Gå til innhold

Alternativ til Imovane?

Anbefalte innlegg

sirop1365381324
Skrevet

Hei,

Jeg har stort sett hele livet slitt med søvnvansker, både lett søvn og innsovningsproblemer. I noen perioder er det bedre og noen perioder værre.

Jeg har prøvd Melatonin mot søvn, dette har hjulpet godt i enkelte perioder, men blir for mildt i de værre periodene. Jeg har også brukt Imovane i doser mellom en halv og en hel tablett (7,5mg). Dette har fungert godt. Jeg prøver å ha et par dager pause mellom Imovanebruken og funnet ut at snittforbruket har de siste månedene vært 10-12 tabletter per måned. Også prøvd Stilnoct et par ganger, denne gir meg noe hangover.

Nå ønsker jeg å spørre legen om det finnes noe alternativ til b-preparatet Imovane som jeg ikke trenger å være redd for avhenighet av.

Så da kommer omsider spørsmålet: Hvilke "snillere" alternativer finnes det til Melatonin, Imovane og Stilnoct?

Øvrig medisinbruk: 100mg Zoloft mot situasjonsbetinget angst og panikklidelse.

Videoannonse
Annonse
stjernestøv
Skrevet
5 minutter siden, sirop1365381324 skrev:

Hei,

Jeg har stort sett hele livet slitt med søvnvansker, både lett søvn og innsovningsproblemer. I noen perioder er det bedre og noen perioder værre.

Jeg har prøvd Melatonin mot søvn, dette har hjulpet godt i enkelte perioder, men blir for mildt i de værre periodene. Jeg har også brukt Imovane i doser mellom en halv og en hel tablett (7,5mg). Dette har fungert godt. Jeg prøver å ha et par dager pause mellom Imovanebruken og funnet ut at snittforbruket har de siste månedene vært 10-12 tabletter per måned. Også prøvd Stilnoct et par ganger, denne gir meg noe hangover.

Nå ønsker jeg å spørre legen om det finnes noe alternativ til b-preparatet Imovane som jeg ikke trenger å være redd for avhenighet av.

Så da kommer omsider spørsmålet: Hvilke "snillere" alternativer finnes det til Melatonin, Imovane og Stilnoct?

Jeg ville foreslått seroquel, det har jeg brukt i mange år. 

Skrevet

Truxal er også et fint preparat mot uro og søvnvansker i mindre doser. 

AnonymBruker
Skrevet

Fikk vallergan av legen da han ikke ville gi meg imovane. Sitter i noe lengre enn imovane, så passer svært godt dersom du vil sove mye og lenge på dager uten planer. Passer til dager hvor du vil legge deg tidlig og sove 8-13 timer. Jeg kan fint sove 2-3 timer på dagen og allikevel sove 10-12 timer på natten dersom jeg tar vallergan. Sånn sett liker jeg vallergan, men passer ikke mot søvnvansker dersom du jobber kveldsvakt og skal på jobb igjen kl 06, da er imovane å foretrekke.

Er for øvrig et antihistamin  uten avhengighetspotensiale, med få bivirkninger, har beroligende og hypnotisk effekt. C-preparat. Atarax er i samme gruppe (antihistamin og C-prep), og kan prøves dersom vallergan sitter i kroppen for lenge og gir hangover. Atarax er litt mildere, og brukes off label som sovemed.

Anonymkode: dd2e3...142

Skrevet

10 mg Surmontil. 

Jeg er håpløst søvn-case, men gikk til slutt med på å prøve dette etter 3 leger snakket positivt om denne over flere år. Funker bra i hverdagen, så supplerer jeg med Imovane/Stilnoct i stress-perioder. 

AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, cilie skrev:

10 mg Surmontil. 

Jeg er håpløst søvn-case, men gikk til slutt med på å prøve dette etter 3 leger snakket positivt om denne over flere år. Funker bra i hverdagen, så supplerer jeg med Imovane/Stilnoct i stress-perioder. 

Interessant. Kan du beskrive litt mer om Surmontil? Takk. 🙂

Anonymkode: 70313...755

Skrevet
1 time siden, sirop1365381324 skrev:

Hei,

25-50 mg. Seroquel. 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Interessant. Kan du beskrive litt mer om Surmontil? Takk. 🙂

Anonymkode: 70313...755

Jeg måtte bare se bort i fra at det egentlig er en gammel antidepressiv - og alle bivirkningene som kunne oppstå - og prøve den. Legene garanterte nesten at det ikke ville oppstå bivirkninger på så lav dose. Jeg kunne bruke fra 5-25 etter behov og landet på 10. På så lave doser er det ikke et antidepressiv, men mer som en allergimedisin. Jeg var noe munntørr i starten og kanskje litt ekstra trøtt på morgenen noen ganger, ellers fornøyd.  (Jeg skriver om vekt på forumet her, så jeg må understreke at Surmontil verken har gitt økt matlyst eller vektøkning - den har vært der før jeg startet med S. Har faktisk gått ned 10 kg mens jeg har brukt S.) 

Så er det jo sånn at medisin virker ulikt på oss da, men jeg er fornøyd og bruker mye mindre innsovningstbl - noe legen er glad for ;) 

Gjest elina777
Skrevet

Ikke sov. Det er digg. Man blir supermester

sirop1365381324
Skrevet

Takk for alle tips så langt.

AnonymBruker
Skrevet

Cirkadin, melatonin eller apodorm.

Anonymkode: 097bf...431

sirop1365381324
Skrevet

Da sende jeg inn en melding med ønske om å prøve Vallergan eller Atarax i går, fikk melding i dag om at resept var klar på apotek og jeg gikk å hentet den ut. Jeg hadde fått utskrevet 25mg Quetiapin.

Aldri hørt om denne, men det er vel vertfall ikke et antihistamin slik som de to overnevnte.

Ser også at det er en vikarlege som har skrevet ut og ikke min fastlege som er klar over at jeg også bruker Zoloft.

Vet dette begynner å bevege seg i grenseland hva angår råd om medisiner og regelverket på forumet, men om noen har erfaring med kombinasjonen SSRI og denne Quetiapin for søvn tar jeg i mot de.

Skrevet

Quetiapin er det samme som seroquel 😃👌🏻 Funker veldig fint mot søvnvansker og uro/tankekjør. Prøv deg fram! 

Jeg ble litt mindre sensitiv overfor det etterhvert og endte opp på en dose på 400mg for å ha effekt, men stod i ca. et år på 50mg. 

sirop1365381324
Skrevet

Har har jeg hatt et par netter på en halv 25mg Quetiapin / Seroquel tablett, tar de i 23.30 tiden.

Jeg blir trøtt av de, effekten kommer etter en times tid og de hjelper meg sone raskere.

MEN, jeg blir helt zombie neste dag, altså hele dagen. Uopplagt, slapp, giddesløs, småsvimmel og trykkfølelse i hodet.

Er dette noe som går over, eller er det en bivirkning som enkelte får og er vedvarende hele tiden?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...