Gå til innhold

Oppdatert psykiater i Bergensområdet?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Noen som vet en psykiater i Bergensområdet som er villig til å dosere Lamictal til serumkonsentrasjon er over 20 mmol/l selv om det vil medføre dose på mer enn 500 mg.? Etter tidligere målinger, tipper jeg det ville medføre en dose på mellom 600 og 700 mg 🤣. Eller blir dette uansett for mye, Kupton? Høres fryktelig mye ut..

Endret av Villanda
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste psykiatere, også i Bergen, er fornuftige. Fornuftige psykiatere doserer etter serumkonsentrasjon.

Er 500 mg mye - i tarmen din? Høres et halvt gram bedre ut? Har du noen gang sett/kjent på en sak som veier 1 gram? Hva er et halvt gram lamotrigin i tarmen din sammenlignet med 200 gram burger?

Hjernen din påvirkes ikke av den lamotrigin som er i tarmen - kun av det som har kommet seg over i blodbanen og deretter over i hjernen. Jeg kjenner pasienter som har måttet ta 1200 mg i døgndose.

Prøv Bo Skagen eller Anders Lund. De er fornuftige psykiatere.

Skrevet (endret)
48 minutter siden, kupton skrev:

De fleste psykiatere, også i Bergen, er fornuftige. Fornuftige psykiatere doserer etter serumkonsentrasjon.

Er 500 mg mye - i tarmen din? Høres et halvt gram bedre ut? Har du noen gang sett/kjent på en sak som veier 1 gram? Hva er et halvt gram lamotrigin i tarmen din sammenlignet med 200 gram burger?

Hjernen din påvirkes ikke av den lamotrigin som er i tarmen - kun av det som har kommet seg over i blodbanen og deretter over i hjernen. Jeg kjenner pasienter som har måttet ta 1200 mg i døgndose.

Takk!! Tror jeg Skal spørre om henvisning dit. Håper min faste behandler synest det er ok  og håper jeg ikke blir oppfatta som manipulerende når jeg vil velge lege utfra hvem som kan gi meg det jeg vil ha.

Jeg har vært uheldig da, to psykiatere, og en medisinstudent som har konferert med en overlege på døgnavdeling (psykiater går jeg utifra)som igjen har konfererte med den sjuende far i huset 🤣. Sistnevnte gikk med på å komme over 15 i serumkonsentrasjon. 

Eneste bivirkning (som jo ikke er gjeldende akkurat i depressive faser) er bare positiv 😉.

Endret av Villanda
Skrevet

Det er også fullt mulig å la fastlegen gi deg en fornuftig dose av Lamictal.

Skrevet
9 minutter siden, kupton skrev:

Det er også fullt mulig å la fastlegen gi deg en fornuftig dose av Lamictal.

Hun vil ikke gjøre noe uten råd fra min faste behandler, som ikke vil ta ansvar for høyere dosering av Felleskatalogens 400 mg.

Skrevet

Min fastlege sier hun mener psykiateren må ha overoppsynet, men hun sørger for jevnlige serummålinger og rådfører seg om de skulle forandre seg. 

Skjønner ikke en >500mg greia; jeg fikk også den servert av en overlege på psykehus. Min faste psykiater ved DPS reagerte på dette og sa det var tøv. Hjerneceller vet ikke hvor mange mg man putter i munnen. 

Skrevet
26 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Min fastlege sier hun mener psykiateren må ha overoppsynet, men hun sørger for jevnlige serummålinger og rådfører seg om de skulle forandre seg. 

Skjønner ikke en >500mg greia; jeg fikk også den servert av en overlege på psykehus. Min faste psykiater ved DPS reagerte på dette og sa det var tøv. Hjerneceller vet ikke hvor mange mg man putter i munnen. 

Hvilken serumkonsentrasjon lar din faste deg komme opp i? Kan jeg spørre hvilket dps, hvis det er på Vestlandet?

Skrevet
4 timer siden, kupton skrev:

Kan du forklare dette med hjernen og tarmen til leger og psykiatere?

Skrevet
Akkurat nå, Villanda skrev:

Kan du forklare dette med hjernen og tarmen til leger og psykiatere?

Det har jeg gjort i 20 år, men noen har dessverre litt tungt for det :-)

Skrevet (endret)
4 timer siden, kupton skrev:

Det har jeg gjort i 20 år, men noen har dessverre litt tungt for det 🙂

🤔😓. Men disse internasjonale retningslinjene, hvor finner jeg dem? Finner masse lange artikler,  men ikke noe om dette vinduet på mellom 5 og 11 mikrogram/ml. Bare en forskningsartikkel med ganske få deltakere. Ville gjerne ha noe å vise til om jeg igjen skal mase om mer Lamictal.

Så er det å finne de som har ser forskjell på hjerne og tarm. VET jo ikke om de du nevnte er enig, selv om du ser på dem som fornuftige. Litt usikker på om Lund tar pasienter, eller "bare" er professor på UIB. 

Kan ikke ringe rundt og spørre om holdninger til Lamictaldosering. 🤔. Må jeg bare ta en sjans  satse på en av dem?

Sendt mail til Lund ved UIB, men det er kanskje ikke en ok ting å gjøre, så vet ikke om får svar (la ikke ut om min sykehistorie, men spurte om villig til å dosere Lamictal til serumkonsentrasjon er mer enn 20  selv om det vil medføre doser på 600 til 700 mg.  forutsett at jeg fikk henvisning)

Endret av Villanda
Skrevet

Serum på Lamictal kan godt ligge rundt 40. Det tror jeg er nokså gjengs uansett hvor man bor i landet. 

Skrevet
4 minutter siden, FjellOgDalar skrev:

Serum på Lamictal kan godt ligge rundt 40. Det tror jeg er nokså gjengs uansett hvor man bor i landet. 

Ikke her ser det ut som, mot bp. Men jeg skal roe meg, se om det hjelper å komme over 15,  for det har jeg fått lov til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...