Gå til innhold

Hvor lang tid kan man nekte å spise og drikke før man blir tvangsmatet med sonde og IV væske?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opprettet akkurat samme tråd på et annet forum, men der ble den dessverre stengt så jeg velger å opprette tråden her også i håp om å få noen svar her også. Håper at tråden ikke vil bli stengt her også da jeg virkelig trenger alle råd og tips som jeg kan få.

Hvor lang tid kan man nekte å spise og drikke før man blir tvangsmatet med sonde og IV væske? Sett at det blir oppdaget selvfølgelig. Men det blir det vel dersom man er innlagt på psykiatrisk akuttavdeling og har så godt som kontinuerlig tilsyn fra de ansatte der?

Det gjelder ikke meg, men en venn av meg som nekter å spise og drikke. Det har vart i en uke nå så vidt jeg vet ut i fra det som hun har fortalt til meg.

Hun har sagt til meg at de på avdelingen er klar over at hun sulter seg ved å ikke drikke og spise noe allerede, jeg tror jeg på det at hun snakker sant til meg. Jeg tviler i alle fall sterkt på at de ikke har oppdaget det enda, spesielt med tanke på at hun har en spiseforstyrrelse som de er kjent med og vet at hun har.

Hvordan er det de gjennomfører tvangen i forhold til å tvangsmate noen med sonde og IV væske, de må vel ha et tvangsvedtak skrevet av den psykiateren på avdelingen har jeg skjønt det rett? Hvor lenge kan denne tvangsbehandlingen med ufrivillig tilførsel av mat og væske vare? Til hun er utenfor livsfare?

Det med at hun sulter seg og heller ikke drikker har nok pågått i kortere tid enn det som hun har fortalt til meg at det har gjort. Hun er som sagt innlagt på psykiatrisk akuttavdeling. Regner med at de har de samme mulighetene til å ta blodprøver og annet der som ved et vanlig sykehus? Bra at de oppdager det raskt og får iverksatt nødvendige tiltak for å unngå at det forverrer seg.

Er det noen som har noen råd eller tips til meg om hva jeg kan si eller gjøre for å prøve å få henne til å spise eller drikke noe? Jeg har ennå ikke fått besøkt henne. Jeg tenker at det kanskje kan hjelpe å ta med mat og drikke som hun liker? Hun har i alle fall fortalt meg at hun ikke liker maten og drikken som de har på avdelingen så godt, vet ikke om det er sant eller bare noe hun sier for å ha en unnskyldning til å ikke spise, men...

Jeg prøver allerede å være støttende og være der for henne på alle andre mulige måter.

Vet dere noe om hvor mange døgn man kan leve uten både å innta mat og drikke?

Men man kan kanskje håpe på at hun kan bli henvist til RASP og få hjelp der etterhvert? De tar vel inn pasienter fra hele landet? Har hørt mye positivt om hvor flinke de er der og hvor bra behandlingen fungerer der. Jeg så også Helene sjekker inn der hun var på avdelingen og fulgte de som var innlagt der i en uke og jeg fikk også et godt inntrykk av avdelingen og de ansatte ut i fra den episoden. Så ut som alle de som var der hadde fått den hjelpen som de trengte. Mange av dem var jo så tynne og underernærte at de tidligere hadde måttet sitte i rullestol fordi at de ikke klarte og gå og hadde hatt hjertestans og multiorgansvikt opp til flere ganger. Jeg håper virkelig ikke at det går så langt for venninnen min at hun havner i samme situasjon. 

Anonymkode: e9350...66e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke plass til å skrive mer i hovedinnlegget, så resten av innlegget kommer under her.

Hvilke andre ting kan jeg egentlig gjøre for å støtte henne på en best mulig måte annet enn å lytte til henne når hun snakker og gi henne råd når hun spør etter det og å besøke henne og prøve å få tankene over på noe annet enn mat og sykdom og prøve henne å få til å tenke på det å bli frisk?

Grunnen til at hun velger å nekte å spise å drikke handler ikke om at hun faster av religiøse, spirituelle eller helsemessige grunner, men rett og slett fordi hun har anoreksi og ser på det som det beste for henne da hun har et fullstendig vridd kroppssyn.

Ja, det stemmer at hun har en spiseforstyrrelse. Jeg stoler på behandleren hennes og de andre som har med henne å gjøre i psykiatrien. Jeg har tro på at det er hos dem hun vil få den beste og viktigste hjelpen på veien mot bedring. Jeg er der for henne så godt som jeg klarer ved å ta kontakt med henne for å la henne snakke ut. Jeg maser ikke og jeg spør sjeldent om hvordan det går med henne nettopp på grunn av dette.

Jeg stoler på behandleren hennes og de andre som har med henne å gjøre i psykiatrien. Jeg har tro på at det er hos dem hun vil få den beste og viktigste hjelpen på veien mot bedring. Jeg er der for henne så godt som jeg klarer ved å ta kontakt med henne for å la henne snakke ut. Jeg maser ikke og jeg spør sjeldent om hvordan det går med henne nettopp på grunn av dette.

Jeg har lest litt om spiseforstyrrelse og kom da over reernæringssyndrom der det nevnes at man må være svært forsiktig når man begynner å reintrodusere mat etter at noen har sultet seg over lengre tid fordi at elektrolyttene i kroppen kan komme i ubalanse (eller noe sånt?) og det kan føre til at man dør. Tror dere at dette er noe psykiaterne på avdelingen hun er innlagt ved (akuttavdeling, mottak) har nok kunnskap om dette eller burde jeg ta kontakt med dem og minne dem på dette? Jeg vil ikke virke som en bedreviter og kverulerende da jeg som sagt har minimalt med kunnskap og den kunnskapen som jeg har har jeg fått fra å lese på nettet.

Hun mener også at hun har lagt på seg etter at hun fikk sondeernæring og at de ikke har rett til å mate henne med tvang siden hun allerede er normalvektig og på grensen til overvekt. Stemmer dette? Hun vil jo dø dersom de stopper å gi henne næring og væske?

Hvor lenge de lever varierer vel ut i fra hvor mye væske og mat de har fått i seg før de startet å sulte seg? Ja, jeg har hørt at det å sulte og tørste til døde er den vondeste og mest grusomme måten å dø på.

Hva er grunnen til at de fleste anorektikere heller spiser og drikker frivillig enn å få lagt ned sonde med tvang? Er det fordi at det gjør vondt eller en annen grunn?

Er det nyresvikt man dør av når man dør av sult og dehydrering?

Dette ble ufattelig langt, men jeg setter pris på det om du orker å lese gjennom alt. Jeg følte at det var nødvendig å ha med alt for at dere skulle få et så helhetlig bilde som mulig av min venninne og av situasjonen hennes og også fordi at jeg skulle få stilt alle de spørsmålene som jeg har.

Takk på forhånd for svar, tips og råd. 

AnonymBruker
Skrevet

Ingen som har noen svar eller råd?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, laban skrev:

Det er tillatt å sultestreike når man er voksen og tilregnelig. Jeg vet ikke hva som er standardhåndtering av sånt i helsevesenet, men her er loven - vet ikke om den gjør deg noe klokere:

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-63/KAPITTEL_4#§4-7

Takk. Jeg skal lese gjennom loven og se om jeg skjønner noe av den.

AnonymBruker
Skrevet

Hun sier at hun skal klage til kontrollkommisjonen og fylkeslegen og at hun har fått tak i en advokat som skal hjelpe henne med dette, men koster ikke en advokat ekstremt mye penger? Jeg googlet det og det koster over 1000 kr for en time med en advokat. Det vet jeg at hun ikke har råd til i det hele tatt.

Og er det sannsynlig for at kontrollkommisjonen eller fylkeslegen kommer til å gi henne medhold i klagen? Hun har jo ikke så mange gode argumenter å komme med akkurat?

Skrevet

En får fri advokathjelp i slike saker.

Når det gjelder hva du skal snakke med henne om, så kan du snakke om alt unntatt sykdommen og mat/drikke.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, kupton skrev:

En får fri advokathjelp i slike saker.

Når det gjelder hva du skal snakke med henne om, så kan du snakke om alt unntatt sykdommen og mat/drikke.

Ok, så bra. Jeg var redd for ut han hadde tatt opp lån eller lånt penger på andre måter for å kunne betale.

Ok, det er greit.

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ok, så bra. Jeg var redd for ut han hadde tatt opp lån eller lånt penger på andre måter for å kunne betale.

Ok, det er greit.

Jeg mente å skrive at jeg var redd for at hun hadde tatt opp lån.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...