Gå til innhold

Har du prøvd alternativ "medisin" eller behandling mot bipolaritet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner å bli litt lei av litium og AP på grunn av bivirkninger. Derfor har jeg sett litt på alternative måter å behandle bipolar på. Jeg er i utgangspunktet skeptisk, altså. Det faller meg ikke naturlig å tro på hva som helst, og jeg er ikke spesielt alternativ. Jeg er åpen, men skeptisk.
Uansett så lurer jeg på om noen har noe erfaring med noe annet enn disse vanlige BP-medisinene? 

Selv har jeg prøvd Johannesurt, uten noen som helst effekt. Trening synes jeg kanskje er den beste "medisinen" så langt. Samtaler med psykolog betyr også mye. 

Har noen prøvd urtemedisiner som Ashwaganda (ser at noen er veldig positive til den, mens enkelte mener at den har gjort de mer aggressive) og Rhodiola (høres kanskje bedre ut?)?

Anonymkode: abb12...5a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du vurdert å legges inn for medisinfri behandling? Jeg er litt usikker på akkurat hvordan det foregår, men det er nok mye samtaleterapi. Alle helseforetakene tilbyr jo dette nå.

Anonymkode: 51faa...619

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har du vurdert å legges inn for medisinfri behandling? Jeg er litt usikker på akkurat hvordan det foregår, men det er nok mye samtaleterapi. Alle helseforetakene tilbyr jo dette nå.

Kan man søke om å legges inn for medisinfri behandling? 

Behandlerene mine på DPS vet at jeg i utgangspunktet er i mot medisiner. De sier at de selv ikke vil presse medikamenter på folk, og at de ikke er "sånne medisin-menn". Samtidig anbefaler de meg veldig sterkt å gå på medisiner, fordi jeg blir "såpass ille". 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan man søke om å legges inn for medisinfri behandling? 

Behandlerene mine på DPS vet at jeg i utgangspunktet er i mot medisiner. De sier at de selv ikke vil presse medikamenter på folk, og at de ikke er "sånne medisin-menn". Samtidig anbefaler de meg veldig sterkt å gå på medisiner, fordi jeg blir "såpass ille". 

Ja, du søker deg inn på samme måte som du gjør til alle andre psykiatriske avdelinger.

Skrevet

2 spørsmål:

1) Hvis det er en gitt metodikk som fungerer for å behandle bipolar lidelse, hvorfor forventer man at stoffet vil virke så mye bedre fordi et molekyl oppstår i en plante og ikke på en lab? Hvorfor forventer man mindre bivirkninger da?

2) Hvis det skal være noe vits i medisinfri behandling av bipolar lidelse og psykoselidelser, hvorfor kan det ikke være medisinfri behandling av kreft og hjerteinfarkt da? Begge deler er fysiske sykdommer. Med dette sier jeg ikke at samtaler ikke er viktig, ikke minst for å lære seg å leve med sykdommen (det gjelder alle kroniske sykdommer). Men plagene forsvinner ikke med samtaler, verken kreft, hjerteinfarkt eller bipolar lidelse.

Skrevet
8 minutter siden, issomethingwrong skrev:

2 spørsmål:

1) Hvis det er en gitt metodikk som fungerer for å behandle bipolar lidelse, hvorfor forventer man at stoffet vil virke så mye bedre fordi et molekyl oppstår i en plante og ikke på en lab? Hvorfor forventer man mindre bivirkninger da?

2) Hvis det skal være noe vits i medisinfri behandling av bipolar lidelse og psykoselidelser, hvorfor kan det ikke være medisinfri behandling av kreft og hjerteinfarkt da? Begge deler er fysiske sykdommer. Med dette sier jeg ikke at samtaler ikke er viktig, ikke minst for å lære seg å leve med sykdommen (det gjelder alle kroniske sykdommer). Men plagene forsvinner ikke med samtaler, verken kreft, hjerteinfarkt eller bipolar lidelse.

Jeg sier ikke at alternativ behandling er bedre på noen måte. Nevnte til og med at jeg er skeptisk. Likevel må jeg vel kunne forhøre meg om andres erfaringer? 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ikke at alternativ behandling er bedre på noen måte. Nevnte til og med at jeg er skeptisk. Likevel må jeg vel kunne forhøre meg om andres erfaringer? 

Ja, selvfølgelig. Jeg sier bare meningen min jeg.

motorPrøysen
Skrevet

Johannesurt vil jeg fraråde pga. mulige synsskader. Andre former for urtemedisin har jeg ingen formening om, bortsett fra at disse medisinene sjelden er like godt testet som vanlige medikamenter. Sannsynligvis vil det ikke være farlig å forsøke.

James Phelps er en psykiater som har spesialisert seg på bipolar og han har en omfattende og informativ nettside som tar for seg mulige behandliger for bipolar som går utover de tradisjonelle: http://psycheducation.org/mood-spectrum-contents/ 

Skrevet

Prøvde «healing». Nå er jeg tvangsinnlagt 

Anonymkode: d9af8...031

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Prøvde «healing». Nå er jeg tvangsinnlagt 

Anonymkode: d9af8...031

Hehehe. Unnskyld at jeg ler, men det var litt komisk måten du skrev det på. Skal ikke prøve healing.

Skrevet
1 time siden, motorPrøysen skrev:

Johannesurt vil jeg fraråde pga. mulige synsskader. Andre former for urtemedisin har jeg ingen formening om, bortsett fra at disse medisinene sjelden er like godt testet som vanlige medikamenter. Sannsynligvis vil det ikke være farlig å forsøke.

James Phelps er en psykiater som har spesialisert seg på bipolar og han har en omfattende og informativ nettside som tar for seg mulige behandliger for bipolar som går utover de tradisjonelle: http://psycheducation.org/mood-spectrum-contents/ 

Takk for tipset. Skal sjekke ut nettsiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...