Gå til innhold

Når du har depresjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er du da helt " interesseløs" eller apatisk. Eller er der mer enn forskjellige grader av depresjon det er også forskjellige typer depresjon?

Folk har jo ofte forskjellige interesser. Endrer dette seg ved depresjon eller bare mer passiv?

Anonymkode: 7b8a4...22e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt kan man miste interesse for men er depresjon vil du si at du også mister evnen til å " se deg selv utenifra" eller med " den annens  øye" ?? Jeg føler ofte at depresjon som kommer så umerkelig snikende at man knapt merker det selv. Skummelt. Når du vurderer deg selv utenifra ser du da med " gamle klassekamereters øyne eller mors snille blikk"  eller sammenlikner du deg sjelden med andre? Du styres av fornuften?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har inntrykk man i mindre og mindre grad " ser helheten" av pasienter. Jeg er ikke lege men det skurrer for meg. Enda mer skurrer det at man har et " system" som gjør at pasienten kommer opp i uløselige valg. For eksempel skal jeg si mange eller tarm. Kanskje man kommer frem til det rette til slutt men da er kanskje verdifull tid gått for alle involverte. Fastlegen danner kanskje dette helhetlige inntrykk men blir det med videre? Tror jeg ikke?

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enda mer skurrer det at man har et "system" som gjør at pasienten kommer opp i uløselige valg. For eksempel skal jeg si mage eller tarm. Kanskje man kommer frem til det rette til slutt men da er kanskje verdifull tid gått for alle involverte.

Jeg tror nok de fleste leger har såpass innsikt og erfaring at de ikke kaster bort særlig mye tid selv om pasienten skulle finne på å si "mage" der en fagperson ville sagt "tarm" eller omvendt. 

Det er da uansett ikke noe "uløselig valg". Man kan kommunisere med leger og annet helsepersonell på linje med andre folk - f.eks. spørre hvis man er usikker på om man bruker riktig begrep.

58 minutter siden, AnonymBruker skrev: