Gå til innhold

Utfylling av MADRS

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Slo meg at det er svært ulike måter å ta denne testen på. Jeg har blitt testa uten at jeg har merka det (lest i journalen etterpå), selv om jeg har vært gjennom det utallige ganger. Og jeg har fått det lagt framfor meg og sagt hvilket tall som passer, og den andre kryssa, ofte litt høyere enn jeg sa. Regner med det første er mest korrekt,  men kom ut ganske likt, i samme tilstand.

Endret av Villanda
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir alltid testet "skjult" i samtalen. Skjult er det ikke, men det blir ikke forklart at de tester madrs scoren. Det er har likevel vært enkelt å forstå, da spørsmålene alltid er tilnærmet like. Dog er det ikke noe å informere om heller, da man i grunn bare blir spurt om diverse depressive symptomer. 

Anonymkode: 83a85...be4

FjellOgDalar
Skrevet

Jeg har aldri likt den testen, for jeg føler den er unøyaktig. F.eks. tar den ikke høyde for at man kan få økt matlyst av depresjon, ikke for at man kan være mer urolig/agitert enn trist, at man kan ha økt søvnbehov framfor forstyrret søvn... Så det forundrer meg ikke at den tolkes forskjellig av ulike personer som tester en. 

Skrevet

F&D fremfører saklige innvendinger så også finnes utbredt i fagmiljøene.

Det Villanda skriver om som TS, er hvordan den gjennomføres. MADRS er en ratingscale der behandler ved hjelp av 9 spørsmål og en observasjon skal vurdere pasienten. Det å legge den foran pasienten og spørre om hvilket tall som passer, er ikke korrekt. Fagpersoner som bruker MADRS skal ha hatt egen opplæring i dette hvor de både har samratet videoer andre har tatt opp, og hvor de har fått godkjent MADRS-intervju som de selv har gjort. Dessverre synes det mye på dette området.

Skrevet
2 timer siden, kupton skrev:

F&D fremfører saklige innvendinger så også finnes utbredt i fagmiljøene.

Det Villanda skriver om som TS, er hvordan den gjennomføres. MADRS er en ratingscale der behandler ved hjelp av 9 spørsmål og en observasjon skal vurdere pasienten. Det å legge den foran pasienten og spørre om hvilket tall som passer, er ikke korrekt. Fagpersoner som bruker MADRS skal ha hatt egen opplæring i dette hvor de både har samratet videoer andre har tatt opp, og hvor de har fått godkjent MADRS-intervju som de selv har gjort. Dessverre synes det mye på dette området.

Pussig at det ble gjort sånn, for de gjør det ukentlig på alle pasientene. Hun "godtok" ikke alt da, la på litt, sikkert fordi jeg så så trassig ut. Og stemte da, med bare to i differanse fra den som ble tatt uten at jeg merka det.

Savner også noen graderingspunkt på MADRS, synes BDI fanger opp mer, selv om du har sagt noe om at den ikke er så god på å måle dybden, f.e. når man har gått nedom gråtestadiet. 

Skrevet

Hvis man skal ta MADRS «selv» så finnes det en selvtestutgave laget av Thor Kvakkestad. Denne finnes på siden www.depresjon.com

Det krever rimelig mye, både faginnsikt og selvinnsikt å ta den vanlige utgaven som en selvtest

Skrevet
4 timer siden, issomethingwrong skrev:

Hvis man skal ta MADRS «selv» så finnes det en selvtestutgave laget av Thor Kvakkestad. Denne finnes på siden www.depresjon.com

Det krever rimelig mye, både faginnsikt og selvinnsikt å ta den vanlige utgaven som en 

ja. Fikk jo hjelp då, selv om den ble lagt framfor meg.

Men ser det blir forskjellig utfra hvem som tar den, mens jeg er i, eller i alle fall ooplever meg i samme tilstand har det variert med 8 "poeng" i forskjell.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...