Gå til innhold

Zoloft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har ikke postet her før og håper jeg gjør det riktig 😅

Jeg begynte på Zoloft for 7 uker siden mot depresjon og panikklidelse og jeg er usikker på om jeg burde fortsette. Jeg bruker 100mg (begynte på 100mg for 3.5 uker siden). Jeg har fått mye mindre depresjon men mer angst og panikk, og lurer på om dette er normalt. Legen sa at den angsten noen får i oppstartsfasen er forbi nå men jeg synes det er litt merkelig at jeg har mer angst nå enn før jeg begynte på Zoloft. Jeg har vært veldig stresset og isolert pga panikklidelsen nå i over et år og nå om noen uker skal jeg være med på en 4 dagers instensiv panikkangst behandling som jeg vet kommer til å være tortur, så kanskje det gir meg mer angst nå fordi jeg venter på det. Men jeg synes fortsatt at jeg har uvanlig mye angst. Jeg er så forvirret over hva jeg burde gjøre ift Zoloft fordi den hjelper mot depresjonen helt utmerket men jeg er redd for at den angsten jeg har nå er foresaket av Zoloft og at den er permanent. Så jeg lurer på om noen andre her har lignende opplevelser på Zoloft? Jeg har og lest at den er veldig vanskelig å gå av og det gjør alt bare enda mer skummelt for meg 😖

Takk for hjelpen! ❤️

Anonymkode: 5a4f8...501

Skrevet

Jeg synes du i hvert fall skal fortsette på Zoloft til over kurset.

Skrevet
14 minutes ago, kupton said:

Jeg synes du i hvert fall skal fortsette på Zoloft til over kurset.

Ja er det jeg lener mot og. Takk for svar! 😊

Skrevet

Du er for øvrig nå akkurat kommet så langt at gunstig virkning på panikkangst kan begynne å sette inn.

Skrevet
1 hour ago, kupton said:

Du er for øvrig nå akkurat kommet så langt at gunstig virkning på panikkangst kan begynne å sette inn.

Ok da skal jeg prøve å holde ut i noen uker til og se om kurset hjelper. Blir litt dumt å slutte nå hvis den har bare akkurat begynt å virke. Tusen takk igjen for svar 😊

sirop1365381324
Skrevet

Jeg bruker selv Zoloft 100mg mot panikklidelse.

Min erfaring er at man etter doseøkning må vente noen uker på effekt, og i mellomtiden opplevde jeg noe økt angst og lavere terskel for panikk. Jeg holdt ut og virkningen på panikken kom etterhvert, det begynte med at jeg gradvis satte meg selv i panikkutløsende situasjoner for å se om Zoloften hadde effekt på 100mg dosen eller om jeg skulle øke videre, noe jeg ikke enda har funnet nødvendig etter 4 måneder på 100mg.

Mitt råd til deg: Fortsett som du gjør nå, og om en uke eller to prøv å forsiktig sett deg i situasjoner som utløser panikk for å sjekke effekten av Zoloften, om den virker til deg slik som den gjør til meg så vil du fortsatt oppleve angst, men panikken slår liksom ikke inn sikkelig, og om den gjør det så føles den svakere enn tidligere.

Skrevet
13 hours ago, sirop1365381324 said:

Jeg bruker selv Zoloft 100mg mot panikklidelse.

Min erfaring er at man etter doseøkning må vente noen uker på effekt, og i mellomtiden opplevde jeg noe økt angst og lavere terskel for panikk. Jeg holdt ut og virkningen på panikken kom etterhvert, det begynte med at jeg gradvis satte meg selv i panikkutløsende situasjoner for å se om Zoloften hadde effekt på 100mg dosen eller om jeg skulle øke videre, noe jeg ikke enda har funnet nødvendig etter 4 måneder på 100mg.

Mitt råd til deg: Fortsett som du gjør nå, og om en uke eller to prøv å forsiktig sett deg i situasjoner som utløser panikk for å sjekke effekten av Zoloften, om den virker til deg slik som den gjør til meg så vil du fortsatt oppleve angst, men panikken slår liksom ikke inn sikkelig, og om den gjør det så føles den svakere enn tidligere.

Jeg har drevet med eksponering mens jeg har begynt på Zoloft (og før) og ting som var «lett» før har nå blitt veldig vanskelig. Jeg har som du sier lavere terskel for panikk. Men i går gikk jeg på tur (noe jeg er redd for) og det gikk faktisk litt bedre enn vanlig! Så jeg håper at det er et tegn på at ting begynner å roe seg ned litt. Zoloft hjelper iallfall veldig bra mot depresjonen og det gjør at jeg tørr å ta flere sjanser og at jeg ikke blir helt knust hvis jeg får panikk. Og som du nevnte, de panikkanfallene jeg får slår ikke inn skikkelig sålangt. Den begynner men så klarer jeg å tenke logisk og dempe den før den blir helt ute av kontroll. Jeg skal bare gi det et par måneder til og så kan jeg vurdere om jeg skal bytte. Takk for svar! 😊

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...