Gå til innhold

Selvbestemmelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når vedkommende har en alvorlig psykisk diagnose for eksampel en psykose, er der selvbestemmelse begrenset? Når vedkommende er i behandling og er imøtekommende. Når mister man selvbestemmelse? Det er litt rotete men jeg hadde en diskusjon over tematikken. Personen er redd når jeg gå i terapi for depresjonen min. H*n tror at jeg får en diagnose og at jeg senere har ingen sjanse å få en jobb. Stemmer det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, Betti 11 skrev:

Når vedkommende har en alvorlig psykisk diagnose for eksampel en psykose, er der selvbestemmelse begrenset? Når vedkommende er i behandling og er imøtekommende. Når mister man selvbestemmelse? Det er litt rotete men jeg hadde en diskusjon over tematikken. Personen er redd når jeg gå i terapi for depresjonen min. H*n tror at jeg får en diagnose og at jeg senere har ingen sjanse å få en jobb. Stemmer det?

Selvbestemmelse er der selv om man har psykose, jeg har aldri blitt tvunget til noe. Og man kan fint jobbe selv om man har en diagnose, men de jeg kjenner er uføretrygdet. Det blir for mye med jobb. 

Skrevet
15 minutter siden, Betti 11 skrev:

Arbeidsgiver har ingen rett til å vite hvilke diagnoser du har så akkurat det skal ikke ha noe å si på om du får en jobb eller ikke.

Skrevet
12 minutter siden, Fionys skrev:

Arbeidsgiver har ingen rett til å vite hvilke diagnoser du har så akkurat det skal ikke ha noe å si på om du får en jobb eller ikke.

Denne personen er veldig skeptisk om det dessverre.

Skrevet
30 minutter siden, stjernestøv skrev:

Selvbestemmelse er der selv om man har psykose, jeg har aldri blitt tvunget til noe. Og man kan fint jobbe selv om man har en diagnose, men de jeg kjenner er uføretrygdet. Det blir for mye med jobb. 

Det er godt å høre.

Skrevet
20 timer siden, Trine skrev:

Arbeidsgiver har kun rett på å få vite om sykdomer som har innvirkning på jobben som skal utføres. Søker du f.eks jobb som sekretær har det ingenting å si om du er deprimert, har angst eller psykose (gitt at du faktisk klarer å jobbe da). Og arbeidsgiver har dermed ikke lov til å spørre om disse sykdommene.

https://www.tu.no/artikler/dette-er-det-ikke-lov-a-sporre-om-pa-jobbintervjuet/232234

Det er bra. Nå trenger jeg ikke mer å diskutere med denne personen. Det er slitsom når vedkommende er så sta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...