Gå til innhold

Hvordan kan man lære seg å spørre om hjelp når man ikke takler det alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det jeg synes er skummelt med å slite psykisk er å åpne seg og være ærlig og innrømme det at man sliter og si at "nå kjenner jeg at det er alt for vanskelig og vondt at nå trenger jeg hjelp fordi jeg takler ikke det alene, jeg må ha hjelp nå før det går skikkelig galt" og det å si at man ønsker å bli innlagt akutt for eksempel. Det som gjør det skummelt er at man kan bli avvist fordi er man allereie langt nede så er det ikke så veldig langt igjen til bunnen.

Anonymkode: 2a5bc...f4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det jeg synes er skummelt med å slite psykisk er å åpne seg og være ærlig og innrømme det at man sliter og si at "nå kjenner jeg at det er alt for vanskelig og vondt at nå trenger jeg hjelp fordi jeg takler ikke det alene, jeg må ha hjelp nå før det går skikkelig galt" og det å si at man ønsker å bli innlagt akutt for eksempel. Det som gjør det skummelt er at man kan bli avvist fordi er man allereie langt nede så er det ikke så veldig langt igjen til bunnen.

Anonymkode: 2a5bc...f4c

Ikke så lett. Jeg gav sist beskjed om at "jeg trenger hjelp med å takle dette", og beskrev symptom (på depresjon) systematisk. Jeg fikk hjelp.

Avvist.. at du ikke får mer hjelp? Man kan kanskje bli avvist,  men man får oftest heller ikke mer hjelp om man ikke sier fra om at man trenger det.

Skrevet

Jeg vet ikke, men kjenner meg igjen. Fastlegen hadde en liten streng peptalk i dag til jeg skal på DPS i morgen og ikke helt vet om jeg egentlig trenger, og jeg er redd for å bli ledd av og sendt rett ut igjen. Kanskje det kan hjelpe deg også. Hun sa blant annet noe sånt som: "ikke underdriv og bagatelliser problemene dine" og "du fortjener hjelp like mye som alle andre". 

Skrevet

Det er vanskelig, særlig når man ikke kjenner behandleren sin så godt. Men etter det virkelig gikk galt for meg, har jeg innsett at jeg begikk en kjempefeil da jeg ikke torde å svare direkte ja eller nei på et spørsmål om jeg følte meg deprimert. Hadde akkurat vært innlagt, og var redd for å ikke virke bedre. Kostet meg nesten livet, og jeg har virkelig måttet jobbe med angsten for å overdrive ting. Men om jeg ikke klarer det selv, spiller jeg på kontakten min i kommunens psykiatritjeneste eller pårørende. 

En ting er i alle fall sikkert. Man får ikke hjelp om man ikke ber om det. Det er jo en behandlers ønske, å hjelpe de som sliter på ulike måter er jobben deres. Du blir ikke nødvendigvis lagt inn,  men de skal gjøre hva de kan for å få en over kneika og helst et godt stykke lengre enn det. 

Skrevet

Er ikke så vant med å bli hørt så redselen for å bli avvist har forhindret meg i å si ifra en del ganger. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...