Gå til innhold

Burde man være tilgjengelig på Facebook uansett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bør man forvente at en person i dagens samfunn skal være tilgjengelig på Facebook. Eller er det noe man bør stå helt fritt til å bestemme selv ? Jeg har valgt å ikke være på Facebook av helt spesielle grunner, bla pga min psykiske helse. Nå har jeg gått glipp av viktig informasjon i en foreldregruppe på skolen der alt går vis Facebook. Dette ble det gjort et stort nummer av og det ble nesten krevd at jeg måtte « koble» meg til Facebook. Følte meg fremstilt som om jeg var helt « rar». 

Anonymkode: 1e59a...f84

Videoannonse
Annonse
Drømmeautomat
Skrevet

Desverre er det en del informasjon som nå bare fins på Facebook. Jeg syns det er synd at det har blitt slik. Du står fortsatt fritt til å selv bestemme om du vil være på FB eller ikke, men noen ganger vil du kanskje da gå glipp av informasjon. Det går an å opprette en bruker på FB mest for slike praktiske ting, uten å dele noe særlig personlig informasjon.

Skrevet
6 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Desverre er det en del informasjon som nå bare fins på Facebook. Jeg syns det er synd at det har blitt slik. Du står fortsatt fritt til å selv bestemme om du vil være på FB eller ikke, men noen ganger vil du kanskje da gå glipp av informasjon. Det går an å opprette en bruker på FB mest for slike praktiske ting, uten å dele noe særlig personlig informasjon.

Har angst for å koble meg på. Prøvde for noen mnd siden og fikk panikk. Nesten med en gang var det mange som ville bli « venn». Jeg hadde tidligere en stor omgangskrets som jeg har isolert meg fra pga psykisk lidelse. Jeg er ikke lenger den de kjenner meg som. Jeg gav ingen  respons til noen og var så lettet da jeg ikke lenger var registrert på Facebook. Jeg må være trygg og vite akkurat hvordan opprette en slik bruker du nevner. 

Drømmeautomat
Skrevet

Ok, hvis du ikke vil bli gjenkjent av folk som kjenner deg kan du opprette bruke under falsk navn og så be foreldregruppa legge til denne. FB tilllater egentlig ikke å opprette en bruker med et annet navn enn ditt eget, men det er fullt mulig og du bryter selvsagt ingen lov hvis du gjør det.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Bør man forvente at en person i dagens samfunn skal være tilgjengelig på Facebook. Eller er det noe man bør stå helt fritt til å bestemme selv ? Jeg har valgt å ikke være på Facebook av helt spesielle grunner, bla pga min psykiske helse. Nå har jeg gått glipp av viktig informasjon i en foreldregruppe på skolen der alt går vis Facebook. Dette ble det gjort et stort nummer av og det ble nesten krevd at jeg måtte « koble» meg til Facebook. Følte meg fremstilt som om jeg var helt « rar». 

Jeg synes ikke man skal kreve eller forvente at noen er på Facebook. Jeg kjenner flere som ikke er der, men det er hovedsakelig noen som ikke har barn i skolealder. Med barn er det nesten påkrevet å ha Facebook-profil der, da mye informasjon spres via grupper der. Flere jeg kjenner har derfor opprettet "anonyme" profiler slik Drømmeautomat foreslår:

34 minutter siden, Drømmeautomat skrev:

Ok, hvis du ikke vil bli gjenkjent av folk som kjenner deg kan du opprette bruke under falsk navn og så be foreldregruppa legge til denne. FB tilllater egentlig ikke å opprette en bruker med et annet navn enn ditt eget, men det er fullt mulig og du bryter selvsagt ingen lov hvis du gjør det.

Skrevet

Det er frivillig å ha postkasse, telefon, mobiltelefon, internett, FB osv. Samtidig må en ta konsekvensen av sine valg.

Skrevet

Du står fritt til å velge om du vil ha FB eller ikke, men det kan være greit for dine egen del når det for eksempel gjelder foreldregrupper og slikt. Du kan sperre av for venneforespørsler, kommentarer og diverse på din profil. Et alternativ er å høre om du kan få tilsendt e-post med viktig informasjon.

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde samme opplevelse. De kan ikke tvinge deg å har facebook. Ber foreldregruppa sende deg en sms eller e post. Når du får ikke med deg viktig informasjon likevel ta det opp med kontaktlærer.

Anonymkode: 6169a...003

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde samme opplevelse. De kan ikke tvinge deg å har facebook. Ber foreldregruppa sende deg en sms eller e post. Når du får ikke med deg viktig informasjon likevel ta det opp med kontaktlærer.

Anonymkode: 6169a...003

Her var det snakk om en foreldregruppe, denne har vel ikke kontaktlærer styring på, og det er vel ikke informasjon fra skolen som deles her. Man kan jo be de foreldrene som står bak gruppen sende sms eller e-post, men jeg synes ikke man kan forvente at de skal huske på det hver gang noe legges ut. Facebook-grupper opprettes jo nettopp fordi det er en enkel måte å dele informasjon på.

Skrevet

Jeg har ingen facebook og lever fortsatt. Lar meg ikke tvinge.

Skrevet
12 minutter siden, Xtra skrev:

Her var det snakk om en foreldregruppe, denne har vel ikke kontaktlærer styring på, og det er vel ikke informasjon fra skolen som deles her. Man kan jo be de foreldrene som står bak gruppen sende sms eller e-post, men jeg synes ikke man kan forvente at de skal huske på det hver gang noe legges ut. Facebook-grupper opprettes jo nettopp fordi det er en enkel måte å dele informasjon på.

Hvorfor må jeg har facebook når jeg ikke ønsker å stå på nett med navn mitt? Vanskelig å skrive en e post eller sms? 

Skrevet
6 minutter siden, Betti 11 skrev:

Hvorfor må jeg har facebook når jeg ikke ønsker å stå på nett med navn mitt? Vanskelig å skrive en e post eller sms? 

Svarene på det du spør om står over her. 

Skrevet
2 minutter siden, Xtra skrev:

Svarene på det du spør om står over her. 

Skjønner ikke hvilken svar du snakker om. Kanskje jeg er for dumm? Må skjaffe meg facebook om å har en nettverk. Det er ikke min greie. Kanskje jeg er for gammel.

Skrevet
5 minutter siden, Betti 11 skrev:

Skjønner ikke hvilken svar du snakker om. Kanskje jeg er for dumm? Må skjaffe meg facebook om å har en nettverk. Det er ikke min greie. Kanskje jeg er for gammel.

Kan gjenta:
Nei, du må ikke ha Facebook, men det kan være greit for å få med seg en del informasjon, særlig om man har barn og/eller hobbier. Viktig informasjon fra f.eks. skole skal ikke deles kun på Facebook. Grunnen til at man deler informasjon på den måten er jo at det er enkelt. Det blir ikke så enkelt om man hver gang skal huske på hvem som ikke har Facebook og må ha informasjon i SMS og/eller e-post.

Skrevet
12 minutter siden, Xtra skrev:

Kan gjenta:
Nei, du må ikke ha Facebook, men det kan være greit for å få med seg en del informasjon, særlig om man har barn og/eller hobbier. Viktig informasjon fra f.eks. skole skal ikke deles kun på Facebook. Grunnen til at man deler informasjon på den måten er jo at det er enkelt. Det blir ikke så enkelt om man hver gang skal huske på hvem som ikke har Facebook og må ha informasjon i SMS og/eller e-post.

Når det er tretti barn i klassen er det ingen problem å tar hensyn på enkelte ønsker. Når du har kanskje hundre personer du må følge opp er det vanskelig. Jeg burde prøve likevel å ordne det opp for denne uten facebook. Man må regne med å få ikke alle informasjoner uten facebook. Sånn er det. Det er i min øyene veldig usosial. Jeg tror vi kommer ikke overens. Det kommer til å bli veldig interressant hvordan det utvikler seg. Kanskje jeg må en dag har facebook.

Nicklusheletida
Skrevet
2 timer siden, Betti 11 skrev:

Det står f.eks at det er frivillig, men at du må ta konsekvensene selv. 

Det samme måtte jeg gjøre da jeg utsatte å skaffe meg Vipps. Til slutt ble det rett og slett for plagsomt ikke å ha Vipps, så da skaffet jeg meg det. 

Skrevet
7 minutter siden, Nicklusheletida skrev:

Det står f.eks at det er frivillig, men at du må ta konsekvensene selv. 

Det samme måtte jeg gjøre da jeg utsatte å skaffe meg Vipps. Til slutt ble det rett og slett for plagsomt ikke å ha Vipps, så da skaffet jeg meg det. 

Ja, det er frivillig, men det kan være lurt å ha det.

Jeg er en av de som var livredd for data, men heldigvis har jeg en smart datter som visste hvordan hun skulle få meg igang og bli kvitt angsten min for alt fra smarttelefon , data og lignende. Det siste jeg har fått meg er Vipps og nå skjønner jeg nesten ikke hvordan jeg tidligere greide meg uten.

Skrevet

Trådstarter her. Nå har jeg ordnet det slik at min mann får all viktig informasjon på sin Facebook. For meg er det ikke så mye uvilje mot nye ting eller manglende forståelse for fordelene ved Facebook som hindrer meg. Det er bare psykisk. Får tvangstanker om at det er utrygt å være på Facebook og tanken på å at jeg skulle komme innpå der er så skremmende at jeg automatisk tenker at eneste løsningen er å dø. Vet fornuftsmessig at dette er tullete. Men klarer ikke helt å styre angsten som kommer. Dessuten blir jeg lett overveldet av alt rundt meg. Får fysisk ubehag ved å tenke på alle de folkene jeg plutselig må forholde meg til på Facebook.  Må ta det i mitt tempo når jeg selv er klar og ikke fordi andre forlanger det. Det eneste forumet jeg er på er DOL som anonym. Det har jeg brukt laaang tid på å venne meg til. 

Nicklusheletida
Skrevet
9 minutter siden, emilie321 skrev:

Ja, det er frivillig, men det kan være lurt å ha det.

Jeg er en av de som var livredd for data, men heldigvis har jeg en smart datter som visste hvordan hun skulle få meg igang og bli kvitt angsten min for alt fra smarttelefon , data og lignende. Det siste jeg har fått meg er Vipps og nå skjønner jeg nesten ikke hvordan jeg tidligere greide meg uten.

Jeg har jobbet forran pc i 30 år, så det er jeg ikke redd for og utviklingen går raskt. På jobben min skjer det endringer nesten hver uke føler jeg og der er jeg vant til å måtte følge med. 

På privaten derimot, det er jeg utrolig treig. 

Det startet med mobiltelefonen. Det skulle jeg ikke ha. Jeg hadde da mer en nok av telefoner på jobb, husker jeg at jeg sa, så på fritiden ville jeg være i fred. 

Rart å tenke på nå som den er i hånden mesteparten av dagen :)

Så var det nettbank. Hva var vitsen med det ? Nei, det trengte ikke jeg. Det var jo så greit å betale regninger på telefonen. Og skulle jeg vite saldoen, kunne jeg jo bare ringe kontofonen . 

Facebook skulle jeg heller ikke ha. Nå ser jeg hvor enkelt og greit det er å snakke med f.eks flere familiemedlemmer samtidig. Hvis jeg skal be ungene mine på middag f.eks , lager jeg en samtalegruppe med alle 3. Kjekt altså 😀

Da Vips kom, bestemte jeg meg for å ha det, men det ble utsatt helt til det begynte å bli flaut og ikke ha det. Nå ser jeg hvor kjekt det er. 

Verden går fremover og livet blir ganske mye enklere hvis en bestemmer seg for å henge med :)

Skrevet
4 timer siden, Betti 11 skrev:

Facebook er vanlig i dag, sånn er det bare. Du kan ikke klare på at folk ikke får tak i deg hvis du ikke vil ha telefon. 

Anonymkode: 491e1...44b

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...