Gå til innhold

kupton. Bør jeg være bekymra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er kvinne nesten 48 år. Sliter psykisk og de siste dagene har jeg kjent verk/ubehag i brystet ved hjertet. Gikk meg en tur i raskt gange i 40 min, og merka da ingenting.. Er litt overvektig, røyker ikke og ikke mye hjerteproblemer i familien. Bør jeg være bekymra å få dette sjekka?

Anonymkode: 3b71f...42e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke kupton, men det beste vil være å ta dette opp med fastlegen. Fastlegen vil raskt kunne si noe om dette er farlig/ufarlig, med feks EKG og evt henvisning til hjertespesialist hvis det skulle være indisert. 

Bare til informasjon. I TV og film tar skuespillerne seg til langt til venstre når de får vondt i hjertet, mens hjertet er mer eller mindre midt på brystet, og ikke til siden. Men som sagt: jeg ville tatt det opp dette med fastlegen, umulig å si noe om dette uten en konsultasjon:)

Anonymkode: 3387c...2bd

Skrevet

Utfordringen med å svare på slike spørsmål, er at ingen vil sitte med ansvaret om det tross alle vurderinger skulle vise seg å være noe alvorlig. Det er blant annet derfor vi har et enormt overforbruk av legetjenester, labundersøkelser, billeddiagnostikk etc i dette landet. Storparten gjøres for med enda større sikkerhet å bekrefte at folk er friske.

Jeg kan bare si at jeg ikke ville bekymret meg om dette handlet am meg selv.

Skrevet

Jeg ville bekymret meg og tatt en liten sjekk hos fastlegen. Jeg er ikke kyndig på sånt men har hørt at spesielt hos kvinner er hjertesymptomer spesielt vanskelig å diagnostisere. Symptomene oppfører seg ikke som på menn. En verkende arm eller vedvarende trykk i brystet eller bare mye infeksjoner etc. Man må jo også tenke livskvalitet. Kanskje er årsaken til din kroppslige opplevelse en annen som det kan være greit å vite om. Kanskje bør du ta medisin for høyt kolestrål. Etter min tolkning er alltid uforklarlige smerter ( at man har løftet tungt eller fått en forstrekkelse på trening eller annet)eller ubehag verd et legebesøk.

Vil ikke forårsake noen uro men det er hva jeg tenker bare som selv pasient og riktignok eldre men litt i samme aldersgruppe.

Anonymkode: 5ee9a...fd4

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er kvinne nesten 48 år. Sliter psykisk og de siste dagene har jeg kjent verk/ubehag i brystet ved hjertet. Gikk meg en tur i raskt gange i 40 min, og merka da ingenting.. Er litt overvektig, røyker ikke og ikke mye hjerteproblemer i familien. Bør jeg være bekymra å få dette sjekka?

Jeg ville ikke ha vært bekymret. Fenomener i kroppen som forsvinner av seg selv etter kort tid, er sjelden tegn på sykdom. 

Anonymkode: d8000...dd6

Skrevet

For ikke lenge siden sto det i en tabloidavis at en kunne få hjerteinfarkt uten å kjenne noe som helst ubehag. Følger en den videre, må det bety at hvis du ikke kjente noe som helst ubehag i går, bør du gå til legen i dag.

Skrevet

Har selv en del smerter i brystet innimellom, men er ikke bekymret av den grunn. Nå tar jeg fast EKG en gang i året (pga diabetes) og vet at det hittil ikke har vært forandring. Kanskje det gjør meg roligere. Jeg ville ikke vært urolig.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er sikkert kjent med at angst kan føles som smerter i hjerte og bryst. Har en venninne som dro til legevakten med frykt for hjerteinfarkt etter et angstanfall, som hun aldri hadde hatt før. Det var ingen ting i veien med hjertet.

Skrevet

Utfordringen med dette er at du ikke kan utelukke denne formen for hjertesykdom ved en sjekk hos fastlegen, med mindre du har smerter akkurat når EKG tas. 

For å få en viss pekepinn må du gjennom spesialistundersøkelser hos indremedisiner (sykkeltest/arbeids-EKG) og for å vite sikkert må du ha en invasiv undersøkelse med kontrast av hjertets kransårer.

Dette koster både risiko og ressurser, og ventetiden er ofte lang, nettopp av den grunn Kupton nevner.

Brystsmerter og ubehag i hvile som forsvinner ved belastning ville jeg uansett ikke bekymret meg for. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...