kronisk plage. Jeg kan ikke lenger være i arbeidslivet, og føler meg som en belastning for samfunn og familie. Hvor egoistisk dette er vet jeg egentlig ikke. Man kommer vel til et punkt der man gir opp kampen. Noen mennesker kan leve videre med store problemer, mens andre føler det annerledes. Det blir et personlig valg man tar.åi

Jeg var og er i samme situasjon som du. Tenkte å slutte med alt. Nå vet jeg at det er egoistisk å forlate familien. Selvmord er ikke egoistisk når vedkommende er uhelbredig syk. Ta imot all den hjelpen du kan få. Det fins en annen måte å løse problemer. Hilsen jeg som sliter med depresjon.

Skrevet
På 14.8.2018 den 11.32, AnonymBruker skrev:

Jeg føler det også sånn. Kroniske plager gjør at jeg er ute av arbeidslivet. Jeg har heller ingen venner eller interesser jeg driver med. Dagene blir veldig lange. Hvorvidt det ville vere egoistisk å ta livet av seg, er uklart for meg. Familien vil selvsagt sørge, men sorgen vil jo gå over. Skal livet bare vere et pliktløp? Kan andre kreve at du skal stå dette løpet uansett hvor smertefullt det er for deg? Jeg vil peke på at det. er ikke alle kroniske plager man kan gjøre noe med, og da bør på en måte selvmord vere en utvei som blir respektert.

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler det også sånn. Kroniske plager gjør at jeg er ute av arbeidslivet. Jeg har heller ingen venner eller interesser jeg driver med. Dagene blir veldig lange. Hvorvidt det ville vere egoistisk å ta livet av seg, er uklart for meg. Familien vil selvsagt sørge, men sorgen vil jo gå over. Skal livet bare vere et pliktløp? Kan andre kreve at du skal stå dette løpet uansett hvor smertefullt det er for deg? Jeg vil peke på at det. er ikke alle kroniske plager man kan gjøre noe med, og da bør på en måte selvmord vere en utvei som blir respektert.

Tror jeg svarte på mitt eget innlegg. Hadde rett og slett glemt hva jeg hadde skrevet...p

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror jeg svarte på mitt eget innlegg. Hadde rett og slett glemt hva jeg hadde skrevet...p

Du vil ødelegger livet til familien din? Hadde du kontakt med en psykiatrisk sykepleier eller psykolog? De kan drøfte problemene dine. Det er vanskelig å gjennomføre det. Når du først fikk hjelp blir det lettere. Hva er med fastlegen? Han kan hjelpe å komme til rett instans.

Skrevet
Akkurat nå, Betti 11 skrev:

Du vil ødelegger livet til familien din? Hadde du kontakt med en psykiatrisk sykepleier eller psykolog? De kan drøfte problemene dine. Det er vanskelig å gjennomføre det. Når du først fikk hjelp blir det lettere. Hva er med fastlegen? Han kan hjelpe å komme til rett instans.

Jeg har kroniske plager som det ikke er noe å gjøre med. Har kontakt med psykiatrien, men det er ikke noe de kan gjøre. Hadde helt klart vært bedre om jeg slapp!

Skrevet
På 15.8.2018 den 14.35, AnonymBruker skrev:

Sånt kan skje! Tror jeg i halvsøvne har skrevet flere ganske like innlegg her selv. Og så har jo vi som skriver her ofte noe vi er opptatt av/sliter med, som ikke nødvendigvis løses etter ett innlegg. 

Skrevet

Egoistisk? Noen synes det. Spesielt hvis man har barn som fortsatt er barn. Det blir jo tungt for de etterlatte.

Det er uansett veldig vondt å ikke ville leve mer. Det er en voldsom smerte. Jeg har selv hatt det slik.

Anonymkode: 93f58...391

Skrevet

Hvorfor er det å dø av selvmord verre enn å dø av kreft, hjerteinfarkt e.l, i trafikken e.l. Folk dør av ulike ting hele tiden, det er en del av livet, og det hardt og vondt å være etterlatt uansett. Hvorfor skal pårørende ha skyld for at folk tar livet sitt, og slite mer med det og tenke mer på hva man kunne ha gjort, enn hvis man dør av andre ting? Hvorfor er mer egoistisk å dø av selvmord enn av kreft? 

Skrevet
På 5.8.2018 den 0.25, AnonymBruker skrev:

Jeg har Anhedoni, og masse mentale plager, jeg har en familie, er det egoistisk om jeg begår selvmord? jeg har autisme, og jeg lurer på om det er egoistisk, det og leve for meg er bare et helvete for meg og gå igjennom, har hørt folk si at man er egoistisk, jeg lurer på mer om dette, det er jo også et helvete for meg og leve, det er jo samtidig vont for meg og leve, jeg har tenkt litt over hva som skjer med familien min vist de mister meg, men jeg har bare blitt helt nummen inni meg, og har masse fysiske plager som kraftig hjernetåket og føler meg følelsesmessig flat, og derfor er livet mitt bare trist og leve ;( for meg er døden det eneste jeg ser på som en utvei, hvor egoistisk er dette? Jeg ønsker ingen døde, så vist noen andre som vil ta livet sitt, oppfordrer jeg ingen til og begå selvmord.

Anonymkode: 24957...31e

Jeg lider av schizoaffektiv lidelse, tinnitus og har fått et problem med synet. Jeg er enslig og for tiden ute av jobb. Det er helt klart at det hadde vært bedre om jeg hadde sluppet, og ikke egoistisk i det hele tatt. Noen ganger blir livet uutholdelig, og det må man ha respekt for

Skrevet

Hvis man ser på hva betydningen av ordet egoisme er så vil jeg si det er egoistisk å begå selvmord. 

Gjest Maggie55
Skrevet

Om kanskje ikke så lenge vil noen finne om en medisin som kanskje kan lindre dine plager noe. Om et par år er det nytt stortingsvalg og ny type arbeidsmarkedspilitikk. Ledig kapasitet vi komme til nytte og de som ikke kan være arbeidstager  kan kanskje få hjelp til å komme ut i fri luft og natur eller bli med i foreningsliv eller få tilskudd til å få en liten hund hvis det er drømmen.

Alle mennesker trengs og overfladiske kommentarer må man bare riste av seg. Ingen vet hva som venter bak neste sving må vi prøve å ikke glemme. Hold ut. Livet har så mange muligheter om man  bare vil se.Det er umulig å gardere seg mot alt i livet og alle kan havne i fortvilet vanskelig situasjon ,men der er hjelp å få om man tar kontakt med fastlegen. Kanskje er det lurt å skrive noen få punkter på et ark før man går inn til fastlegens kontor. Skriv hvordan du føler og at du nå trenger hjelp. At ikke legen gjør så godt han eller hun kan i situasjonen og for å forstå er høyst usannsynlig her i landet.😊

Skrevet
11 timer siden, Maggie55 skrev:

Om kanskje ikke så lenge vil noen finne om en medisin som kanskje kan lindre dine plager noe. Om et par år er det nytt stortingsvalg og ny type arbeidsmarkedspilitikk. Ledig kapasitet vi komme til nytte og de som ikke kan være arbeidstager  kan kanskje få hjelp til å komme ut i fri luft og natur eller bli med i foreningsliv eller få tilskudd til å få en liten hund hvis det er drømmen.

Alle mennesker trengs og overfladiske kommentarer må man bare riste av seg. Ingen vet hva som venter bak neste sving må vi prøve å ikke glemme. Hold ut. Livet har så mange muligheter om man  bare vil se.Det er umulig å gardere seg mot alt i livet og alle kan havne i fortvilet vanskelig situasjon ,men der er hjelp å få om man tar kontakt med fastlegen. Kanskje er det lurt å skrive noen få punkter på et ark før man går inn til fastlegens kontor. Skriv hvordan du føler og at du nå trenger hjelp. At ikke legen gjør så godt han eller hun kan i situasjonen og for å forstå er høyst usannsynlig her i landet.😊

Takk for gode ord, men jeg er i en fortvilt situasjon. Jeg ønsker virkelig ikke mer

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...