Gå til innhold

Hva med friske folk, som er uønsket i arbeidslivet? Innadvente etc


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg føler at mange mennesker har veldig lett for å få seg arbeid. Det sies av mange at det skal være kjempeenkelt om man tar alt man kan få, men jeg har ikke akkurat opplevd det samme. 

Jeg føler selv at jeg har helsemessige problemer, som er svært belastende å fungere med og at det gjør det enda vanskeligere for meg å lykkes innen jobb/ og jobbsøking. Men legen stiller seg ikke samarbeidsvillig om det. Så det er litt uheldig for mitt vedkommende, tror jeg. Og derfor har jeg mye større problemer med å lykkes med å få bedre inntekt.  Er så pessimistisk til det at jeg tror aldri at jeg kommer til å få en annen jobb enn den lille 50 prosent-stillingen pluss ekstravakter, som jeg allerede har. Mulig jeg er svært negativ nå, men etter å ha søkt på jobber i hele år uten å komme på interjuer så er jeg litt negativ.  

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gargamel
På 1.9.2018 den 19.09, AnonymBruker skrev:

Introverte trekk er blant de som øker sannsynligheten mest for å havne på uføretrygd. Din jobb, og mange andre jobber, egner seg lite for dem. Men du ser ingen jobber med "introverte oppfordres til å søke" slik de gjør med innvandrere og kvinner (eller sosiale), hvorfor ?

Jeg skjønner godt at arbeidsgivere ikke vil ansette kvinner rundt 30 år i praforhold for de lager ofte barn og blir borte fra jobben mer enn mannlige kolleger. Det handler ikke om å skjønne eller forstå, alle skjønner at bedriften søker profittmaksimering i kapitalistiske systemer, det er ikke det vi snakker om, det er hvordan bør samfunnet organisere ting for at borgernes resurser skal utnyttes på best mulig måte, og nei det betyr ikke at kvinner som er 30 år skal "nave", selv om "vi forstår det godt"

Lite forskning på introverte og nav men de fant ihvertfall ut at 3 personlighetstrekk (bla.a introverthet) økte sannsynligheten veldig for uføretrygd. Folk med PF (som gruppe) hadde 7 ganger økt sannsynlighet for å havne på trygd, men kun et par av dem utgjorde hele årsaken, så når 3 av 10? personlighetsforstyrrelser fører til en snitt økning på 7 ganger for gruppen som helhet, betyr det med kjapp hoderegning at de 3 personlighetsforstyrrelsene i praksis må medføre rundt 20 ganger økt sannsynlighet for ufør. Om det er 5% for normale folk er du plutselig på 100% sannsynlighet for ufør for disse 😎. Oi. Jada vet at de ikke sier 20 ganger i forskningen, men da skylder de på andre ting men se på korrelasjonen da, ja selvsagt en del får depresjon og angst og gudene vet i tillegg, og en kan peke på det, men hvem sin skyld var det at en ble deprimert da..., hva er gjennomgangeren, jo det er lett å se, hvor det begynner, men folkforsker ikke på det, av uviss grunn

Bare la vær å forske, så vi ikke ser problemene, så kan vi bare late som de ikke eksisterer. For ingen har data for å bevise at problemene eksisterer :D 

Det er helt utenkelig at utadvendte og sosiale er mer ønsker i arbeidslivet som helhet, statistikken lyver nok bare. Og innvandrere bidrar øknomiskt til Norge i snitt, sikkert. 

 

Lykke til

Anonymkode: e3128...5c9

Jeg vil først legge inn en protest mot matematikken din. Man kan ikke addere sannsynligheter/risikofaktorer på den måten du gjør. Det er ikke 100% sikkert å få en sekser om man kaster terning seks ganger, f.eks.

Det virker som om forskningen du viser til handler om PF, men å være innadvendt er ikke en personlighetsforstyrrelse. Det er et personlighetstrekk. Mulig du bare blander begrepene? 

Ellers var det jo interessant. Jeg kan godt tro at introverte sliter litt mer med å "selge seg selv", men har vanskelig for å svelge at en middels introvert har 7x større problemer med å få jobb. Har du en link? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Mina1 skrev:

Er så pessimistisk til det at jeg tror aldri at jeg kommer til å få en annen jobb enn den lille 50 prosent-stillingen pluss ekstravakter, som jeg allerede har.

Hvis det er noen som har fulltidsstilling der du jobber, er du vel "først i køen" når noen slutter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Mina1 skrev:

 Er så pessimistisk til det at jeg tror aldri at jeg kommer til å få en annen jobb enn den lille 50 prosent-stillingen pluss ekstravakter, som jeg allerede har. Mulig jeg er svært negativ nå, men etter å ha søkt på jobber i hele år uten å komme på interjuer så er jeg litt negativ.  

Har du fått litt hjelp til å utforme CV og søknader? Formen har mye å si på førsteinntrykket du gir som søker. Har gått gjennom søknadsbunker selv, og oversiktlige CV'er og presist formulerte søknader kan trumfe mye er faring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Xtra skrev:

Har du fått litt hjelp til å utforme CV og søknader? Formen har mye å si på førsteinntrykket du gir som søker. Har gått gjennom søknadsbunker selv, og oversiktlige CV'er og presist formulerte søknader kan trumfe mye er faring.

Jeg skal forsøke å få noen til å hjelpe meg med å lage en bedre CV.  Takk for tips . Kjedelig å slite med å få nok jobbing. Men skal se om det hjelper med å lage en bedre CV. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, laban skrev:

Hvis det er noen som har fulltidsstilling der du jobber, er du vel "først i køen" når noen slutter? 

Jeg får mer jobbing med en gang noen er syke osv. Jeg håper på at jeg vil få mer jobbing der jeg jobber. Har meldt meg arbeidsledig men fikk melding fra nav at de vil ikke hjelpe meg med det første pga av jeg har deltid pluss mer. Men jeg håper mest på at jeg ender opp med fulltid her jeg jobber, og at jeg slipper å skifte jobb eller ha to jobber. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Jeg har mye senket skuldrene for jeg vet hvor vanskelig det er i dag hvor hele tiden folk mister jobben her og der to og tre Kombinert med jobber med høye akademiske krav til dem som er ledige. Selv har jeg aldri tatt meg noen hvile eller friår men har vært rammet av mye sykdom  og andre ting. Men jeg har senket skuldrene for jeg har en bitteliten   opptjent pensjon tross alt opptjent uuten juks og bedrag. Vi er så mange som ikke innfrir helt i livet tror jeg og enkelte av de som er fremme i media vet å vekke følelser og behov i mennesker som ofte ikke har hatt så veldig mye innflytelse på egen situasjon. Mye er bare flaks og uflaks i livet tror jeg. Det snakkes lite om alle omorganiseringer og slanking og innsparinger som gjør at mange nå fremdeles mister mye av stillingen sin men " teller" fremdeles i statistikken. Nei vi er så mange som ikke innfrir i livet tror jeg bare. Og alt er ikke over tror jeg. Vi aner bare isfjellet.

Skyldfølelse hjelper ingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk har svært vanskelig i dag mange tror jeg. Rart man har lov å drive sånn med folk. Mange har ingen ytelser fra nav engang.

Anonymkode: e2316...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rart man har lov å drive sånn med folk. Mange har ingen ytelser fra nav engang.

Anonymkode: e2316...5be

Hvordan da, "drive sånn"?

Hvilke grupper er det som ikke har offentlige ytelser, bortsett fra papirløse? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stor skjult arbeidsledighet tror jeg og mange har ikke turt å snakke om det tror jeg.

Alt skal være helt tipp topp i dag. Spørs om det er gangbar politikk på litt lenger sikt.

Anonymkode: e2316...5be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.9.2018 den 8.02, AnonymBruker skrev:

Folk har svært vanskelig i dag mange tror jeg. Rart man har lov å drive sånn med folk. Mange har ingen ytelser fra nav engang.

Anonymkode: e2316...5be

Bor du i Norge? Jeg kjenner meg ikke igjen...

Anonymkode: 448a7...37f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 31.8.2018 den 7.49, AnonymBruker skrev:

Tidligere foretrakk man mennesker som gjorde lite av seg og aldri forlot kontorplassen. Nå observerer man det sosiale på en annen måte. Det er ikke alt som er greit. Det er ikke lov å utestenge mennesker av helt usaklige grunner. 

Anonymkode: e2316...5be

Dette ble noe unyansert syns jeg. Blant arbeidstakere på gulvet ble kanskje disiplin og orden verdsatt ja, men ikke blant ledere. Det er jo nettopp den autoritære, dominante alfahann-jeg-eier-verden-lederstilen fra forrige århundre ny lederteori fra 2000-tallet er en motvekt til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...