Gå til innhold

Feildiagnose - inadekvat vurdering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg føler jeg er blitt gitt en feil diagnose. For noen år tilbake fikk jeg diagnosen Asperger syndrom. Men i ettertid er det flere som har jobbet med autisme som har påpekt at det er helt umulig for meg å være autistisk. Deriblant er jeg for flink med metaforer, ironi, eller å forstå intensjoner eller sinnelaget hos medmennesker. 

Det var aldri en psykolog eller psykiater i direkte samtale med meg for diagnosesettingen. Alt jeg fikk var en terapeut, et spørreskjema, et annet spørreskjema gitt til en av mine foreldre, og et hefte hvor jeg skulle markere noe jeg kjente meg igjen i. Jeg svarte hva jeg følte var ærlig, men problemet er at er man for selvkritisk og har hatt symptomer av sosial angst, så oppnår man høyere skår enn hva som er reellt. Samtidig var det andre spørreskjemaet gitt til min forelder som har mishandlet meg. 

For å gi litt bakgrunnsinformasjon om mishandlingen, så innebar det emosjonelt, og fysisk mishandling. Og deler av det innebar oppdiktede sykdommer så vel som nedsettende baksnakking. Dette var synlig involvert i resonnementet til diagnosesettingen. Jeg advarte min terapeut om dette, men terapeuten enset ingenting. 

To andre terapeuter har bedt om revurdering pga. tvil, men ingenting skjedde.

Hva i all verden skal jeg gjøre for å bli kvitt diagnosen? Det er nå flere som er blitt bevisst på at jeg har diagnosen, og dette har hatt skadebringende effekter på meg. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I verste fall kontakt pasientombud. Hvis du får bekreftet og medhold i feildiagnose, så må de slette den fra din journal. 

Anonymkode: 83729...ba7

Skrevet

Det er det som er så skummelt. Man trer inn i ett behandlingsrom ofte pga man har bukket under for store mengder stress og med angsten på nakken så går det den veien høna sparker. Når ting letter tilskrives det kun «rett behandling» mens det at man har ryddet bort stress fra livet ikke teller. Feks har man kommet seg ut av ett arbeidsforhold som var skadelig, ett vondt ekteskap, kuttet kontakt med mennesker som bryter en med, flyttet etc. 

Anonymkode: 5a22c...fc4

Skrevet
7 timer siden, finnr skrev:

helt umulig for meg å være autistisk. Deriblant er jeg for flink med metaforer, ironi, eller å forstå intensjoner eller sinnelaget hos medmennesker. 

Har ikke noe fornuftig å komme med, men vil bare poengtere at det er ikke noe krav å være "stereotypisk" asperger, for å være asperger. 

Det er et stort spekter og det du nevner er de mest vanlige/stereotypiske/åpenlyse/ting en ser med en gang/fører til at barn får diagnosen, men det er ikke slik for alle og derfor får mange diagnosen først i voksen alder for de "glir gjennom" fordi det ikke er "åpenlyst".

Nå er asperger blitt fjernet i nye DSM (amerikanske diagnoser) og i den nye ICD boka som vi bruker vil den også bli fjernet (tar noen år før vi går over til den), i ICD var det ganske vagt hva det var med det sosiale som var avviket, men la oss oss se hva amerikanerne sa Asperger var der var de mer speisifikke:

A. Qualitative impairment in social interaction, as manifested by at least two of the following:

1. marked impairments in the use of multiple nonverbal behaviors such as eye-to-eye gaze, facial expression, body postures, and gestures to regulate social interaction.
  2. failure to develop peer relationships appropriate to developmental level.
  3. a lack of spontaneous seeking to share enjoyment, interests, or achievements with other people (e.g. by a lack of showing, bringing, or pointing out objects of interest to other people).
  4. lack of social or emotional reciprocity.

B. Restricted repetitive and stereotyped patterns of behavior, interests, and activities, as manifested by at least one of the following:

1. encompassing preoccupation with one or more stereotyped and restricted patterns of interest that is abnormal either in intensity or focus.
  2. apparently inflexible adherence to specific, nonfunctional routines or rituals.
  3. stereotyped and repetitive motor mannerisms (e.g., hand or finger flapping or twisting, or complex whole-body movements).
  4. persistent preoccupation with parts of objects.

C. The disturbance causes clinically significant impairment in social, occupational, or other important areas of functioning

D. There is no clinically significant general delay in language (e.g., single words used by age 2 years, communicative phrases used by age 3 years).

E. There is no clinically significant delay in cognitive development or in the development of age-appropriate self-help skills, adaptive behavior (other than social interaction), and curiosity about the environment in childhood.

F. Criteria are not met for another specific Pervasive Developmental Disorder or Schizophrenia.

For amerikanerne var det altså godt mulig å få diagnosen uten å "ta alt ordrett" eller slikt, ja det er vanlig men det kreves ikke.Og etter hva jeg forstår er det slik her også.

Vet ikke hvem det er du har snakket med, og jeg vet ikke hva slags definisjon de har brukt  (nå er dette uansett historie vi går vekk fra diagnosen) men tror ikke du skal høre på alle som påstår mye rart om hva asperger er eller ikke er.

Sier ikke at du ikke er feildiagnostisert altså, det kan godt hende, men vil ikke si at det kan fastslås basert på det du skrev her ihvertfall.

Lykke til

Anonymkode: 16122...288

Skrevet

Spoilern funka ikke (noe som skulle vært utenfor ble med inni på slutten av sittatet), ikke så rart jeg er jo den eneste som bruker den forum funksjonen så med mindre jeg rapporterer feilen blir den nok her til evig tid :ph34r:

Anonymkode: 16122...288

Skrevet

Du ber om en second opinion hos en spesialist (på asperger). Det har du rett til å få. Be fastlegen henvise deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...