Gå til innhold

Plan B for Depresjonsbehandling?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Får TMS, men hva om jeg ikke blir bra av det? Depressivt tankeinnhold vil nok mange si, men er det ikke en reell bekymring, hvis jeg ikke kommer i jobb snart, bruker jeg opp sykepengene. AAP vil ikke være nok til å betjene lånet. Hadde det vært bare meg, så greit, men vil ikke at barna skal måtte flytte mer. Jeg må i 100 prosent jobb igjen. Og være uten fravær i 26 uker?

Må gjøre alt for å kunne jobbe igjen. Det handler ikke om å ta seg sammen. Har dessverre ingen sjans til å fungere i full jobb nå. Daglige gjøremål i hjemmet og ivareta egen personlig hygiene 🤣 er mer enn nok.

Men hva?

Jeg er ikke flink å gå tur, men går til og fra buss, ikke alltid nærmeste stopp, og til og fra butikk, det blir noen skritt. Jeg gjør det jeg må hjemme hver dag, pluss én ting som ikke må gjøres daglig. Jeg går innom jobben. Holder kontakt med venner. Sover mer enn hva som burde være nok for tiden (uten at jeg roter med medisinen), burde jeg begrense det?

Hva annet? Hva mer kan jeg gjøre selv? Hvilke andre behandlinger kan hjelpe, om ikke TMS? 

Forslag?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Skåringsverktøyene sier ikke alt. Men hukommelsen stemmer ikke alltid heller. Når jeg ser på summene på disse skjemaene, har jeg kanskje grunn til optimisme. Etter to ukers behandling hadde jeg sist gått fra 26 til 25 på MADRS og fra 27 til 25 på BDI (Kanskje litt påvirka av influensa), og jeg ble frisk. Denne gangen fra 32 til 24 på MADRS og fra 26 til 23 på BDI. 

Men bekymrer meg likevel mer, siden jeg nå er nærmere grensen for hvor lenge man kan få sykepenger.

Prøver å se fram til tirsdag. Er som jeg får et løft andre dagen med behandling, etter de to første og etter opphold i helgen.

Endret av Villanda
Skrevet (endret)

Gjør du noe som normalt sett er "kun" lystbetont noen gang? For meg ser det ut som det er mye plikt over gjøremålene dine. Ikke alltid så enkelt å finne ut hva det kan være alltid, eller orke å gjøre det. Jeg synes ofte det kan være fint å bade hvis jeg har anledning og ork. Elsker vann, og godt å bare ligge å flyte. Litt skummelt å prøve å komme med tips, det er ikke sikkert det passer deg, og kan være banalt/overflødig, var bare en tanke som falt meg inn. 

Endret av Mëmëso
Skrevet
3 timer siden, Mëmëso skrev:

Gjør du noe som normalt sett er "kun" lystbetont noen gang? For meg ser det ut som det er mye plikt over gjøremålene dine. Ikke alltid så enkelt å finne ut hva det kan være alltid, eller orke å gjøre det. Jeg synes ofte det kan være fint å bade hvis jeg har anledning og ork. Elsker vann, og godt å bare ligge å flyte. Litt skummelt å prøve å komme med tips, det er ikke sikkert det passer deg, og kan være banalt/overflødig, var bare en tanke som falt meg inn. 

Ja, jeg gjør også ting som vanligvis er lystbetont. Holde kontakt med venner er jo vanligvis lystbetont. Gjør et par andre ting også som jeg vanligvis liker.

Skrevet

Siden du får TMS, antar jeg at du er i spesialisthelsetjenesten. Der må en spesialist som har tilgang på din journal kunne svare deg på ditt spørsmål. Vi andre har ikke denne kunnskapen, og kan derfor ikke hjelpe deg stort med så kompliserte problemstillinger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...