Gå til innhold

Noen som har erfaring med å kombinere antipsykotika og antidepressiva?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som har erfaring med å kombinere antipsykotika og antidepressiva? Hvilke medikamenter er det såfall du går på? Jeg går for øyeblikket ikke på noen medisiner, men har psykose, depresjon, tvangstanker/tvangshandlinger og angst og tenker at det kunne være en kombinasjon som er verdt for meg å prøve.

Anonymkode: 790fa...22f

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg bruker Quetiapin (=Seroquel) og Brintellix. Jeg bruker og Lamictal som stabiliserende - har bp.

Kan godt hende ad og ap i kombi kan være hjelp for deg. Kanskje et SSRI som f.eks. Cipralex iom .at det kan virke bedre på angst enn Brintellix. Men dette er individuelt, så det må bli en diskusjon mellom deg og lege - fortrinnsvis psykiater.

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Jeg bruker Quetiapin (=Seroquel) og Brintellix. Jeg bruker og Lamictal som stabiliserende - har bp.

Kan godt hende ad og ap i kombi kan være hjelp for deg. Kanskje et SSRI som f.eks. Cipralex iom .at det kan virke bedre på angst enn Brintellix. Men dette er individuelt, så det må bli en diskusjon mellom deg og lege - fortrinnsvis psykiater.

Takk for tips. Jeg skal ta det opp med psykiateren som er min behandleren min når jeg får anledning til det.

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Har du forresten gått opp noe i vekt siden begynte på seroquel eller har du noen andre bivirkninger som kommer fra den? Jeg husker bare at når jeg gikk på seroquel så gikk jeg opp en del i vekt, følte meg ekstremt trøtt og fikk støt i hodet som minte litt om et lynglimt på en måte. Var veldig ubehagelig egentlig. Det forsvant heldigvis med en gang jeg trappet ned og sluttet på de.

Skrevet

Jeg bruker Sertralin og Quetiapin.

Quetiapin hjelper for søvn, kun det.

Sertralin hjelper lite... har mye bivirkninger, og mye angst og uro.

Ikke mye erfaring jeg kan dele, men det er hva jeg bruker...

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, usikker skrev:

Jeg bruker Sertralin og Quetiapin.

Quetiapin hjelper for søvn, kun det.

Sertralin hjelper lite... har mye bivirkninger, og mye angst og uro.

Ikke mye erfaring jeg kan dele, men det er hva jeg bruker...

Ok, takk for at du deler. Har du noen bivirkninger?

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for at du deler. Har du noen bivirkninger?

Trøtt av Quetiapin. Sover mye, og er litt svimmel dagen derpå.

Veldig mye bivirkninger av sertralin... orker ikke ramse opp alle...

AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, usikker skrev:

Trøtt av Quetiapin. Sover mye, og er litt svimmel dagen derpå.

Veldig mye bivirkninger av sertralin... orker ikke ramse opp alle...

Ok. Kan jeg spørre hvorfor du fortsatt går på sertalin og ikke bytter til et annet medikament når du opplever såpass mange bivirkninger?

Gjest elina777
Skrevet

Zyprexa og fontex funka dritbra, men la på meg masse...

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, elina777 skrev:

Zyprexa og fontex funka dritbra, men la på meg masse...

Ok. Takk for at du deler erfaringen. Har veldig lite lyst til å legge på meg igjen. Jeg har også lagt på meg av zyprexa tidligere og endte opp med å gå opp 40 kg til slutt. Da var jeg på grensen til sykelig overvekt. Det er jo helt sykt at det går an. Men virkning av medisinen veier opp for de aller fleste bivirkninger for min del.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går på zyprexa og Zoloft. Har gjort i 15 år. 

Jeg er mye bedre enn jeg var. Men har blitt en tykk mann. Lagt på meg ca 40 kg. Noe av vektoppgangen kan nok tillegges røykeslutt. Da jeg prøvde zeldox istedet for zyprexa gikk jeg ned 12 kg på noen måneder. Men den var ikke så god på andre ting. Mine diagnoser er vel Paranoid Schizofreni med OCD.

Bivirkningene av Zoloft var svekket sexualdrift, men det ga seg til slutt. Også litt diare. Ellers så har jeg ikke hatt noen bivirkninger av den. Folk med OcD tåler Zoloft og SSRI bedre enn de med angstproblematikk. Selv om jeg har det også.

Anonymkode: 79249...62c

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på zyprexa og Zoloft. Har gjort i 15 år. 

Jeg er mye bedre enn jeg var. Men har blitt en tykk mann. Lagt på meg ca 40 kg. Noe av vektoppgangen kan nok tillegges røykeslutt. Da jeg prøvde zeldox istedet for zyprexa gikk jeg ned 12 kg på noen måneder. Men den var ikke så god på andre ting. Mine diagnoser er vel Paranoid Schizofreni med OCD.

Bivirkningene av Zoloft var svekket sexualdrift, men det ga seg til slutt. Også litt diare. Ellers så har jeg ikke hatt noen bivirkninger av den. Folk med OcD tåler Zoloft og SSRI bedre enn de med angstproblematikk. Selv om jeg har det også.

Anonymkode: 79249...62c

Takk for svar. Har du noen andre bivirkninger enn vektøkning og svekket seksualdrift?

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Kan jeg spørre hvorfor du fortsatt går på sertalin og ikke bytter til et annet medikament når du opplever såpass mange bivirkninger?

Jeg vet ikke hva jeg skal velge.. 

Anonymkode: 1e5f4...3a8

AnonymBruker
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hva jeg skal velge.. 

Anonymkode: 1e5f4...3a8

Skjønner. Du kan ikke få hjelp til å velge fra behandleren din eller fastlegen da? De vet jo som regel hva som fungerer og ikke og de kjenner jo også til sykdomshistorikken din og hvilke medikamenter du har prøvd tidligere samt effekten og bivirkningene av disse osv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...