Gå til innhold

Beste medisin mot angst?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker neurontin 400mg  mot angst, og dizepam ved behov. Synes ikke neurontin hjelper, men diazepam er super, all angst og uro forsvinner ved 10-20mg. Men jeg vil ikke fortsette med dette, da jeg opplever at jeg begynner å bli avhengig av Diazepam, kroppen trenger mer for å oppleve ro. Dessuten er virketiden kort, og da hender det jeg tar mer enn 10mg, hvis jeg er veldig urolig.

Skal til legen min og prate om dette. Men ønsker å høre med dere hvilken erfaring dere har om medisin som er BEST mot angst/panikkanfall? Og som IKKE er avhengighetsskapende slik som diazepam.

Anonymkode: 6745b...a68

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De eneste medisiner som har angst/panikkanfall som godkjent indikasjon fra helsemyndighetene basert på vitenskapelige studier er SSRI/SNRI.

Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker neurontin 400mg  mot angst, og dizepam ved behov. Synes ikke neurontin hjelper, men diazepam er super, all angst og uro forsvinner ved 10-20mg. Men jeg vil ikke fortsette med dette, da jeg opplever at jeg begynner å bli avhengig av Diazepam, kroppen trenger mer for å oppleve ro. Dessuten er virketiden kort, og da hender det jeg tar mer enn 10mg, hvis jeg er veldig urolig.

Skal til legen min og prate om dette. Men ønsker å høre med dere hvilken erfaring dere har om medisin som er BEST mot angst/panikkanfall? Og som IKKE er avhengighetsskapende slik som diazepam.

Mange bruker lav dose seroquel mot angst med kjempeeffekt. Min personlige erfaring var at jeg ble enormt trøtt av den, men ikke alle blir det. Andre bruker truxal og har effekt av det. Enkelte bruker Atarax med noe effekt, den har forøvrig angst som indikasjon.

Skrevet

Neurontin er ikke så vanlig å skrive ut mot angst. Godkjente indikasjoner er epilepsi og nervopatisk smerte (smerter etter skade på nerver). Lyrica, som er litt i samme gate, har generalisert angst som indikasjon - men da på hvit resept. For ikke så lenge siden ble det flyttet fra medikamentgr. c til b, fordi den har risiko for avhengighet. Quetiapin kan være grei om man trenger noe å slappe av på/sovne av om kvelden, men SSRI er mer målrettet mot angst. Ved siden av psykoterapi. Å komme meg litt ut i naturen synes jeg er angstdempende :) 

Skrevet
10 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Neurontin er ikke så vanlig å skrive ut mot angst. Godkjente indikasjoner er epilepsi og nervopatisk smerte (smerter etter skade på nerver). Lyrica, som er litt i samme gate, har generalisert angst som indikasjon - men da på hvit resept. For ikke så lenge siden ble det flyttet fra medikamentgr. c til b, fordi den har risiko for avhengighet. Quetiapin kan være grei om man trenger noe å slappe av på/sovne av om kvelden, men SSRI er mer målrettet mot angst. Ved siden av psykoterapi. Å komme meg litt ut i naturen synes jeg er angstdempende :) 

Quetiapin er synonymt med seroquel, mange bruker depot varianten i doser på 50-100 mg med super effekt og ingen dagtretthet, men det er individuelt dessverre😉

Skrevet
8 timer siden, FjellOgDalar skrev:

Ja naturen er en flott medisin, trening også. Men har behov for noe mer... Jeg får forresten quetapina for å sove, og den funker knallbra, jeg sover som en stein hele natta.

Skrevet
7 timer siden, Bergogdal skrev:

Quetiapin er synonymt med seroquel, mange bruker depot varianten i doser på 50-100 mg med super effekt og ingen dagtretthet, men det er individuelt dessverre😉

Jeg bruker quetapina for å få sove, den funker knallbra da jeg sover hele natten gjennom,  men funker ikke mot angst i mitt tilfelle. 

Skrevet
8 timer siden, Bergogdal skrev:

Mange bruker lav dose seroquel mot angst med kjempeeffekt. Min personlige erfaring var at jeg ble enormt trøtt av den, men ikke alle blir det. Andre bruker truxal og har effekt av det. Enkelte bruker Atarax med noe effekt, den har forøvrig angst som indikasjon.

Takk for svar! Har hørt om Serequel, og ei jeg kjenner la på seg flere kg av den. Skal notere meg truxal og atarax ☺️

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Har hørt om Serequel, og ei jeg kjenner la på seg flere kg av den. Skal notere meg truxal og atarax ☺️

Nei det var ikke seroquel forresten, det er det samme som quetapina visstnok? Det var en annen medisin hun la på seg sånn av.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei det var ikke seroquel forresten, det er det samme som quetapina visstnok? Det var en annen medisin hun la på seg sånn av.

En del folk legger på seg av seroquel, men det er sjeldent at man legger på seg ukontrollert på lave doser i følge en psykiater jeg kjenner.

Skrevet

Seroquel går for å ha langt lavere risiko for vektøkning enn andre ap, men dessverre er det de som gjør det allikevel. Zyprexa er vel en versting. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...