Gå til innhold

Medikament mot depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Tilbakevendende depresjon, og har tidligere brukt lamictal. Jeg brukte lamictal mot depresjon da jeg tidligere har hatt hypomane episoder, men i følge min behandler på dette tidspunktet varte ikke disse episodene lenge nok til bipolar-diagnosen. Men han ville i hvert fall ikke gi meg antidepressiva grunnet dette. Jeg sluttet på lamictal da jeg følte meg fjern/forvirret, samt at lamictal fungerte litt "for bra". Ble kvitt alle depressive symptomer, ble mye mer stabil, ble kvitt selvmordstanker osv, men jeg svingte mer opp, slik at jeg ofte kunne føle en ekstrem sterk glede ut av det blå, som gjerne førte med seg mer energi, impulsivitet osv, og dette varte som regel i et par timer, men tidvis lenger. Dette var slitsomt, så jeg sluttet på medisinen. Jeg har ingen behandler da min tidligere behandler mente at terapi ikke var noe for meg. Tidligere i juli ble jeg tvangsinnlagt etter et alvorlig selvmordsforsøk (depresjon), og depresjonen forsvant ila innleggelsen, hvor jeg spurte om å begynne på medikamenter igjen, men legen (nyutdannet lis1) ville ikke ta ansvar for dette. Jeg har en sykehistorie med utallige (ga opp å telle på 15), kortvarige (2-8 uker, men av og til lenger) depresjoner, som begynner brått. Jeg har nå selvsagt havnet i en ny depresjon, og tenker at det kan være hensiktsmessig å begynne på medisiner igjen. Finnes det et medikament som kan "minne" om lamictal, altså et andrevalg? Eller en annen type medisin som kan hjelpe mot kortvarige og hyppige depresjoner? Jeg tenker også at det kanskje kan være greit å begynne på antidepressiva? Jeg har jo tross alt ikke bipolar lidelse, da mine hypomane episoder kun har vart i 3/4 dager. Og jeg vil gjerne starte på medisiner for å bli kvitt depresjonen slik at jeg kan fullføre studiet jeg nettopp begynte på (Jeg er 19 år og har begynt å studere noe jeg virkelig interesserer meg, og har ikke tid til å falle bak grunnet depresjon). 

Anonymkode: 9917d...7c7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette må vel være bipolar 2? 

Hva med å bruke Lamictal men med en lav dose av et antimanisk middel for å stabilisere? 

Skrevet
24 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Dette må vel være bipolar 2? 

Hva med å bruke Lamictal men med en lav dose av et antimanisk middel for å stabilisere? 

I følge min tidligere behandler hadde det vært bipolar 2 hvis mine hypomane episoder hadde vart lenger. Tror en slik episode må vare i en uke (?), tror det var det han sa i hvert fall. Diagnose er kanskje ikke så viktig heller, da. 

Hm, det kunne vært en idè, men tror du ikke jeg bare kunne brukt antidepressiva for å se om det fungerte? Jeg har jo faktisk ikke en bipolar diagnose, da jeg ikke oppfyller kriteriene for bipolar. Dessuten så er det jo depresjonene som er hovedproblemet. Men med antimanisk middel mener du quetapin e.l? Finnes det andre stemningsstabiliserende som skal fungere slik som lamictal, eller er lamictal det eneste av sitt slag? Det gjorde nemlig underverker mot depresjonen, til og med mine venner ble overrasket over hvor godt det faktisk fungerte. 

Skrevet

Du har BP2, og jeg anbefaler sterkt at du starter med Lamictal igjen. Formalia for hypoman episode er 4 dager. I tillegg til diagnosemanualer skal en bruke vett. Så om de hadde vart 3,5 døgn, hadde det likevel vært BP2.

Skrevet
22 minutter siden, kupton skrev:

Du har BP2, og jeg anbefaler sterkt at du starter med Lamictal igjen. Formalia for hypoman episode er 4 dager. I tillegg til diagnosemanualer skal en bruke vett. Så om de hadde vart 3,5 døgn, hadde det likevel vært BP2.

Men er det mulig å unngå å bli tidvis for "høy", selv om jeg bruker lamictal? Synes det er veldig ubehagelig. 

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det mulig å unngå å bli tidvis for "høy", selv om jeg bruker lamictal? Synes det er veldig ubehagelig. 

Det er absolutt mulig. Jeg kan ikke være for konkret her, men en kompetent psykiater hjelper deg med dette.

Skrevet

Lamictal er en stabilisator som i størst grad virker mot depresjon. Derfor er det fullt mulig å bli hypoman. Kombi med f.eks. Quetiapin kan gi beskyttelse mot dette. Jeg synes uansett du bør skaffe deg en psykiater som kan utrede seriøst. Fastlegen er stedet å begynne. 

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

I følge min tidligere behandler hadde det vært bipolar 2 hvis mine hypomane episoder hadde vart lenger. Tror en slik episode må vare i en uke (?), tror det var det han sa i hvert fall. Diagnose er kanskje ikke så viktig heller, da. 

Hm, det kunne vært en idè, men tror du ikke jeg bare kunne brukt antidepressiva for å se om det fungerte? Jeg har jo faktisk ikke en bipolar diagnose, da jeg ikke oppfyller kriteriene for bipolar. Dessuten så er det jo depresjonene som er hovedproblemet. Men med antimanisk middel mener du quetapin e.l? Finnes det andre stemningsstabiliserende som skal fungere slik som lamictal, eller er lamictal det eneste av sitt slag? Det gjorde nemlig underverker mot depresjonen, til og med mine venner ble overrasket over hvor godt det faktisk fungerte. 

Det er et stort problem i psykiatrien at mange behandlere er mer opptatt av skjema og rigide diagnosekriterier enn å SE den enkelte pasientens individuelle sammensetning av symptomer.

Skrevet
På 24.8.2018 den 22.39, kupton skrev:

Det er absolutt mulig. Jeg kan ikke være for konkret her, men en kompetent psykiater hjelper deg med dette.

På 25.8.2018 den 0.08, FjellOgDalar skrev:

Lamictal er en stabilisator som i størst grad virker mot depresjon. Derfor er det fullt mulig å bli hypoman. Kombi med f.eks. Quetiapin kan gi beskyttelse mot dette. Jeg synes uansett du bør skaffe deg en psykiater som kan utrede seriøst. Fastlegen er stedet å begynne. 

Er det mulig å kun bruke et par timer (under 10) hos en psykiater på dette, eller tar det veldig lang tid? Jeg får ikke poliklinisk behandling lenger (sluttet i slutten av januar) kun innleggelse ved behov/tvang (har hatt 3 innleggelser siden dette). Jeg var innlagt på tvang tidligere i sommer grunnet depresjon, men da fikk jeg ikke begynne på medisiner. Jeg vil nødig bli så dårlig at jeg ender opp tvangsinnlagt, eller frivillig innlagt igjen. Så det er vel mulig å gå til en privat psykiater et par timer for å prøve ut medisiner, men tar dette vanligvis veldig mange timer? Jeg er tross alt student, og har dårlig råd, og må i så fall be foreldrene mine om penger. 

Skrevet

Treffer du riktig person, bør det meste kunne ordnes på et par timer. Kanskje med en tredje kontrolltime om noen måneder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...