Gå til innhold

Flyskrekk - farlig med torden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det farlig å ta av eller lande i tordenvær? 

Sist sa kapteinen at de helst ikke vil lande da, og nå gruer jeg meg pga det. 

Har tidligere flyskrekk. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, MxxM skrev:

Er det farlig å ta av eller lande i tordenvær? 

Sist sa kapteinen at de helst ikke vil lande da, og nå gruer jeg meg pga det. 

Har tidligere flyskrekk. 

Lynet er ikke farlig for flyet, det er vind og dårlig sikt pga regn under landing.

Anonymkode: bc48b...93e

Skrevet

Hei,

Det er ikke farlig med et lynnedslag for flyet. Men det er ubehagelig og av den grunn unngår fly å fly gjennom tordenvær. Man flyr rundt tordenbyger, også fordi disse har en del ustabil luft og følgelig turbulens. Hvis tordenbyger ligger rett over flyplassen pleier man midlertidig å stoppe avgang og landing noen minutter. 

Skrevet
5 timer siden, issomethingwrong skrev:

Hei,

Det er ikke farlig med et lynnedslag for flyet. Men det er ubehagelig og av den grunn unngår fly å fly gjennom tordenvær. Man flyr rundt tordenbyger, også fordi disse har en del ustabil luft og følgelig turbulens. Hvis tordenbyger ligger rett over flyplassen pleier man midlertidig å stoppe avgang og landing noen minutter. 

Tusen takk :) 

Jeg ble enig med meg selv om at jeg ikke har flyskrekk lenger - jeg synes bare det kan være litt ubehagelig. 

Skrevet
19 timer siden, issomethingwrong skrev:

Hei,

Hva er det som skjer ved lynnedslag i flyet? 

Ubehag = turbulens? 

Ooplevde en gang masse turbulens og også at flyet falt. Da skrek folk. 

Skrevet
7 minutter siden, MxxM skrev:

Hva er det som skjer ved lynnedslag i flyet? 

Ubehag = turbulens? 

Ooplevde en gang masse turbulens og også at flyet falt. Da skrek folk. 

Lynnedslag i flyet fører egentlig bare til et voldsomt smell. Strømmen ledes på utsiden og ingen passasjerer får støt. Akkurat som i en bil.

Turbulens er helt ufarlig, men er også ubehagelig og skjer når luften er litt ustabil. Flyet faller ikke langt, det er snakk om centimeter og ikke mange meter. Men det er ikke behagelig. Så lenge du har på sikkerhetsbeltet går det alltid bra.

Drømmeautomat
Skrevet

Man unngår å fly gjennom tordenskyet fordi turbulensen og værforholdene i en slik sky er uheldige. Å fly rett inn i en tordnesky kan være farlig, men passasjerfly er utstryt med værradarer som viser hvilke områder man skal unngå. Dermed er det ikke noe problem å i fly med et område med tordenskyer i nærheten. Luftfart har mer fokus på sikkerhet enn kanskje noen annen bransje, så sannsynligheten for at en flyger med vitende og vilje gjør noe som kan være farlig er meget liten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...