Gå til innhold

Psykose hos mor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor er snart 70 år, og hsr i min oppvekst tidvis hatt paranoide vrangforestillinger. Jeg har forstått det slik at paranoide vrangforestillinger = paranoid psykose (?)

De siste årene har hun hatt en vrangforestilling om at naboen hennes (som forøvrig er en gammel mann i rullestol) lusker rundt husveggene hennes om natta. Han skraper i veggen med en stokk, og roper/hvisker navnet hennes. Jeg har flere ganger forsøkt å forklare henne at han mest sannsynlig har nok med seg og sitt, og at han umulig kan ha interesse av å holde på slik om nettene. Jeg har også forklart at han ikke hadde greid å ta seg rundt huset hennes med rullestol, siden det er ulent terreng der. 

Men hun er helt overbevist, og hører ikke på meg. 

Er mor psykotisk? Er hun fremdeles psykotisk når vrangforestillingene for det meste dreier seg om denne naboen, og ikke så mye ellers? 

Bør jeg søke innleggelse og behandling for henne, eller skal jeg bare la henne være i fred med sine vrangforestillinger? 

Hadde saken stilt seg annerledes om mor var 40 år istedet for 70?

Anonymkode: 68eee...c0c

Fortsetter under...

Skrevet

Hun er psykotisk. Selv lider hun under det og bør få behandling. Jeg vil tro at en mindre dose antipsykotika vil hjelpe henne. Ta henne med til fastlegen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...