Gå til innhold

Selvmordstanker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har registrert at innlegg som handler om selvmordtanker blir stengt eller slettet. Det henvises til leger og mental helse. 

Tror dere bør skille mellom tanker og planlegging. Det er lite hensiktsmessig for meg å springe til lege eller behandler hver gang jeg har selmordstanker. Heller ikke skrive på mental helse for å få et svar om noen dager.

Det som tidligere har vært det beste for meg er å kunne skrive det her når det følelsesmessige kaoset har vært på det mest intense. Få sortert følelsene og lette litt på det verste trykket.  Men den muligheten ble det slutt på.

De fleste som virkelig har bestemt seg, vil nok ikke skrive om det her.

Anonymkode: e2810...d99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er enig i mesteparten av det du skriver, men har allikevel lyst til å påpeke at det går an å skrive om følelsesmessig kaos, fortvilelse, håpløshet - uten at man samtidig nødvendigvis snakker om selvmordstankene. Det er jo som regel ikke selvmordstankene som er problemet, men følelsene som ligger bak. 

Av og til vil det å uttrykke tanker om selvmord - og også selvskading - primært være en måte å forsøke å kommunisere at den indre smerten er enorm. Det går an å utvikle et annet språk slik at du kan uttrykke det samme uten å nevne konkrete tanker om selvmord. 

Anonymkode: 4e226...d74

Skrevet

Man skal trå varsomt, men jeg er i utgangspunktet enig i at det må være lov å skrive at man sliter med det. Eventuelt konkrete fantasier man har om hvordan osv. kan nok lett bli sett på i lys av at det kan være opprivende for andre å lese om det. 

At folk ikke skriver på nettet før de gjør slutt på det er nok for en stor del riktig. Men jeg har sett et par anledninger hvor det faktisk har skjedd.  Ikke her vel og merke. Admin er sikkert livredde for at man i det hele tatt skal komme i nærheten v noe sånt. Jeg synes det må være lov å si at man tenker på å ta livet av seg og fantaserer om hvordan, men holde detaljene for seg selv. Kanskje finnes det andre fora med løsere regler, men det kjenner jeg ikke til.  

Men det er jo synd at dette skal medføre at medlemmer opplever vanskeligheter med å uttrykke seg på måter som tidligere var akseptert her inne. Jeg kan bare gi uttrykk for mine egne meninger. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har registrert at innlegg som handler om selvmordtanker blir stengt eller slettet. Det henvises til leger og mental helse. 

Tror dere bør skille mellom tanker og planlegging. Det er lite hensiktsmessig for meg å springe til lege eller behandler hver gang jeg har selmordstanker. Heller ikke skrive på mental helse for å få et svar om noen dager.

Det som tidligere har vært det beste for meg er å kunne skrive det her når det følelsesmessige kaoset har vært på det mest intense. Få sortert følelsene og lette litt på det verste trykket.  Men den muligheten ble det slutt på.

De fleste som virkelig har bestemt seg, vil nok ikke skrive om det her.

Dette med selvmord er et ømt tema og linjen mellom ok og ikke er tynn, men vi må ta et valg på det. Innlegg som nevner konkrete selvmordsplaner, eller tidligere fullførte planer vil bli slettet da det ofte oppfattes som trigrende for flere og vi vil unngå disse situasjonene for våre medlemmer. At man tenker på å ta livet av seg, men uten planer o.l. vil kunne stå, det kommer litt ann på hvordan tråden utarter seg, som oftest fra trådstarters side. Det er flere innlegg her i forumet som omhandler selvmordstanker, og de har fått stå. De trådene vi har fjernet den siste tiden har i hovedsak vært tråder som har blitt rapportert av ett større antall brukere og som har nevnt spesifike metoder eller hvor/når/hvordan.

Hvis du ser på våre regler:

Sitat

Du kan ikke poste innlegg som inneholder konkrete selvmordstanker, selvmords- og selvskadingsmetoder og innlegg som forherliger spiseforstyrrelse.

Så er det nettopp det det innbefatter. Konkrete tanker, eller metoder, disse har alltid og vil alltid bli fjernet. En evt utblåsning om at man har selvmordstanker o.l. er altså helt lov, så lenge metoder og planer ikke blir beskrevet.

Ann Christin, admin

Skrevet

Regelverket på dol er vel ikke endret. Bare håndteringen av det. Dette er tanker og følelser som har vært og forblir tabu både her og i helsevesenet. Det er vondt og vanskelig, men jeg forholder meg til det. Når vi heller ikke kan rådføre oss om medisiner sitter jeg igjen med det jeg kan snakke med venner om.

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Regelverket på dol er vel ikke endret. Bare håndteringen av det. Dette er tanker og følelser som har vært og forblir tabu både her og i helsevesenet. Det er vondt og vanskelig, men jeg forholder meg til det. Når vi heller ikke kan rådføre oss om medisiner sitter jeg igjen med det jeg kan snakke med venner om.

Som jeg nevnte i innlegget mitt, tanker og følelser angående selvmord er lov å skrive om, det er konkrete planer og metoder som blir fjernet. Du kan diskutere medisiner og erfaringer rundt dette, men spesifike doseringsråd vil blir fjernet da vi ikke har noen lege tilknyttet forumet som kan si om dette er riktig eller ikke.

Ann Christin, admin

Skrevet

I forhold til det jeg har opplevd er blitt slettet, så er det nok mer enn det du skriver. Å få innleggene slettet gjorde alt bare enda vanskeligere. Derfor har jeg også trukket meg  mer bort. Men nå hopet det seg opp, og det ble vanskelig å være alene om det, og jeg savnet et sted å få satt ord på det og sortert litt. Men dere har valgt en annen linje enn det som var, og slik er det. 

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I forhold til det jeg har opplevd er blitt slettet, så er det nok mer enn det du skriver. Å få innleggene slettet gjorde alt bare enda vanskeligere. Derfor har jeg også trukket meg  mer bort. Men nå hopet det seg opp, og det ble vanskelig å være alene om det, og jeg savnet et sted å få satt ord på det og sortert litt. Men dere har valgt en annen linje enn det som var, og slik er det. 

Om du mener at innlegg som ikke brøt med reglene er slettet kan du gjerne ta kontakt med meg heller HanneMari slik at vi kan undersøke om det er blitt gjort en feilvurdering, det kan dessverre skje.

Ann Christin, admin

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det er rart at du sier dette er tanker og følelser som er tabu i helsevesenet. Tror det er få ting det er mer vanlig at blir snakket om fra tid til annen i psykoterapi. Og ved enhver innleggelse og utskrivelse fra psykiatrisk avdeling, er dette et tema som vanligvis tematiseres. 

Anonymkode: 4e226...d74

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...