Gå til innhold

Bipolar depresjon, medikamenter med rask virkning? Kupton?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg desperat. Jeg har altså bipolar type 2, og forrige depresjon var i mai og klassifisert som alvorlig med akutt selvmordsfare. Jeg kom meg over kneika og har hatt en kjempebra sommer over all forventning (hypoman?), inntil jeg ble deprimert  og suicidal igjen i begynnelsen av august. Det vil liksom ikke gi slipp heller, og nå er jeg så ufattelig lei. Jeg trenger hjelp før jeg gjør noe dumt.

Mitt spørsmål er; finnes det medisiner med rask virkning mot depresjonen? Har skjønt at antidepressiva ikke er å anbefale til bipolare depresjoner? Hva med Seroquel, kan det funke? Jeg tar Lamictal fra før av, men det er tydeligvis ikke nok til å forhindre depresjonene. Har tatt serumspeil som var 28, og jeg kan ikke øke dosen pga bivirkninger.

Er skeptisk til Litium..

Anonymkode: a1b53...23f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg desperat. Jeg har altså bipolar type 2, og forrige depresjon var i mai og klassifisert som alvorlig med akutt selvmordsfare. Jeg kom meg over kneika og har hatt en kjempebra sommer over all forventning (hypoman?), inntil jeg ble deprimert  og suicidal igjen i begynnelsen av august. Det vil liksom ikke gi slipp heller, og nå er jeg så ufattelig lei. Jeg trenger hjelp før jeg gjør noe dumt.

Mitt spørsmål er; finnes det medisiner med rask virkning mot depresjonen? Har skjønt at antidepressiva ikke er å anbefale til bipolare depresjoner? Hva med Seroquel, kan det funke? Jeg tar Lamictal fra før av, men det er tydeligvis ikke nok til å forhindre depresjonene. Har tatt serumspeil som var 28, og jeg kan ikke øke dosen pga bivirkninger.

Er skeptisk til Litium..

Spør behandleren din om du kan prøve ut Wellbutrin. 

Skrevet
4 timer siden, Janus30 skrev:

Spør behandleren din om du kan prøve ut Wellbutrin. 

Jeg trodde ikke antidepressiva var anbefalt ved bipolar lidelse? 

Skrevet

Noen generelle opplysninger/råd.

AD kan brukes ved BP2 dersom en ikke kommer til målet med kun stemningsstabiliserende forutsatt at stemningsstabiliserende ligger i bunnen. Det er monoterapi med AD som frarådes ved BP.

Studier viser at dersom en med BP2 får omslag på AD, blir det heldigvis aldri verre enn en hypomani - aldri mani.

Det er noe ulikt syn på hvilket AD som er å foretrekke. Jeg har størst sans for Texas-anbefalingene som foreslår Wellbutrin som førstevalg (av AD). En annen vurdering blir det ved en del komorbide lidelser som ofte forekommer ved BP2 som ocd og sosial fobi. Da er SSRI ofte nødvendig.

Skrevet

Ok, da skal jeg diskutere det med psykiateren min. Men hva med Seroquel, kan det hjelpe mot depresjonene? Jeg har ikke ocd eller sosial fobi. 

Skrevet

Seroquel har både en antidepressiv virkning og en beskyttelse mot hypomani. Mest vanlige dosering på denne indikasjon er 300 mg.

Skrevet
13 timer siden, kupton skrev:

Studier viser at dersom en med BP2 får omslag på AD, blir det heldigvis aldri verre enn en hypomani - aldri mani.

Jeg har BP2 og svingte rett fra alvorlig depresjon med selvmordsforsøk til uttalt mani etter tillegg av Efexor (helt opp i 375 mg pga innledende manglende effekt). Sto da fra før av på 300 mg Lamictal. Kan jeg tolke dette som at jeg kan ha BP1? Nå stabil på 300 mg Lamictal, 150 mg Efexor og 100 mg Seroquel.

Anonymkode: ff524...d0e

Skrevet

Ja, i følge verdens fremste ekspert (Calabrese), har du sannsynligvis BP1.

Skrevet
6 timer siden, kupton skrev:

Seroquel har både en antidepressiv virkning og en beskyttelse mot hypomani. Mest vanlige dosering på denne indikasjon er 300 mg.

Takk for svar. Er litt redd for vektøkning som bivirkning, men skal ta det opp med psykiateren. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...