Gå til innhold

Når du har depresjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er du da helt " interesseløs" eller apatisk. Eller er der mer enn forskjellige grader av depresjon det er også forskjellige typer depresjon?

Folk har jo ofte forskjellige interesser. Endrer dette seg ved depresjon eller bare mer passiv?

Anonymkode: 7b8a4...22e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt kan man miste interesse for men er depresjon vil du si at du også mister evnen til å " se deg selv utenifra" eller med " den annens  øye" ?? Jeg føler ofte at depresjon som kommer så umerkelig snikende at man knapt merker det selv. Skummelt. Når du vurderer deg selv utenifra ser du da med " gamle klassekamereters øyne eller mors snille blikk"  eller sammenlikner du deg sjelden med andre? Du styres av fornuften?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk man i mindre og mindre grad " ser helheten" av pasienter. Jeg er ikke lege men det skurrer for meg. Enda mer skurrer det at man har et " system" som gjør at pasienten kommer opp i uløselige valg. For eksempel skal jeg si mange eller tarm. Kanskje man kommer frem til det rette til slutt men da er kanskje verdifull tid gått for alle involverte. Fastlegen danner kanskje dette helhetlige inntrykk men blir det med videre? Tror jeg ikke?

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda mer skurrer det at man har et "system" som gjør at pasienten kommer opp i uløselige valg. For eksempel skal jeg si mage eller tarm. Kanskje man kommer frem til det rette til slutt men da er kanskje verdifull tid gått for alle involverte.

Jeg tror nok de fleste leger har såpass innsikt og erfaring at de ikke kaster bort særlig mye tid selv om pasienten skulle finne på å si "mage" der en fagperson ville sagt "tarm" eller omvendt. 

Det er da uansett ikke noe "uløselig valg". Man kan kommunisere med leger og annet helsepersonell på linje med andre folk - f.eks. spørre hvis man er usikker på om man bruker riktig begrep.

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fastlegen danner kanskje dette helhetlige inntrykk, men blir det med videre? Tror jeg ikke?

"Videre" i betydning "videre til spesialist eller annen behandler"?  Ved henvisning til spesialisthelsetjenesten er det selvfølgelig meningen at fastlegens inntrykk skal videreformidles:
https://helsedirektoratet.no/retningslinjer/henvisningsveileder/seksjon?Tittel=innholdet-i-henvisningen-1109

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenkte hvis helsepersonell går " etter boka"  som det ble sagt på radio i går.Man havner kanskje på feil avdeling på sykehuset. Hjerte istedenfor geriatri. Det kan rable for alle.

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenkte hvis helsepersonell går "etter boka"  som det ble sagt på radio i går.

Betyr ikke "å gå etter boka" nettopp å gjøre ting ifølge retningslinjene?

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man havner kanskje på feil avdeling på sykehuset. Hjerte istedenfor geriatri.

Geriatri er langt nede på helsevesenets "popularitetslister", mens hjertesykdom og kirurgi ligger høyt oppe.  Så jeg tror risikoen er høyere for det stikk motsatte. Uansett er sykehusene ivrige etter å få pasientene ut, enten hjem eller til et annet oppholdssted, så man blir neppe liggende feilplassert særlig lenge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...