Gå til innhold

De to grupper depresjonssymptomer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt interessant å lese om egentlig. Har merka de siste gangene at mine depresjoner starter som gruppe 1 før den går over i gr. 2, og så sveiper innom gr. 1 på vei opp igjen. Jeg har da ikke lest denne grupperingen, men den beskriver så godt "fasene" i mine siste depresjoner. Normalt å veksle slik mellom de "typene".  

SSRI eller Wellbutrin? Eller i pose og sekk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
50 minutter siden, Villanda skrev:

Litt interessant å lese om egentlig. Har merka de siste gangene at mine depresjoner starter som gruppe 1 før den går over i gr. 2, og så sveiper innom gr. 1 på vei opp igjen. Jeg har da ikke lest denne grupperingen, men den beskriver så godt "fasene" i mine siste depresjoner. Normalt å veksle slik mellom de "typene".  

Hva slags grupper er dette?

Anonymkode: ecdb8...567

Skrevet (endret)
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags grupper er dette?

Anonymkode: ecdb8...567

"1. Tilstedeværelse av noe negativt og vondt som ikke skal være der, og som en gjerne vil bli kvitt. Eksempel tristhet, pessimisme, selvnedvurdering, suicidaltanker, skyld, skam etc.

2. Fravær av gode ting som vanligvis beriker livet: Evnen til å føle glede og entusiasme, sexlyst, initiativ etc.

SSRI virker meget godt på 1. Mye av det negative forsvinner, men det positive kommer ikke alltid tilbake,. Pasienten er i en slags "nullstadium". Det er verken godt eller vondt - bare flatt." (Kupton)

Endret av Villanda
Skrevet

Finnes det en link til en nermere beskrivelse av disse? Jeg leste i psykologtidsskriftet at økt kroppsverk kunne være ett varsel om depresjon i anmarsj og ikke nødvendigvis alltid motsatt dvs man blir derprimert av mye smerter. 

Skrevet

Ikke så rart at du ikke har lest om det. Det er bare en inndeling jeg har laget som en pedagogisk hjelp når en skal forklare pasienter hvorfor en velger (kombinasjoner) ulike AD for å påvirke ulike symptomer.

Skrevet
9 timer siden, Villanda skrev:

Har det mye likt som deg. Jeg har heller ikke lest om denne grupperingen, men den beskriver godt mine faser også. For meg er dette vanlig når jeg er deprimert.

Jeg går jo på medisiner fast, men lurer på om jeg bør øke medisinene eller bare gå til det glir over av seg selv?

Skrevet

Dette var virkelig interessant. Har opplevd noe lignende og prøvd å forklare det til psykiateren og legen min men de har virket helt uforstående til dette. Som om jeg prater « tull». Har kommet til et punkt der jeg har gitt opp å få hjelp. De gangene jeg har begynt på medisiner har depresjonen forandret seg slik det er beskrevet over og behandlerene har fortalt meg at det var tegn på at jeg nå var bra. Egentlig følte jeg meg fortsatt deprimert bare på en annen måte. Dette har gjort meg så forvirret og usikker. Ble enig om å bare avslutte medisinene og er nok i en slags moderat nr 1 variant for tiden. Men hvis alternativet er nr 2 så vet jeg liksom ikke om jeg orker en ny runde. Har bare prøvd cipralex og brintellix. 

Anonymkode: c0d08...64f

Skrevet

Interessant vinkling. Jeg har nok et godt sammensurium når jeg blir deprimert, men det er vel gjerne derfor man velger disse kombinasjonene av medikamenter for noen. Jeg får og gjerne en del fysisk ubehag. En smertetilstand jeg allerede har blir verre, jeg føler meg konstant helt fullstendig tappet for energi, svimmel... Det føles av og til som om det er en liten ekspedisjon å gå 30 meter. 

Skrevet
17 timer siden, Villanda skrev:

"1. Tilstedeværelse av noe negativt og vondt som ikke skal være der, og som en gjerne vil bli kvitt. Eksempel tristhet, pessimisme, selvnedvurdering, suicidaltanker, skyld, skam etc.

2. Fravær av gode ting som vanligvis beriker livet: Evnen til å føle glede og entusiasme, sexlyst, initiativ etc.

SSRI virker meget godt på 1. Mye av det negative forsvinner, men det positive kommer ikke alltid tilbake,. Pasienten er i en slags "nullstadium". Det er verken godt eller vondt - bare flatt." (Kupton)

Hva medisiner bruker en for nummer 2 jeg har det helt flat og tom innvendig men ingenting av det i 1 o.0

Anonymkode: 82164...e47

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva medisiner bruker en for nummer 2 jeg har det helt flat og tom innvendig men ingenting av det i 1 o.0

Anonymkode: 82164...e47

Depresjonssymptomene kan svært forenklet deles i to grupper:

1. Tilstedeværelse av noe negativt og vondt som ikke skal være der, og som en gjerne vil bli kvitt. Eksempel tristhet, pessimisme, selvnedvurdering, suicidaltanker, skyld, skam etc.

SSRI virker meget godt på 1. Mye av det negative forsvinner, men det positive kommer ikke alltid tilbake,. Pasienten er i en slags "nullstadium". Det er verken godt eller vondt - bare flatt.

Wellbutrin bringer tilbake det gode som finnes i 2.

Dermed kan en forstå hensikten med kombinasjonsbehandling.

Skrevet
10 timer siden, kupton skrev:

Ikke så rart at du ikke har lest om det. Det er bare en inndeling jeg har laget som en pedagogisk hjelp når en skal forklare pasienter hvorfor en velger (kombinasjoner) ulike AD for å påvirke ulike symptomer.

Hva er mest egnet då, når en er innom begge i løpet av én sykdomsperiode?  Det er som jeg er mer deprimert i nr. 2. suden nr 1er i starten og slutten. Fungerer kanskje dårligere i 2. Orker mindre. Høyere slår på testene, særlig BDI. Men 2 FØLES hakket bedre. Likegyldighet og null energi er bedre enn uro og selvbeherskelse. Med likegyldigheten er det ikke SÅ farlig, alt en ikke får gjort. 

Eller..., det aller verste er når begge er tilstede samtidig. Den uroen uten lyst eller ork til  få utløp for den.

Bruker Efexor 225 mg. Ville SSRI og Wellbutrin vært bedre? Efexor har vel litt av virkningen til Wellbutrin i høye nok doser, men påvirker den da også serotoninsystemet mer?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...